Gå til innhold
Arkivverket

[#13411] George Bertram Henriksen f.07.01.1880 Oslo utvandret 1882-88 når /hvor?/foreldre


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

George ble født i Oslo/Kristiania 07.01.1880.Foreldrene var Otto Henriksen og Hilda Johnsen.Familien skal ha utvandret mellom 1882-1888 , men jeg vet ikke når eller hvor de dro til.Jeg finner George i Illinois 1910 tellingen med hustru Martha (fra Voss) og barn.Tellingen indikerer at han kom til landet i 1887.Men når dro de , og kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om Otto og Hilda?Jeg ser også at en Otto Henriksen fra Norge står oppført i Voter registration i Chicago i 1888-1892 , men jeg vet ikke om dette er samme mann. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor har du hentet opplysningene fra om deres emigrasjon?Er du sikker på at det er rett Georg du har funnet i 191o?Var det andre i denne familien som også emigrerte? Var Otto og Hilda egentlig fra Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Opplysningene om deres emigrasjon kommer fra etterkommere i USA.De har ikke vært i stand til å finne det riktige tidspunktet , men det kan stemme med opplysningene i 1910.Det er nok riktig George jeg har funnet , for jeg har tidligere søkt etter hans hustru , Martha Nielsdtr, fra Gjerme på Voss.Hun emigrerte i 1897.Forøvrig stemmer også alderen på George , 30 år i 1910.Jeg vet ikke hvor Otto og Hilda kom fra , men all den tid George ble født i Kristiania i 1880 , vil jeg vel tro de kom fra området.Har forøvrig funnet et par kandidater på Otto i Kristiania i 1875.En var født i Kristiania og en annen på Næs ,Romerike.Forøvrig kan familien ha emigrert via Canada og Minnesota.Det er hva de har blitt fortalt.Jeg vet ikke om der også var andre barn i familien enn George. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Fikk nettopp bekreftet at familien slo seg ned i Chicago.George døde19.10.1956 og Martha 19.07.1952 og de er begge gravlagt på Woodlawn Cemetary , North Riverside , Illinois .Dette er like utenfor Chicago.George hadde brødrene Henry , William , Arthur , Walter og Carl.Jeg har bedt om opplysninger hvorvidt noen av disse var født i Norge.Forøvrig startet George og brødrene et murerfirma sammen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1875 finnes det også en Otto I Østfold som er fra Kristiania. Han er ugift. Husk at 1875 ikke er komplett.-----Det reiser en gift Otto alene (sammen med en pige??) den 28.04.1882 fra Kristiania til Boston. Han er 28 år.Den 12.05.1882 reiser gifte Hilda Johnson 26 år fra Kr.ania til New York. Ingen barn er å se med noen av dem.-----Listene er ikke komplette så det er mest trolig at de finnes, men ligger i den delen som ikke finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er dette Otto og Hilda? I såfall vet vi hvor de bodde i 1890, og at moren het Hilda MAry Johannesen. Kilde FS. Trolig var dette stedet de emigrerte til i 1885/1887.-----Otto Arthur HendriksenBirth: 07 FEB 1890 Chicago, Cook, IllinoisFather: Otto Hendriksen, Mother: Hilda Mary Johannesen-----1920 Census,1920 U.S. Census • Illinois • Cook • Oak Park • ED# 169Øvers på siden finner jeg Geo. B. Henrikson, hustru Marta og deres barnerike flokk. Georg oppgis å ha emigrert i 1885----- -----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dersom de kjenner Hilda som Hilda, og ikke Mary Hilda, så kan dette være Hilda i 1920 (Ancestry):-----1920 U.S. Census • Illinois • Cook (Chicago) • Chicago • ED# 2117LenkeJoda jeg er ganske sikker på at dette må være Hilda. Hun er tydligvis enke og bor sammen med sønnen Walter. Hilda oppgis å være 61 år hvilket skulle tilsi at hun er født ca. 1859. Her oppgis det nok et emigrasjonsår 1881. NAt i 1891-----Finnes det en Hilda Mary Johannesen født ca.1859?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innleggene dine Nina. Jeg kan bekrefte at George og Martha m/ familie bodde i Oak Park.Og all den tid at George og brødrene drev et murerfirma sammen , må vi kunna anta at de også bodde i samme område.Familien i USA har kommet til at Hilda trolig ble enke tidlig , vilket jo kan stemme med det du har funnet.Hadde vi bare funnet ekteskapet mellom Otto og Hilda.Dersom George var første barn , må de trolig ha giftet seg rundt 1880.De tror også at Otto besøkte Norge etter emigrasjonen , og at dette kanskje skaper noe usikkerhet om når de faktisk utvandret.Jeg skal prøve å få litt mere kjøtt på beina.Det er rart hva som dukker frem av glemt informasjon bare man får satt folk på sporet igjen.Limer inn den siste mailen jeg fikk fra USA.'I only have fragments of undocumented tidbits. Again, there is a difference of opinion as to when they came to America. I always thought George B. came to America when he was about 2, which would mean 1882 or 1883, in which case he may have been an only child. I believe the birth order was George, William, Henry (possibly reverse those two), Walter, Arthur,and then Carl; we believe that at least the last 4 were born here, and Walter possibly in 1892.. I believe that Otto may have gone back to Norway once or twice for a visit after coming here; which may explain why some relatives thought they came in 1888. I cannot find the paper now, but I thought a few years back I may have seen Hilda in a 1900 Chicago census listed as a widow, but no other info, and couldn't confirm she was mine. George married Martha in 1900. I believe George and Martha lived in Oak Park (a Chicago suburb). I guess Otto and Hilda approached coming to America as a new start and go forward from here, so they didn't talk much about the old country. And an immigrant's life isn't always easy, so I guess they kept busy trying to get a new life started here. They knew their relatives, I guess nobody ever wrote anything down. I can give all kinds of info on George B., just can't find a blooming thing about Otto and Hilda. Thanks so much for trying to help!! Cherie 'Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.