Gå til innhold
Arkivverket

[#13406] Grisilla


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Grisilla var en kjent kvinne blant omstreiferne, og fryktet av mange. Hun ble født på 1700-tallet.Kan noen si meg mere om henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for fin info. Wenche...Jeg skriver ned litt av det som stod om Grisilla og hennes barn på Lor's hjemmeside.Grisillareiste medNils 'Hesteskjærer'Deres barn: 1.Andreas Nilsen reiste med Aase. 2.Henrik Nilsen reiste med Anne Marie. 3.Johannes Nilsen reiste med Nicoline. 4.Matha Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Rørosmartnan ble avsluttet i dag, og i Martnasavisa som vi fikk for vel ei uke siden sto et stykke om den, til omstreifer å være, høyt respekterte Grisilla. Jeg har kasta avisa, men tar du kontakt med kulturkontoret på Røros, kan de sikkert sette deg på sporet til redaktør/forfatter/kilder.Røros kommune tlf.: 72 41 94 00, Kulturetaten tlf.: 72 41 85 05.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg snakket med de som var ansvarlige med denne Martnansavisa. De skulle sende meg avisen, så da kommer den også ut til dere, så snart den er i posten...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg veit ikkje om der var fleire med namnet Gresilla. Men vi finn ei Grisilla Mickelsd. gift med Henrik Nicolaisen som hadde ein son Nicolai til dåpen på Ringebu 05.april 1750 (ref. DA) Vi finn og at dei hadde ei dotter Dorthe til dåpen 18.jan. 1753 i Nord Aurdal (ref. FS)Skulle du ha opplysninger om kven denne Nicolai Henriksen f. 1750 på Ringebu vart gift med så er eg interessert i det.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Har du noe mere info. enn det du har nevnt over, Ole...? Det hadde vært gøy å vite litt mere om henne. Jeg har jo også fått denne avisa som Marie sa jeg måtte få tak i. Der var det en flott historie om hvor/hva følget gjorde på martnan og hvor de pleide å være/reise o.l.Takk for flere svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Desverre så har eg ikkje info. om henne. Det har seg slik at eg leitar etter ein Nicolai Henriksen som gifta seg i 1772 i Kleive i M&R med Marta Reinholtsd. (Dotter til Reinholt Kaspersen og Ane Tobiasd.) Då kom eg tilfeldig bort i Grisilla ettersom ho fekk ein son Nicolai i 1750 på Ringebu som kan passe.Denne Grisilla er neppe den Grisilla som du søkjer, for om ho var mor i 1750 så er det nok ikkje den same som er nemt i tellinga i 1845.Søker du på Google etter Grisilla finn du ei oversikt over Oppdal historielag sine årsskrifter. Der ser eg at i 1983 skriftet hadde Albert Olafsson ein artikkel om Taterkvinna Grisilla. Det er nok den dama som du leitar etter.Lykke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Offentlige skriftemål i Stokke 1724:Dom: 11 p Trin: Grisil Andersdaatter holder til i Praten paa V. Gienestad Eye, f letfærdighed, og udlagde til barnefader een gevorben Soldat nafnl: Thomas Clausen.http://www.vestfold-slekt.net/stokke/publice1.htmlVed sønnen Christian Thomasens begravelse 7. april 1727 står det:'Født paa Unelstved Eye af fattige og letfærdige forældre, uden Egteskab.' Han ble døpt 4. oktober 1724 og døde 2 år og 6 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Offentlig skriftemål 1727, Stokke:Dom 13 p: Tr: Grisille Andersdaatter for lætfærdighed med Torchild Andersøn Soldatt gevorben under Capt. Holdtis Compagnie.... og 1731:Dom: 15 p: Tr: Grisille Andersdaatter for begangen Leyermaal nu 3die gang med Een Soldat under de geveorbne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk for opplysningene Ketil.Jeg hadde for en tid tilbake kjøpt den kirkeboka for Stokke som hun sto nevnt i. Da kom den til nytte den også...Jeg tror dette er riktig person???Takk for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Nå er jeg rimelig sikker på at dette er min Grisilla. Jeg har prøvd å gjort et forsøk med å lete gjennom papirer på når noen av de andre barna ble født...!Etter dette så jeg når det barnet som er nevnt her er født, og jeg fant bare noen års forskjell. De fødselsdatoene jeg har på de andre barna, er bare ca-år.Takk for all info. dere måtte komme med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

...for orden skyld; du må bla deg gjennom alt for å finne opplysningene, men der står i hvertfall (litt langt nede) at hun var 70 år i 1845 og enke etter knivsmed Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk for de opplysningene du la igjen her Arnstein. Jeg har den F.F. hjemme, så jeg skal se etter der også. Noen ganger kan det være lettere å se etter i bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg kan ikke finne dette mennesket noen flere plasser, derfor hadde det vært fint med deres hjelp. Hvis noen har noen opplysninger så sier jeg takk for det! Fortsatt god sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Nå er jeg tilbake og håpet noen hadde funnet noe interesant. Det er ikke lett å finne så mye rundt disse, men da får jeg si takk til alle som i så fall har gjort et forsøk!Håper fortsatt på svar fra dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I ministerialboka for Fron i Gudbrandsdalen har jeg under copulerede funnet følgende par viet 13. februar 1810:Ungkarl og hesteskiærer Niels Thomassen fra Lessøe og Pigen Grisille Nicolaidatter.Kausjonister var Amund Hundorpvolden og Ole Præstegårdsvangen.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har ikke alle mine notater her. Men dette fant jeg.Henrik Nikolaisen og Grisilla Mikkelsdtr. Barn Nikolai f.1750 og Dorte f.1753.Nikolai Henriksen gift med Marte Reinholtsdtr. i Bolsø. Noen barn:Birta Henrika 1772.Marta 1774. Lars 1787.Caspar Reinholt 1795. Pernille. Henrik. Grisilla med Nils Thomassen.De fikk også et barn Peter Nilsen f. 1803 Lesja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.