Gå til innhold
Arkivverket

[#13405] KLUND


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

I mine notater har jeg en Olbjørn Klund (nevnt 1621) som første kjente bruker av denne gården i Aremark. Han hadde sønnen Iver Olbjørnsen Klund, d.1664, gift med Pernille Nielsdatter. Disse hadde blant annet datteren Sissel, gift med Amund Ingebretsen Moseby.Sissel og Amund fikk blant annet døtrene Margrethe og Anne, hvorav førstnevnte giftet seg med Holm Hansen Børter (1651-1714), og sistnevnte med dennes bror Thorer Hansen Bøler i Enebakk. Disse brødrene var av den velkjente Holmsen-slekten som blant annet historiker Andreas Holmsen tilhørte.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for svar og info.Dette er min familie...! Jeg har desverre ikke listen foran meg, men jeg skal få skrevet govt ned mine ledd da imorgen.Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har Klund i min kones aner. Du finner stoff i R. Elwin Myhrvold:'Rødenes i Østfold. Gårder og slekter'. s 210, 262, 307-8 og 691 avhengig av hvem du leter etter.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg tror jeg kom frem til en Olbjørn Klund. Han skulle levd på 1500-tallet...?Jeg regner med den boken som blir nevnt er en bygdebok...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Av en eller annen grunn kom ikke svaret på plass, men, ja, det er en bok om gårder, slekter og folkeminner.Olbjørn var den første kjente oppsitter på Klund, nevnt som lagrettemann i 1591 og 1610. Sønnen, Iver, som overtar i 1624 er bygdens største eiendomsbesitter når han dør i -64. Da får enken og sønnen Nils 8 rdl i bot for ikke å ha sørget for at 'den salige mann' ble begravd i tide, men ble for lenge 'oven jorde'. De forsvarte seg med at da de skulle legge den døde mannen i kisten, var den for kort og de måtte på bygda for å få tak i tørre materialer til ny kiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Hei...Jeg har desverre mistet alt mitt arbeide rundt denne Olbjørn Klund, men jeg vet at en av hans etterkommere skulle vært Olaug Mathisdatter (f.1799 i Spydeberg). Hun var gift med Peder Andersen fra Skibtved.Kunne noen ha hjulpet meg med å finne personen imellom Olaug og Olbjørn...?Takk for all hjelp, og andre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg prøver å finne ut bindeleddet mellom Olaug Mathiesdatter (født 1799 i Spydeberg) og denne Olbjørn Klund... Kan noen hjelpe meg?Jeg har mistet alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.