Gå til innhold
Arkivverket

[#13408] Gifte og fødte i Jølster/Førde, Hammer, Farsund, Grimsbø


Gjest Linda Østby
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Østby

Jeg har lenge håpet på at det skulle komme ut mer fra Jølster her på DA. Men tar nå i stedet sjansen på at dere kan svare meg på en del spørsmål.Når og hvor giftet Ludvig Bendiktson Hammer f 24 des 1863 i Jølster og Inger Oline Gregoriusdotter Farsund f ca 1851 seg ?Inger Oline er datter av Gregorius Johannes Nilsson Farsund og Rakel Ingvaldsdotter Sunde, men jeg mangler fødselsdato. Jeg tror hun døde i 1894 da de bodde på Slåtten i Jølster og jeg er blitt fortalt at hun ble begravet i Førde, kan det stemme ? Er det et skifte på henne evt Ludvig d 16 okt 1945 ?Ludvig og Inger fikk tre barn: Emerentse Gunhilde f 24 apr 1887, Rakel f ca 1889 og Bendikt Nikolaj f 11 nov 1892. Hvor ble de født ?Hvor bodde de før de kom til Slåtten i Jølster etter 1889? Kjøpte de gården av Johannes Knudson Slåtten som utvandret til Amerika ?Ludvig giftet seg senere med Nikkoline Randine E. Tollefsdotter Grimsbø, men heller ikke det har klart å finne. De fikk 11 barn, den første ble født i 1897.Mvh Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Inger Oline Gregoriusdatter er født i Førde 28. desember 1851, og døpt der 1. januar 1852.Inger Oline Gregoriusdatter Farsund giftet seg i Ålhus sokn, Jølster 15. april 1886 med Ludvig Bendiksen Hammer. De fikk sitt første barn i april 1887 på Hammer, var i Svidal da de fikk Rakel Marie, født 4. mai 1889, men på Slåtten da sønnen Bendik Nikolai ble født i 1892.Inger Gregoriusdatter døde 19. mars 1894, og ble gravlagt i Ålhus 27. mars samme år.Enkemannen giftet seg igjen 25. november 1895 i Ålhus sokn, Jølster.Da Johannes Knutsen Slåtten solgte bruket sitt 16. mars 1889 var det Ludvig Olsen Grimsbø som kjøpte. Ludvig Olsen solgte videre til Ludvig Bendiksen Hammer 12. oktober 1889. Ved begge salgene står salgssummen 3000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.