Gå til innhold
Arkivverket

[#13410] Rønnaug Fredriksdatter f. 1845 el. 46 i Vågå el. Sel


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Fra en amerikansk kontakt har eg fått spm. om noen kan hjelpe med: 'Ronnaug Fredriksdatter; fodt den 25 januar- 1845-46; dopt den 4 februar samme aaret. Hun var konfirmert i 1846. Faren hennes hadde forste navn Fredik og moren's navn var Ragnhild. Hans Syversen min bestefar fra Dovre, sa at han var i slekt med Finn Fougner i Follebu. Jeg har funnet en Marit Hansdatter fra Vaagaa som ble gift paa Fougner, saa jeg lurer paa om det kan vare hvor slekskapet kommer in. Det var to eller tre unge damer fra Vaagaa som ble gift paa garder i Follebu, jeg lurer paa om disse damene kunne vare tantene til Ronnaug. Takker saa mye!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette kan ikke være noen annen enn Rønnaug Fredriksdtr. Dissen fra Nord-Sel. I mine øyne står det i kirkeboka at hun ble født 23. januar 1846, men tallene 3 og 5 kan fort tolkes om hverandre. Hun ble hjemmedøpt 4. februar, og dåpen ble bekreftet i Sel kirke 13. april samme år.Foreldrene var gårdmann Fredrik Olsen Dissen og hustru Ragnhild Fredriksdtr.Fredrik døpt 28.06.1806 i Sel kirke, sønn av Ole Fredriksen Dissen og hustru Rønnaug Johnsdtr. (Ole kjøpte Dissen i 1801.)Ragnhild f. 05.01.1819 og døpt 24.01.1819 i Sel kirke, datter av Fredrik Johannesen Ottbragd og hustru Mari Pedersdtr.Rønnaug Fredriksdtr. Dissen giftet seg 06.06.1868 i Dovre kirke med Syver Gundersen Brenden, dvs. Skrædderbrænden, Dovre.Syver var født 29.01.1839, og døpt i Dovre kirke 10.02.1839.Foreldrene var Gunder Olsen Brenden f. 28.12.1796 Dovre, g 03.06.1833 i Dovre kirke m. Marit Hansdtr. Akerjordet f. 21.06.1808 Dovre.Gunder var sønn til Ole Hansen Løkken, Dovre, g. 23.10.1780 Dovre m. Kari Gundersdtr, Engelsgård, Dovre.Marit var datter til Hans Hansen Akerjordet, Dovre, g. 30.05.1803 Dovre, m. Mari Johnsdtr. Killi, Dovre.(Opplysningene vedr. personene på Dovre er hentet fra den digitale kirkeboka for Lesja.)I 1875 finnes Syver Gundersen og kona Rønnaug Fredriksdtr. på plassen Skrædderbrænden på Dovre, med barna Gunder (1869), Fredrik (1871) og Hans (1874). Den siste må vel være bestefar til amerikaneren. Foreldrene til Syver bodde også på Skædderbrænden i 1875.Når det gjelder Hans Syversens slektskap til Finn Fougner, så kan jeg foreløbig ikke se hvordan det henger sammen.Jeg kjenner til kun èn Finn Fougner, f. 1901. Hans fars foreldre var Marit Hansdtr. f. 1826 på Formo i Sel, gift i 1850 med Christian Gundersen (1817-1896) Fougner søre i Østre Gausdal.Marit Hansdtr. Formo hadde bl.a. ei yngre søster; Ragnhild f. 1830, som ble gift med Andreas Andersen Toft på Toft søndre i Østre Gausdal.Foreldrene til disse to unge damene fra Sel som ble gift til Gausdal, var Hans Andersen Formo (1777-1855) g. 18.11.1806 i Lesja m. Marit Hansdtr. f. 04.03.1788 på Hattrem i Lesja.Marit som vokste opp på Hattrem, var datter til Hans Johnsen Hoksvold (1755-1814) gm Anne Olsdtr. Hole (1763-1863), datter til Ole Olsen Arnkleiv (1709-1780) gm Marit Pedersdtr. Tallerås (1711-1786)Som en ser, så er det forbindelser mellom Gaudal, Sel og Dovre/Lesja, men jeg har ikke alle brikkene til puslespillet. Det er mulig, hvis jeg hadde hatt flere aner på Rønnaug Fredriksdtr. Dissen, at jeg kanskje hadde funnet slektskapet mellom Hans Syversen og Finn Fougner der, men dette slektskapet kan like gjerne være gjennom Hans Syversens slekt på farens side. Kanskje er ikke denne forbindelsen så viktig heller, i første omgang ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Takker hjerteligst. Jeg kan evt. sette deg i kontakt med rette vedkommende i USA hvis du sender e-postadressen din til ak@hivolda.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.