Gå til innhold
Arkivverket

[#13382] Lazarus Andersen, Rødøy


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Lazarus Andersen ble etter det jeg har fått opplyst født ca. 1720 på Vågenes i Rødøy og døde i 1768 på Kjetten i Rødøy. Han var gift med Dordi Larsdatter (d. 1751). Kjenner noen til om disse to hadde noen foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.I Edvardsen: Skifter Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686-1780 nevnes et skifte på Vaagenge i Rødøy i 1738 etter Ragnhild Larsdatter, ektefelle Lars Larsen. Barn: Lars 14 år, Christopher 12 år, Jon 8 år, Daardi 19 år og Maren 6 år. Dette er trolig din Dordi.I sitt eget skifte sammesteds i 1751 skrives fornavnet Daaret. Der nevnes mannen Lasarus Andersen og en sønn Hans.Lasarus Andersen er nevnt i skiftet etter søsteren Dorthe, hold på Nedre Valla i Meløy i 1757. Der nevnes også broren Ole Andersen (død) og en halvsøster gift med Lars Pedersen, Qualvigen, hennes navn er ikke oppført.Mvh Geir Aasmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk skal du ha, da er det bekreftet at de faktisk hadde familie.Det som ikke er like bra (for meg) er at Dordi forsvinner ut av familietreet. Min svigersønns ane Peder Larsen ble født etterat Dordi var død. Så dermed må jeg appellere til godviljen en gang til: Er det noen som har kjennskap til Lazarus' andre ekteskap?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest jan Langeland

Hei! Jeg har holdt på med denne slekten i en rekke år, og har kommet frem til samme problemet som du. Da søsteren til Lazarus døde ble det sagt at de hadde en halvsøster i Qvalvik. Dette kan være Marit Larsdatter som er gift der, eventuelt at de da har forskjellig far. Det dukker imidlertid også stadig opp en Marit Nilsdatter i Qvalvik som kan være Lazarus sin kone.Peder Larson ble som du kjenner til født i Qvalvik i 1766. I 1768 dør, som du sier, Lazarus i Kjetten.Du nevner Vågsnes som fødested for Lazarus. Vet du hvor den opplysningen kommer fra? Waagenga er vel den plassen de andre av Lazarus barn er født. I alle fall Peder Larsen har etter seg et hav av etterkommere. 2 av hans sønner flyttet til Lurøy. Kone er etterkommer av Anders Pedersen.MvhJan Langeland Sjåheiveien 19 8200 FAUSKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei!Jeg må her bekjenne at jeg er i høyst ukjent terreng, jeg har prøvd meg på en svigersønns aner, og som sørlending mangler jeg totalt den radaren som lokalkjennskap gir (og den andre svigersønnen min er fransk!).Det jeg har hatt, er en oversikt over Lazarus' etterkommere som jeg fikk fra en annen slektsforsker. Han hadde igjen fått dem fra en som hadde skrevet av kirkebøkene. Ut fra det som står over føler jeg meg ikke meningsberettiget om det er Vågsøya eller Vågenes som er fødestedet.Svigersønnen min er etterkommer etter Ole Pedersen. Har du klart å finne ut noe om foreldrene til kona til Peder Larsen?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Langeland

Nei, jeg har ikke funnet ut hvor Anne (Cathrine) Olsdatter kommer fra. Moren het Ane Jensdatter om jeg husker rett. De er oppgitt til å være fra 'Giedsøen' eller 'Gjessøya' som de sier der nede. Har prøvd bl. a. å finne søsken til Anne, tror imidlertid ikka at hun er født i Rødøy. Det er svært mange som kom fra Rana og andre steder nordover, så en kan ikke binde seg til Rødøy. Svar på spørsmålet ditt er imidlertid negativt.Som andre har sagt kom Lazarus til Vaagenga/Vaaga og giftet seg med Daardi Larsdatter. Lazarus er en meget interessant person, han er den eneste i Meløy/Lurøy/Rødøy som jeg har sett heter Lazarus. Det er ganske oppsiktsvekkende, og kan være støtte for det som de gamle har sagt der nede at han var halvt svensk og halvt lapp. Jeg tviler imidlertid, i og med at han har 2 helsøsken og en halvsøster i området kan det tolkes mot at de har vært mer bofaste. Jan Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.