Gå til innhold
Arkivverket

[#13385] Fæstevied vs. Copulered anno 1797


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Er sammenhengen mellom det å bli festevied og det å bli copulered den at man først blir festevied og deretter copulered? Det som hos oss heter forlovet og viet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først ble de forlovet. Forlovelsen var en bindende kontrakt hvor kausjonistene skrev under på at de gikk god/garanterte for at paret ikke var i nær slekt med hverandre (står mange ganger innført i kirkeboka med segl og det hele). Deretter kunne de gifte seg. Noen gjorde det straks, og andre senere.Jeg vet ikke om det var først rundt 1800 de begynte med lysning i kirken 3 påfølgende søndager før de kunne gifte seg. Samtidig ser det ut som om de gamle kontraktene med kasjonister forsvant(forlovelseslister). Nå står forloverne oppført ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg kan tilføye, med Vera Henriksen som kilde: ang. opplysninger, s. 458 'Ildens sang'. 'Først i 1799 kom den lov som gjorde vielsen til eneste ekteskapsstiftende akt'. Jeg forstår det sånn at etter 1799 trenger vi ikke lete etter trolovelser for å finne opplysninger om cautionister, (forlovere). Vi kan likevel finne opplysninger der hvor forloverne er med til presten og tar ut lysing, (min erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.