Gå til innhold
Arkivverket

[#13377] Mary Ellen Berg


Gjest Idar Klungervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Idar Klungervik

Har fått en forespørsel fra USA om Mary Ellen Berg født september 1871 i Norge: Jeg er ikke sikker på om Mary er det rette navnet. det kan godt være at hun het Marie. Dette er ikke mye opplysninger, men håper alikevel at noen kan hjelpe meg på veg.idar Klungervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Berg kan jo også være stedet eller gården hun kom fra. Det finnes flere kandidater, men dette blir altfor tynt.Hva står i nat. papirene hennes? Eller ved vigsel? Noen obits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her bør vi begynne der.Hvor finnes hun når i USA? Og alle opplysninger om barn etc. slik at vi har flere navn å lete etter. Evt. mannens navn er og viktig! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idar klungervik

Mary Ellen Berg var gift med Ole Pettersen Hegstad f 1855 emigrerte 1885 til Slayton Minnesota. Forespørselen fra USA gikk på: Hvilken plass hun kom fra i Norge, og hvem var hennes slektninger. De vet ikke når hun kom til Amerika. Familien er nevnt i folketellingen for 1920 Minnesota.idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og denne er du kanskje kjent med fra Rootsweb 2000?'HEGSTAD: Seeking any information on HEGSTAD families in Slayton. John HEGSTAD emigrated in 1867, sister Marie HEGSTAD in 1883 and brothers Nels and Ole HEGSTAD in 1885.John married Susan (Syneve) ? and had Sivert, Martin, Olaf, J. George, Jacob, Marie Josephine.Ole married Mary ? and had Josephine M., Peter H., Olga M., Hilda, and Ione L.,.Nels married Marie Larsdatter Stolpnesseter and had Maren, Louis, Berit, Pauline, John M., Stina, Peter Severin, Inga, and Oscar.Nels and Marie moved to Tacoma in 1900. '-----http://www.rootsweb.com/~mnmurray/queries.htm-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Ole P. Hegstad dro til Slayton. I 1920 finnes det en Mary Hegstad, 48 med datter Doren eller Loren nettopp i Slayton, Murray County, MN. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne Mary emigrerte i 1875 eller 1895(jeg tror at det er 1895 siden hun ble nat. i 1900).Hun er ikke enke hvilket betyr mannen må være ute på jobb. Men hvor er resten av barna om det er henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er mange Hegstad'er som er ute og reiser. en av disse er Arnt Hegstad,født 1895, Hevne, jordarbeider. Han emigrerer fra Hevne og ankommer via Bergen Ellis Island.I manifestet står det at han skal til vennen Ole.P.Hegstad, box 65, Slayton. Hans endestasjon oppgis som Pipestone. Kanksje det kan være et spor å følge i jakten på Mary Ellen's bosted. Nå må det sies at Ole P. er 40 år eldre enn Arnt så om de var venner i ordets forstand tror jeg ikke, men slekt så absolutt.-----Den 19.september 1908 ankommer Ole Hegstad Ellis Island etter en tur hjemme. Linje 21LenkeHan oppgis å være gift,53 år, reiser alene.-----Den 15.juni 1892 ankommer også en Ole Hegstad fra Trondhjem. Han er gift og har antakelig med seg en liten gutt på 4 år som heter Nils Nilsen.Manifestet må du lete etter da det som dukket opp var feil.-----I mars 1890 reiser Ole P.Hegstad fra Trondhjem til New York, om dette er samme person er han da ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1920 U.S. Census • Minnesota • Saint Louis • Duluth • ED# 121, Mary Hogstad mor til Laura på 30 år. Nesten nederst på siden for den som har tilgangLenke-----Denne Mary er 65 år og enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Idar Klungervik:Vet dine amerikanske venner hva Mary Ellens farsnavn var? Det er absolutt nødvendig å vite for overhodet å kunne finne henne i folketellingene.Et annen ting er at de i USA som stiller spørsmålet om slekt i Norge, burde kommunisere direkte med folk her i Brukarforum. Å formidle noe via en tredje person, som altså er deg, er tungvint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Enig, og det blir ikke så lett heller når det ikke er noen til å svare ... Har den som etterlyser noe å gjøre med den personen jeg omtaler i innlegget fra 16:11?? Hvis ikke så burde kanskje de to ta en prat.Hvor bodde de i Minnesota i 1910??? Jeg leter og leter. Den som har tilgang til genealogy.com kan sikkert lete frem den Ole P.Hegstad som står oppført i Minneapolis.'Lenke'.....er det noe nytt? Kjekt er det når adressene er lange!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idar klungervik

