Gå til innhold
Arkivverket

[#13372] Hedemark, Grue, Wiger gård/plass finnes i FT 1801, men hvor i bygdeboka ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg håper noen kan veilede meg. Jeg finner ikke Wiger gård i bygdebøkene for Grue, men ser den i FT 1801 eksisterer. Regner med at det er en plass under en annen gård, men hvilken??Kan hende jeg er litt blind nå, men da får dere ha meg unnskyldt !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Ser ut som du har rett, jeg ser i FT 1865 ligger det gård Wiger i Brandvald.Da hjelper det ikke med 8 bygdebøker fra Grue !!! Litt morsomt da ! Sånn kan det gå !Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Nei, jeg har ingen bøker fra Grue nå. Jeg lånte de på biblioteket for en god stund siden. Der fant jeg noe av det jeg skulle. Johannes Johansen Viger sønn av Johan Eriksen (Tveter) og Bastine Guttormsdtr.Lie. Johannes Johansen gift første gang med Ingeborg Trondsdtr og andre gang med Ragnhild Christiansdatter Skredderstuen.Datter av Johannes Johansen Viger f. 1797 og Ingeborg Trondsdtr. navn Berte Johannesdtr født 1823 flytter til Stokke og gifter seg med Olaus Christiansen Krog sønn av Christian Krogh i Stokke. Denne Krog slekta fra Stokke har jeg lurt fælt på hvor de har fått navnet Krog fra, men det bør kanskje ikke blandes inn her, men nevner det allikevel.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Sitter med 2 B Bøker om Stokke!(lånt) Trenger noen års' tall, men kansje ta det utenom her? hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Legger inn et eget innlegg på debatten i morgen, med full oversikt over navn og årstall og FT. Litt trøtt nå, så da er det fort gjort at det går surr.Ha en god natt !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Marie!Berthe var f. på Vestre Viker i Brandval 25. febr. 1822, døpt i Brandval kirke 17. mars. s.å. Berthes mor Ingeborg Trondsd. var ikke født i sognet, hun døde 2. juli .1853 61 år gml. Johannes ble som enkem. g. 29. apr. 1854 m. enke Ragnhild Kristiansd. f. 1798 Lunderseter i Brandval. Den kloke kone Anne Johansd. f. 1793 Viker (Mor Sæther i Christiania) var Berthes tante. Bastina Guttormsd. var født på Viker. Brandval var anneks av Grue fram til begynnelsen av 1860 åra. Felles kirkebok. Fra 1864 egen kirkebok for Brandval. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Finn !Takk for opplysningene, jeg har skrevet tidligere at Berte var født 1823, men jeg har født 25 februar døpt 17 mars 1822 i slektsprogrammet mitt også. Har funnet dåpen i kirkeboka.Men jeg hadde ingen ting på Ingeborg Trondsdtr., har heller ikke funnet vielsen til Johannes Johansen og Ingeborg Trondsdtr.Takk igjen for opplysningene.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Finn, jeg ble litt nysgjerrig når du nevner Anne Johansdtr (Mor Sæther i Christiania) den kloke kone. Prøvde å finne henne i FT 1865, men fant henne ikke, hun er kanskje død ? Du skriver også den kloke kone, har du noen tips om hvor jeg kan lete etter å finne fler opplysninger om søskene til Johannes Johansen f. 1797 ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Marie, MÅ svare her, det er 3 Oppi gårder, og alle blir 'fråskilt' på 1798 +, finner ikke noen Anders! som passer din (tidl.)'etterlysning'...mange hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Takk for tipset og svar!Jeg får se om jeg finner noen bygdebøker fra Jevnaker og sjekke denne gården Oppen.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.