Gå til innhold
Arkivverket

[#13395] Peder Hansen Aschestad, Røyken


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med personalia om Peder Hansen Aschestad. Han giftet seg i Røyken 28.9.1764 med Ingeborg Augustinusdatter (f. 1719), enke etter Christopher Christensen Daler fra Nedre Eiker. Ingeborg døde i august 1772.Det er mulig Peder Hansen Aschestad også hadde vært gift tidligere, men tiltross for flere omganger med kirkebøkene for Røyken har jeg ikke klart å finne noe mer om ham enn det nevnte giftemålet.Kan noen hjelpe?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

I klokkerbok for Røyken 1764:St Hansdag 24.6 1764 blev Peder Hansen Aschestads hustru Berthe Jensdtr gravfestet udi sin alders 83 aar 5 mnd og 13 dager.28.9.1764 trolovet enkemanden Peder Hansen Aschestad med enken Ingeborg Augustinusdtr Dahler fra Eger prestegjeld. Cautionister: Hr Leutenant Gierum og Monsenieur Halvor Justensen fra Bragnes. Copulert 9 october.Mye tyder på at Peder Hansen ikke har slektsmessig tilknytning til Røyken. Heller ikke Berte Jensdatter har jeg funnet i Røyken i perioden 1701-1740.Hilsen Dagfinn Langsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Det bekrefter den følelsen jeg har hatt av at han ikke var barnefødt i Røyken.Berthe Jensdatters alder (83 år) da hun døde i 1764 indikerer en mulighet for at heller ikke hun var Peder Hansens første kone.I IGI fant jeg en vielse 12.3.1739 i Strømsø, Drammen mellom en Peder Hanson og Birte Jensdr. Det trenger jo ikke være de samme, men det er verdt å ta med.En ekstra liten opplysning som knytter et tidligere innlegg her i DA (#12926) til dette er at en av Ingeborg Augustinussens sønner, Augustinus f. 1746, ble gift med Dorthe Ingebretsdatter (hennes ektemann nr.2), den yngste datteren til Ingebret Jonsen Flater og Live Thoresdatter.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.