Gå til innhold
Arkivverket

[#13387] Rasmus Libertsen , Bergen 1765-1820. , hvem var foreldrene hans ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus Libertsen giftet seg i Fana 29.06.1794 med Gunille Rasmusdatter Nordvik.Han sto da oppført med Vaagsbø som oppholdssted.I undersøkelseskom. for Bergen 1804-1805 finner jeg ham oppført.Han er 40 år bosatt i Korskirkens sogn. , ' faderen er købmand paa Bryggen -uægte sønn'.Men jeg kan ikke finne noen født i Bergen som kan passe.Forøvrig giftet han seg på nytt i 1810 med en Marte Olsdatter.Han fikk bl.a. to sønner som ble døpt Liberts Hunhoe og Liber Olay.Kan noen hjelpe meg med å finne fødsel/foreldre til denn Rasmus Libertsen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Stusser veldig over 'Libertsen'navnet. Kan ikke finne det noen steder unntatt den samme Rasmus i Family search. En vill ide... kan det være et symbolskt navn - at li(e)ber betyr kjære eller kjærlighet. Dersom faren er kjøpmann på Bryggen, kan han kanskje være tysk eller av tysk opprinnelse. Finner en Rasmus som kanskje kan være aktuell som mor med en Olsen, botreist matros, som far Mai 01 Mai 04 1766 Rasmus Erich Olsen bortreyst matros Karen Halstensdtr u KK og en annen kandidat 53350 Mar 08 1765 Rasmus Sivert Olsen gift mand arbmd Synneve Rasmusdtr u NK Den første er kanskje mest aktuell, dersom moren hører til Korskirkens sogn. Dette er de eneste 'uekte' Rasmussene som passer med alderen. Som sagt, en vill ide? En ide å sjekke fadderne til barna hans for å finne moren, og eventuelt de to ovennevnte dåpene. GRETA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Greta. Jeg har stusset ganske mye over det etternavnet selv , og har også registrert de to Rasmus guttene.Får vel ta en tur til Statsarkivet å se nærmere på dem.Men så er det da også snodig at Rasmus selv døper to av sønnene sine for Liber.Om andre skulle ha en ide om hvem denne Rasmus var sønn av , så er jeg mottakelig for flere ideer. M vh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Under Gesellar i Bergen 1755-1837 er det ein Liebert Gerhard Honhorst som tok eksamen i 1755. Ein mogeleg kandidat som barnefar?Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Elin. Dette var trolig blink.Rasmus døpte jo en av sønnene sine Liber Hunhoe.Den siste delen av navnet var vanskelig å tyde , og kan godt ha vært Honhorst eller en omskrivning.Jeg skal prøve å følge denne ledetråden videre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang til borgerbrev i Bergen mellom 1750-1800?Dersom far til Rasmus var kjøpmann på Bryggen , vil jeg anta at han løste borgerbrev.Jeg finner ikke denne Liebert Gerhard Honhorst nevt andre steder enn blant gesellene i Bergen, verken som gift,far til noen eller død i Bergen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Rune og andre ! Jeg har en gren i denne familien og er svært interessert i videre opplysninger om nevnte Rasmus. Jeg har p.t. følgende informasjon å bidra med: Hans Libertsen f 15.95.1818 far Rasmus Libertsen (kilde IGI) Rasmus Liberts. Hundhos stilling Drager død 24.12.1821 kilde Begravde i Bergen 1816-1886 Rasmus Libertsen gifter seg med Marte Olsdotter Norstrand han enkemand og drager hun pige vigselsdato Jul 22 1810 KK (kilde Vigde i Bergen 1663-1816) Alida Rasmusdatter f 18 Aug 1825 Fars stilling daglønner død Rasmus Libersen mor Elen Andersdotter DK (kilde Døpte i Bergen 1815-1894) (Mrk dette samsvarer ikke med ovennevnte opplysning om at Rasmus Libertsen dør i 1821) Datteren Alida som er nenvt ovenfor er et i et notat jeg har ( usikker kilde) som Alida Elibertsen ( jfr Bjørn Jonson Dale sitt innlegg) Denne Alida blir gift med Knud Knudsen baker fra Egersund.Denne datteren kommer videre inn i mine notater og jeg har en oversikt over en gren etter henne. Jeg er interessert i å høre mer om Rasmus og hans etterkommere og familie.Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Hans. Her er det nok snakk om to personer med sammenfallende navn.Den 23.07.1820 giftet bagersvend Rasmus Rasmussen Libersen 28 år seg med pige Elen Johannesdatter seg i Domkirken i Bergen.Hun var 24år og født på adressen 10-123 mens Rasmus sin fødeadresse var 10-132. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan være rett.Men da stemmer ikke alderen ved giftemålet.Rasmus Libertsen og hustru Gunille fikk en sønn Rasmus 01.12.1796.De bodde da på Nedre Jellestad i Fana.Det var vel rundt 1820 man begynte å oppgi navnet på brudeparets fedre.Er du heldig så står det kanskje i kirkeboka i 23.07.1820.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Vet ikke om disse fadderne kan være til noen hjelp:f.1810,KK, Liber Hunhos faddere:Malene Biskop, Ane Gurine Larsdatter (kan være farmoren), Per Andersen, Andreas Bischop (bror av Malene), Ole Johan Bang. De to andre barna, Lars f.1799 og Liber Olay f.1814 er umulig å tyde. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Greta. Det ringer ingen store bjeller ved de navnene , men jeg skal se nærmere på de. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Rune. Har sett etter Ane Gurine Larsdatter, den ene fadderen. Hun kan være moren til Rasmus. Ser at første sønnen heter Rasmus og den andre Lars. Har funnet en Ane Gurine Larsdatter:Apr 07 1746 Ane Gurine Lars Kielland Catharina Hiort NK 44640 Mai 03 1747 Else Maria Lars Kielland Cathrine Hiort NK Lars Kielland er født i Sogndal ser det ut som. Ane Gurine, hvis det er moren kan ha fått Rasmus utenfor Bergen all den tid barnet er født utenfor ekteskapet. Spennende! Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Greta. Det er ingen dum teori du kommer med.Jeg må se om der kan være noe skifte etter denne Ane Gurine Larsdtr.Lars kan selvsagt være født utenfor Bergen.Om faren var kjøpmann på Bryggen , kan selvsagt moren ha vært tjenestepike el.l. Men forløpig er dette ikke dokumentert , så her må det nok graves dypere.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Utsnitt fra Stein Norem Wisteds sider om Sokndal i Rogaland - gården Kjelland:LARS NILSEN f. 1652 n. 1718 sk. 1723 +, borger til Stavanger, lensmann 1673 - 1674 g.1.m. ANNE JAKOBSDTR. KIRSEBOM f. 1660 sk. 1692 + N. Løvås g.2.m. GURI LARSDTR. f. 1677 d. 1762Barn med kone 2: Lars f. 1712 d. 1753 Kjøpmann i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Agnete for nyttig og interessant informasjon.Jeg skal ta den med meg videre på veien. Det gjenstår å finne ut om Rasmus Libertsen og Ane Gurine Larsdatter var i slekt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her kan ingenting utelukkes.Men jeg får ikke noe treff på Familysearch.Men med egen og andres innsats skal jeg nok finne foreldrene til den godeste Rasmus.I den militære tellingen 1803-1805 står det riktignok at han var født i Korskirkens sogn i Bergen , men det behøver ikke være riktig. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.