Gå til innhold
Arkivverket

[#13402] Adolf 'Selling' Andersen


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg er interisert i opplysninger rundt min stamfar Adolf Selling, som han kalte seg. Han finnes i folketellingen 1801 for Brevik, men døde i 1824...? Han var gift to ganger med hvem jeg ikke vet hvem var.Interisert i alt av opplysninger, rundt barn, foreldre, koner og event. andre slektninger.MVH Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hans far het Andreas, da Adolf oppgis som Adolf Andreassen Selling ved datteren Johanne's fødsel i Kristiansand i 1796.I 1802 får de en datter Johanna i Porsgrund.Har du sjekket kirkeboka ved gifte?Selling kan være et tyskt navn, kom han sjøveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Av en eller annen grunn har jeg hørt at han var fra en millitær plass i Finland. Navnet hadde noe med Hamleton å gjøre...?Ellers så takk for svar på et av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hvis man sjekker Finlands historiebøker (HisKi), så kan man finne en by som heter Sellinge. Tror den lå i Mäntsälä...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Kai. Jeg har en del om Adolf,født 1.3.1757 i Sveaborg i Finland. Se Anbytarforum 28.05.2001 av Anders Berg, står mye der. Flere av de han nevner der har jeg sjekket opp i kildene. Adolph var soldat ved kompaniet til Kapten Thams vid det Hamiltonska regementet i Sveaborg og Adolphs hustru het Ingeborg Strømberg. Har 6 av hans barn.Og 5 barn av Andreas og Anne Martine, ett barn med Ingeborg og ett med Anne Mathea og ett med Mari. Adolf og Siri Helgesdatter var muligens hans andre ekteskap. Det har jeg ikke fått sjekket. hilsen arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Dette ble feil Arne...Soldat And: Selling V/Cap. Thams Comp: vart gift/Samboer med en kvinne som het Ingeborg strömberg. Disse fikk en dag i 1757 en sønn som de kalte Adolph. Da bodde de på det Hamiltonska regement i Sveaborg, Finland.Dette kan dere sjekke på HisKi.Det er viktig å få det riktig. Håper du ikke følte dette galt ovenfor deg Arne..?mvh KAI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Du har helt rett Kai. Jeg har jo forbyttet navnene på far og sønn. Adolf ble forøvrig døpt 2.3.1757. Det er bedre å bli rettet på, enn at noen lar det være. Jeg har det forøvrig riktig i mine opptegnelser. Takk skal du ha. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Unni Knudsen

Til Kai. Har mye av slekta til Adolf Selling, han er en av mine aner. Både han og hans kone døde i Brevik og ble gravlagt der. Adolf. død 9 feb 1824, 87 år, hans kone Siri død, 2 mars 1821, 74 år, han født ca 1737. hun født ca 1747, hvor vet jeg ikke. Har også noen av deres barn som er fødte og døde i Brevik. Ta kontakt med meg på min mail adresse. unnknu@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Igjen takk Unni!Det siste av info. som er lagt ut av deg, ligger den infoen på nettet? Da kunne jeg søkt meg frem selv, men finner ikke noe fra kirkebøkene der! Finnes de på mikrokort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Adolf Selling og konen Siri Helgesdatter fikk en del barn: 1.Johannes (ca.1782-1793), 2.Helias (1789-1792), 3.Andreas (ca.1794-1849), 4.Fredrik (1798-1798), 5.Johannes (1799-1800), 6.Anne Stina (1805-1805).Som dere ser så var det bare barn nr.3, Andreas, som vokste opp. Han er defor det eneste leddet mellom den nåværende etterslekt og Adolf selling.Adolf Andersson Selling blir født 1757 på det Hamiltonska regementet på Sveaborg i Finland. Foreldrene er Anders Mattsson Selling og Ingeborg Strömberg. Adolf Selling dør 67 år gammel i 1824 i Brevik i Telemark. Jeg kan ikke finne han som gift. Takk for utfyllende opplysninger om Adolf Selling og hans etterkommere/barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.