Gå til innhold
Arkivverket

[#13403] Bodin


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Hei Kai.Til VIII i ditt innlegg (50)Jeg har notert Iver Iversen født på Haugseiet i Hovin, Ullensaker 03-08-1826 (han er døpt Iver, ikke Hans Iver). Konfirmert på Tukthuset 28-11-1847 (nr 3) Lenke Er det kjent når og hvor han ble gift? Og er du sikker på at det er Iver som er død i Rødenes 1862, det er en skilnad på 2 år der?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai-Samuel! I oversikten din (innlegg 50) er der i alle fall én feil: Johanne Marie Bodin f 1827 er IKKE en Hansdatter men datter av Karl Petter Hansen Bodin f 1806 som er sønn til Johanne Marie Søderstrøm og altså halvbror til f.eks. Nikolai. Videre finner jeg ikke noen Johan døpt i Idd 1823. Hvem er han? Og hvor har du dette fra? Hva med Ole f 1818 i Solør? Og Karl Fredrik i Alta (Talvik) 1826? Fint om du kan komme med kildehenvisninger på disse! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiNår det gjelder Karl (Carl) Fredrik Hansen Bodin så har vi funnet han i en passkontroll for Gulbrandsdalens futedøme 1833-1860, nr. 797Carl Fredrik Hansen Bodin, 'Alten Talvik', ca. 19 årNorsk, forskejllige dialekter66 tommer høy, blå øyne, sort hår, smal legemsbygning, langt og 'blegagtigt' ansiktStøre og Verdal fogderi 9/9-18444/2-1845 'særegnde et Arr øverst paa Næsen og et Do ovenfor Haandledet paa høire Arm'Ole og Johan vet jeg ingen ting om.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Kai-Samuel Vigardt

Er det noen som har noe mer rede på denne familien nå, enn for snart ett år siden? Denne slekten er et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai-Samuel! Og takk for sist. Det var hyggelig å treffe deg igjen i Oslo. Bodin-slektens opphav ville vært kjekt å få rede på, ja. Men kan du svare på spørsmålene mine i innlegg 52 først? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

På FamilySearch er Hans Olsen Bodin og Johanne Marie Pettersdatter Søderstrøm registrert som gift i Hammerfest 1830, og som foreldre til Jacob Emanuel Bodin, født ca 1812 i Sverige, og som bodde på Måsøy i Finnmark. Nicolai Hansen Bodin, født about 1816 Roros, Sor Trondelag, Norway, Alexander Hansen Bodin, Født: About 1820 Frisdalen,Ostre Enelvig, , Varmland, Sweden, Karl Fredrik Hansen Bodin, Født: About 1825 Alta, Finnmark, Norway. Han finner jeg ikke født i Alta / Talvik. Og tilslutt Johanne Marie Hansdatter Bodin, Født: About 1827 , Varmland, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan dette være Hans Olsen og Johanne Marie Pedersdatter som gifter seg i Sannidal?Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 5 (1823-1830), Ekteviede 1826, side 161.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7847&idx_id=7847&uid=ny&idx_side=-158>LenkeTo år etter blir denne gutten født i Halden:05 OCT 1828 Halden Carl Fredrik, far Hans Olsen, mor Maria Lindblad.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 4 (1823-1834), Fødte og døpte 1828-1830, side 120-121.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Nå er selvsagt det meste mulig, men (gårdmann?) Hans Olsen Moen f ca 1794 og Johanne Marie Pedersdatter Tryvand f ca 1807 med vel bror 'Gaardmand Peder Pedersen Tryvand' som forlover synes vanskelig å være identiske med Hans Olsen Bodin f 1781 og Johanna Maria Söderström f 1784, eller? Jeg har også veldig liten tro på at det er samme folka i Sannidal og i Halden. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei JonnyDu har helt sikkert rett med forhold på Moen og Tryvand. Grunnen til at jeg tok det med er at folk ofte fikk slengt på navn hvis de i perioder tok arbeid et sted. Hva med den andre lenken Hans Olsen og Maria Lindblad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen Gry!La meg først få si takk for de mange innleggene du skriver. Stor hjelp i det! Og jeg mente selvsagt ikke å ta fra deg motet med mitt innlegg. Snarere tvert imot, slike 'slengfunn' kan jo vise seg å være riktige :-)Når det gjelder vielsen synes jeg konklusjonen var ganske grei; det kan vanskelig være 'våre' folk med en så stor aldersforskjell.Men når det gjelder fødselen i Halden er der ikke oppgitt alder på foreldrene, og dermed er vi på mer utrygg grunn. Sånn ca 44 år er ingen hindring for barnefødsel. Hans Olsen kalles 'Arb[eider].'; for så vidt heller ingen hindring men mer tvilsom.Siden jeg ikke vet noe mer om paret Hans Olsen Bodin f.1781 i Torneå (eget utsagn, men ifølge Johanna ”nær Røros”), død ca 1828/34?, gift ca 1810 med Johanna Maria Söderström, f.1784 i Österbotten (eget utsagn) sitt liv og levnet, er det jo en mulighet for at det kan være disse som er i Halden, men personlig tviler jeg på det. Så det får stå åpent foreløpig.Når det gjelder Johanna Maria Söderström, kjenner jeg ikke faren hennes. Moren var Kristine Eriksdatter Runeberg, f.ca.1755?, død ca 1810? (som også kalles Anna Christina Söderström og Anna Catharina), som vel først var gift med en Söderström. Senere reiste hun med Christian Friberg, antagelig død før 1807, og etter det med Petter Åberg. Og endelig reiste hun med Kristoffer Wigardt, f.1805. Det er derfor ingen tvil om Johanna Marias reisende opphav.Men når det gjelder Hans Olsen Bodin, er vi altså på mer usikker grunn. Han var nok av reisende slekt, men det ville definitivt vært greit å finne dåpen hans for å få slått det fast! :-)Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Jonny,Takk for det positive svaret. Jeg har gått gjennom tilkomstlistene for Halden denne perioden og funnet pike Johanne Maria Lindblad i innflyttingslistene 1827. Hun er da oppgitt å være 27 år. Det oppgies også at hun kommer fra Strømstad.Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Innflyttede 1827, side 656-657. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I 1829 drar hun tilbake til Strømstad. Det står da at hun er 30 år. Alderen hennes stemmer ikke med at hun skal være født i 1784.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Utflyttede 1829, side 606-607. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7424&idx_id=7424&uid=ny&idx_side=-292>LenkeDette er kanskje grunnen til oppholdet i Halden:Johan Nicolaj Lindblad 41 år, Løsladt fra ????. Reist til Falun i Sverige.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Utflyttede 1829, side 604-605. Side 1 nr. 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har gått gjennom dødslistene for 1828 og 29 p.g.a at Carl Fredrik ikke reiser med moren. Jeg kan ikke finne han død, så noen må ha tatt vare på gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.