Gå til innhold
Arkivverket

[#13373] Oppland, Ringebu, Bakkestuen, 1865, Mari Olsdt.s foreldre - hvem var det ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Haldor Olsen, 54 år, g.m. Mari Olsdt., 60 år. Hvem var foreldrene til Mari ? De ble gift 9.11. 1837, Ringebu. De hadde følgende barn: 1) Ole, f. 17.7. 1837, og 2) Marthe, f. 2.1. 1841.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hei Inger. Jeg har ikke noe om Mari Olsdt.s foreldre, men har ganske mye om Haldor Olsen og deres sønn Ole. Dette er min fars slekt. Hilsen Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiDet er nettopp denne forbindelsen jeg gjerne vil ha bekreftet/avkreftet. Hadde egentlig håpet at Mari Olsdt. Bakkestuen var datter av Ole Bardonsen og Berte Mortensdt. Finnes det flere opplysninger i forbindelse med giftermålet ? Foreldre eller forlovere ? Eller om det står oppført faddere til barna, som kan gi pekepinn på hvor Mari stammer fra ?Margit: Hvis det viser seg at denne forbindelsen med Maris foreldre stemmer, kontakter jeg deg for å få flere opplysninger.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Inger.Soldat Ole Bardons blir gift 27/3-1805 med pige Berte Mortensdatter, Iverbakken. (Ministerialbok no. 5/Ringebu) Det står ikke noe om forlovere.I FT 1801 bor en Ole Bardonsen 22 år, ugift på gården Enge i Øyer som tjenestefolk.I FT 1801 bor en Berte Mortensdatter på gården Bjørge i Ringebu 20 år, ugift. Hun bor sammen med foreldrene Morten Larsen 52 år, Husmann med plass og Berte Hansdatter (!!) 60 år, hans kone.Finner en Berte Mortensdatter dp. 09.07.1781. Foreldre: Morten Lars, bosted Borgemoen og Berte Pedersd. (!!)(Ministerialbok no.4/Ringebu)Finner en Morten som blir døpt i Ringebu 01.12.1748. Foreldre: Lars Mortensøn, bosted Borgen og Berthe Størsd. (Ministerialbok no 2/Ringebu)Håper det var til noe hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Inger, du sier de ble gift 1837. På denne tiden pleier fedrenes navn står i kirkeboka når de gifter seg, gjør det det ? eller har du ikke sjekket? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hedne

Hei Inger.Jeg er ikke sikker på at Mari Olsdtr er datter av Ole Bardonsen, Iverbakken (det er en plass under Bjørge). Som tilleggsopplysning kan jeg føye til at faddere er Gunder Kleven, Niels Biørge, Elie Biørge, Siri Biørge og Beret Hielle.Det er også en Mari Olsdtr døpt 02.02.1806 etter foreldre Ole Larsen, Lunde (i Venabygda) og Kari Gulbrandsdtr. Faddere er Børre Svendstad, Hans Lunde, Mari Aspen (Ospen ? ), Mari Bakken og Mari Lunde.For å gjøre saken enda litt mere komplisert er det 3 ekteskap med en Mari Olsdtr i passende alder som inngåes: Peder Christensen, ungk, 22 år og Mari Olsdtr. 25 år, den 3.12.1830. Forlovere Engebret Midtrøen og Peder Ødegaarden. Iflg Hovdhaugen: Gardar og slegter i Ringebu ser det ut til at Peder kommer fra Fårrestad/Øygarden i Venabygda.Haagen Pedersen, Berge, 25 år og Mari Olsdtr, Rævlingen (plass under Oksol),24 år, viet 15.11.1833 og forlovere er Anders Berge og Gunder Myre. Der finnes en Ole Olsen på Oksol rundt 1800-tallet som kanskje er far til bruden ?Haldor Olsen, Bakkestuen (plass under Bakke) og Mari Olsdtr, Bakke, 30 år, viet 09.11.1837. Forlovere Ingebret A. Bakke og Ole Løsnes.Kirkebøkene for Ringebu ligger på nettet på denne adressen: http://www.rhd.uit.no/kirkebok_sok.html Jeg ville undersøkt litt mere på hvor det er hentet faddere til barna av disse ekteskapene og ut av det kanskje sett om det kan gi en pekepinne på hvor parene kommer fra.Lykke til videre.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiTusen hjertelig takk til dere alle. Nå skal jeg sette meg ned å se på forloverne og fadderne og se om jeg finner noen sammenheng der. Det var akkurat slik hjelp jeg behøvde. Så får vi se hva neste skritt blir.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Til Olav:Har du mulighet for å sjekke faddrene til Mari Olsdt. Iverbakkens søsken ?Disse er:1) Ambiør, f. 18.2.1811, døpt 24.2. 18112) Morten, f. 2.12. 1812, døpt 26.12. 18123) Ole, f. 21.10. 1815, døpt 5.11. 18154) Anne, f. 19.10. 1818, døåt 8.11. 18185) Karen, f. 21.9. 1821, døpt 28.9. 18216) Kristen, f. 12.11. 1826, døpt 15.11. 1826 Faddrene til disse kan være av stor hjelp til å bestemme slektsforholdene.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hedne

Hei Igjen.Du finner alle fadderne på kirkeboken som jeg ga deg adressen til tidligere. Får du problemer med å hente dem frem, kan du maile meg privat på ohedne@online.noOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Beklager så mye, Olav. Det gikk liksom ikke inn hos meg at fadderne sto der også. Er vant til å slå opp i digitalarkivets kirkebøker, og der står jo ikke faddrene for Ringebu. Må enkelte ganger ha det inn med skje. Skal sjekke faddrene å se hva jeg finner ut. Takk skal du ha for hjelp og tålmodighet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Forlovere når Ole Berdonsen og Berte Mortensdatter gifta seg var Christen Bjørge og Michel Rudrud. Jeg har også sett på fadrene til barna til Ole og Berte. Nesten alle er fra de nærmeste nabogårdene. Unntaket er Johans Fossum som var fra Tretten, Siri Smidesang, Mari Smidesang og Beret Hjelle. Johans Fossum er ganske sikkert en slektning av Ole Berdonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Igjen, tusen takk for hjelpa, Halvor. Det er kjekt med lokalkunnskap i tillegg til navnene. Du er en god hjelper.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.