Gå til innhold
Arkivverket

[#13400] Mysteriet Hansine Amalie Marie (Gran) Dyring, Vestfold / Bærum


Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

Fra oldebarnet til Hansine har jeg fått en del opplysninger. Familien har lenge prøvd å finne ut av henne, men har ikke klart å komme videre.Her er de opplysningene som jeg har fått:Hansine var født 25.10.1861 (hvor vites ikke) og døde 26.08.1897 (sannsynligvis i Bærum eller Holmestrand).Hun ble gift med Johan Peder Dyring ca 1882. Han var født i Porsgrunn 24.01.1849 og døde 20.10.1930.Ved tellingen i 1875 bodde JPD i Asker sammen med sin første kone Ingeborg. I 1900 bodde han som enkemann i Holmestrand sammen med sine fire døtrer. (To fra første og to fra ekteskapet med Hansine.) Yngste dattera, Ruth Dyring, ble senere gift Conradi.Andre ledetråder som kan være til hjelp: Pikenavnet til Hansine sies å være Gran. Det er også fortalt at hun var adoptert bort som liten, men det er usikkert.Hvis noen kan hjelpe til med å løse mysteriet så vil oldebarnet bli svært takknemlig.Tore Turøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei Nina.Skulle også likt å vite hva som står i vielsepapirene, men de har jeg ikke tilgang til.Han som jeg har fått disse opplysningene fra, har arvet denne 'nøtten' etter sin avdøde far. Jeg går ut fra at han ikke har sjekket kirkebøkene.Jeg håper derfor at det finnes noen der ute som har tilgang til kirkebøkene fra Asker og Bærum fra den tiden. Ved tellingen i 1900 står det at alle barna var født i Bærum, så det er sannsynlig at de giftet seg der også.Denne Hansine A. som du viser til er interessant. Om henne står det at hun var født i Bergen. Men jeg kan ikke finne noen som passer under døpte i Bergen.Tore T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har også Hansine i Oslo, f. 1861. 1875 bor en ugift Hansine sammen med sin ugifte far i Oslo.Det kan se ut som om Hansine døde i Bærum etter 1889 da deres siste barn ble født der det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant også en Hansine, f. 1861, boende i Kristiania sammen med sin far. Han var langt eldre enn henne, og det så ikke ut til å finnes noen kone eller andre barn. Kanskje verdt å sjekke ut henne også. Var han gammel så kan det jo hende at hun ble satt bort dersom han f.eks. døde.Det er iallfall sikkert at hun ikke brukte alle navnene sine. Med 3 navn blir dette like lett som å vinne i tipping .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1875 finnes det 2 Hansiner boende i Kristiania, begge er født i hovedstaden i 1861.Hansine Marie JohannesenHansine Hansdatter som bor med sin gamle far.-----I tellinga for 1900 finner jeg kun en Hansine født 1861 i Kristiania. Hun heter Hansine Vold, og bor oppe i Søndre Aurdal.Lenke-----Er Hansine Marie en het kandidat til vervet som oldemor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Takk for innspill.Jeg fann dåpen til Hansine Amalie Marie i familysearch.Der står det:Christening: 17 NOV 1861 Gronland Menighet, Oslo, Akershus, NorwayFather: Carl Ernst NulmeyerMother: Karn Margrethe OlsenOg dette må være den rette. Men jeg kan ikke finne verken Hansine eller noen av foreldrene i tellingene fra 1865 og 1875. Så selv om jeg har kommet et skritt videre så er ikke mysteriet løst. Er det noen som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hansine Amalie Marie, f.25.10.1861, døpt i Grønland kirke 17.11.1861, 'uekte' barn av ungkar billedhuggersvenn Carl Ernst Nulmeyer i Lakkegaden og Karn Margrethe Olsen Ler No 7 Grønland. 'Anmeldt' av Anne G. Gran. (Grønland Mini 1 1859-1861 9/16 p.258 no.248). Du finner henne i FT 1865 (hun er nr 35834) som fosterdatter av oppsynsmann Hans Anders. Grann (53, Hadeland) og Anne Gurine Grann (50, Skien) i Grønlandsleret. I FT 1875 finner du Marie Gran (50271) som elev av Luthers Christeligt skolehjem, Gedemyrsveien 34, Kristiania. Faren finner du som hhv. Ernst Nulmeyer og Carl Nullmeyeri FT 1865 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei og tusen takk Geir!!Dette var gledelig og jeg gleder meg til å bringe nyheten videre.Nå tenker jeg at oldebarnet, den godeste Trygve Conradi, blir litt overrasket.Som han skrev i en mail til meg: ’Klarer du denne nøtten skylder jeg deg en kasse ……’Dette viser hvor eminent dette forumet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Død V. Bærum 26/8 bgr. 31/8 1897 Hansine Amalie Marie Dyring, 61, Seminaret.Jeg vet ikke om 61 = fødselsår og Seminaret = bosted? Det var ingen overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei Berit og takk for opplysningen.Det ante meg at hun døde i Bærum, men muligheten for at hun døde i Holmestrand var også tilstede siden mann og barn bodde der i 1900. 61 er nok fødselsår.Så til en ny utfordring…Mor til Hansine, Karn Margrethe Olsen, ser også ut til å være en nøtt. Jeg er ikke i stand til å finne henne i 1865-tellingen, så muligheten får at hun døde kort etter at Hansine var født, er vel ganske stor. Hun burde vel da finnes i boken over døde i Grønland kirke?Hun var vel neppe datter til de som tok til seg Hansine, Hans og Anne Gurine Gran. Men muligheten for at hun var en slektning, er vel tilstede. (Teoretisk så kan hun være datter til Anne G. Gran fra et tidligere ekteskap (forhold).)Er det noen som har et forslag?PS. Oldebarnet var overbegeistret og kassen var bestilt. (Er spent på hva som er oppi den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.