Gå til innhold
Arkivverket

[#13371] Bokverket 'Norges Bebyggelse'


Gjest Lars G. Hukkelaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror ikke det ble fullført,husker jeg en gang for lenge siden spurte på biblioteket etter noen fylker og svaret var negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ved søk på Norges Bebyggelse kommer det i hvert fall fram bøker fra noen deler av landet, bl.a. Trøndelag, Rogaland og Agder. Men jeg har foreløpig ikke funnet noen fullstendig oversikt over hva som ble utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Handler dette bokverket om gårder i Norge. Er det bilder av hver enkelt gård, opplysninger når husene ble bygd og hvem var/er eiere. Hvis så er tilfelle så har det kommet ny utgave av noen av bøkene, og da skulle man vel nesten tro at forrige utgave ble ferdig. På arkivet i Oslo har jeg kun sett bøkene fra østlandsfylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bokverket handler ikke bare om gårder,men som tittelen sier,vel med unntak av byer. Noen ny ugivelse har jeg ikke sett,derimot er der ved en eller annen fotografisk metode trykket et nytt opplag som ikke er så godt gjengitt. Det var A/S.Norsk Faglitteratur,G.Reinert som gav den ut første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Takker for svarene og for interessen. Jeg har selv tre bind fra Trøndelag. Østre, vestre og nordre del, mangler vel da søndre del. Jeg har hatt stor nytte av disse bøkene i slektsarbeidet da det er bilder av gårder og hus og opplysninger om eiere og den nermeste slekten. Det jeg lurer på er om det finnes en oversikt over hva som ble utgitt på landsbasis. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Et søk etter 'Norges bebyggelse' på bibsys.no gir noen resultater:Herredsbind: - Nord-Trøndelag: Midtre, nordre og søndre del. - Sør-Trøndelag: Østre, nordre og vestre del. Østre del er i 'gammelutgaven' i to bind, men er i nyere opplag i ett bind. - Vest-Agder: Østre og vestre del. - Aust-Agder: Vestre og østre del. - Rogaland: Søndre, midtre og nordre del.Fylkesbind: - Rogaland, Aust- og Vest-Agder. - Nordland, Nord- og Sør-Trøndelag.Agder og Rogaland går under 'Sørlige seksjon', mens Nordland og Trøndelag går under 'Nordlige seksjon'. Det ser ikke ut til at herredsbind eksisterer for Nordland; her har man bare fylkesbind sammen med Trøndelag (generell beskrivelse av natur, kultur m.m. i de fagre byer og bygder).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

'Norges bebyggelse' er utgitt for Agder, Rogaland, Trøndelag og Nordland i perioden 1954-58 på forlaget Norsk Faglitteratur.Verket 'Norske gardsbruk' (Forlaget Norske Gardsbruk) som ble gitt ut 1941-63 dekker alle østlandsfylkene pluss Hordaland. De fleste bind har kommet i nye utgivelser de senere år.Kilde: http://www.bibsys.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fins det _herredsbind_ for Nordland? Det er i herredsbindet man finner de ulike heimer med bilde og eieropplysninger; fylkesbindet er mer generell beskrivelse av fylket.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.