Takk til dere som svarteFørst litt om Ole P Hegstad. Ole het Pedersen til mellomnavn. Han emigrete gjennom Trondheim havn. Var hjemme to ganger 1890 og 1908, og som sagt emigrete han i 1885.At Ole P Hegstad var 40 år eldre enn Arnt Hegstad stemmer. Ole var nemelig onkel til Arnt.Hadde de bare vist farsnavnet hadde alt vært bedre. Jeg hsr ikke flere opplysninger å bidra med.idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En gang til ...du nevner i en av dine første innlegg at familien finnes i 1920 tellinga. Jeg må nesten spørre deg om du kan fortelle oss hvor????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er litt tungt å hjelpe deg, Idar når du ikke er innom mer enn en gang i døgnet. Vi må ha noen å spille ball med. Kanskje introdusere den du hjelper til forumet i stedet???Egentlig bør de begynne i USA før de kaster seg over dammen. Jeg er helt sikker på at de egentlig vet mer, evt. kan finne ut mer der borte.De som leter vet helt sikkert hva barna het? Så vi kan bekrefte/avkrefte den Hegstadfamilien som er funnet i Slayton?Siden de giftet seg i USA, kan det på vielsesattesten stå navnet på hennes far. Om det evt. bare står 'Ole Berg', så vil det hjelpe.Kommer dere inn på denne linken:LenkeLaila Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Forresten så er jeg vel sikker nå på at de i Slayton er rett. Frua i huset er nemlig f. i Sep. 1871.Kan dere først svare på om dere kommer inn på de linkene jeg legger:LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var det jeg tenkte, ang. linkene altså, så at du hadde lagt en link til Ancestry, og jeg kommer jo inn der....--------Den familien som bor i 1910 er:Ole Hegstad, f. Juni 1855 (44 år), gift i 8 år f. i Norge, dagarbeider. Immigrerte i 1885, Na.Mary E. Hegstad, f. Sep. 1871 (28 år) gift i 8 år, f. 3 barn, 3 barn i live, immigrerte i 1889.Barna er: Mary f. april 1893 Peter f. may 1895 Olga f. juni 1892alle tre f. i Minnesota av norske foreldre.-----------------Ole P. Hegstad dør: HEGSTAD, OLE P CertID# 1929-MN-009213 Date of Death:12/25/1929 County of Death: MURRAY----------------Dette stemmer nok, for da er jo Mary widow i 1930, og bor sammen med datteren Ione på 21 år.Dette er jo også de samme to som bor sammen i 1920.----------------Men da bør vi kunne smale inn Marys immigrasjon litt, altså rundt 1889. Og,skal vi satse på det næære området rundt Murray/Slayton?----------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Første barnet er f. i april 1893, unnfanget sommeren 1892. Mary kom i 1889. Ole P. reiser til NY i mars 1890 og er ugift. Traff de hverandre i NY?Lanserer noen kandidater med utreise fra Kristiania:-----78032 Oslo 0317 1889 Feb. 22 Ellen Erlandsen f u P. 19 Ringebo La Crosse-----1889 Mai 10 Marie Berg f u P. 20 N.odalen New York-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På marriage-cert. vil Marys fars navn stå. Jeg synes amerikaneren bør få tak i den. Idar, vet du om de har forsøkt?---------En annen ting, jeg finner ikke Mary Hegstad i death-indexen Minnesota. Giftet hun seg igjen før hun døde? Flyttet hun? Ole P. er jo der (1929)Blar gjennom Slayton 1900-census for å se om jeg finner noen Berg som kan være Marys far. Men, hun kom mest sannsynlig aleine... jeg begynner forfra, Nina...Interessant den kandidaten fra N. Odarn, forresten, jeg stoppet også ved den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.