Gå til innhold
Arkivverket

[#13412] Undrum


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg prøver nå å finne ut mere om mine forfedre. Da trenger jeg deres hjelp.Mitt stamtre.1.Inger Andrea Undrum (1834-). 2.Jon Ingebretsen Undrum (1791-1864). 4.Ingebret Larssøn Undrum (1763-1794). 8.Lars Jonssøn Undrum (1727-1796). 16.Jon Arnesøn Rom (1706-1782).Denne slekten kom fra Sem i Vestfold. Gården Undrum ligger da i også i Sem.Takk for alt av info dere måtta ha rundt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Du har helt rett i at Undrum-gårdene lå i Sem. Den egentlig Undrumsdal(en) strekker seg helt fra Eikeberg (kollen på nordvestside nved avkjøringen til Tønsberg på E18, på andre siden av Korni flatbrødsfabrikk) forbi Tveiten trafo og helt opp landskapet begynner å kupere seg ved Undrumshøy (rett nord for Hem-gårdene i Undrumsdal i gamle Våle kommune, nå Re).Dine aner ser ut til å kommet først til Nordre Undrum (Sem, gnr. 1, annen halvdel). Fra bygdeboka: 'Jon Arnesen, 1738-82. Han lånte 60 rdl. av peder Anderssen Lindseth da han kjøpte bruket. Jon var lagrettemann i 1730. Han flyttet hit fra Mellem Berg. F. 1706 på Mellem Rom (vestre), d. 1782; ektet 1726 Gunhild Kristensdatter, Mellem Berg, f ca 1704, d. 1756. Fem barn (de fire eldste født på Berg): Lars, f. 1727, bodde på Mellem Undrum. 2. Kristen, f. 1730, se bruk 4 A, Helvig, f. 1731, d. ug. 1787. 5.Marte, f. 1745, ektet 1766 Kristen Borgersen, Nordre Fadum, bodde senere på Mellem Undrum ....' (Oscar Albert Johnsen, Sem og Slagen en bygdebok, første bind, første del Sem hovedsogn, Tønsberg 1945, s. 23). Ellers er det en omtale av Gunilds skifte i 1757.Det er såpass mye stoff om din slekt i disse bygdebøkene, at du bør låne de (pr. fjernelån?) til ditt nærmeste bibliotek.Jeg kan allikevel ta med at Gunhild Kristensdatter fra Mellem Berg (her måtte jeg ty til papirkniv for å få åpnet akkurat disse sidene i mitt eksemplar av denne boken) er oppført som datter av Kristen Kristensen på Mellem Berg og dennes andre ektefelle Mari Ingebretsdatter. Kristen var fra Nordre Berg og Mari visstnok fra Ramnes uten at Johnsen forklarer hvorfor han mener dette. (Johnsen, s. 483).På nordre Berg (s. 473) er Kristen oppført som sønn av Kristen Henriksen (bruker 1667-1714) og dennes første ektefelle Giese Kristensdatter. Kristen H. er igjen oppført å være sønn av Henrik Kristensen, som igjen er oppført å være sønn av den Kristen som var bruker på nordre Berg 1593-1633. Jeg skriver bevisst 'er oppført å være', da Johnsen ikke alltid er like etterrettelig i sine konklusjoner, men svært ofte stemmer det han skriver.Jeg forlater dermed Berg-gårdene til fordel for Jon arnesen fra Rom. Og da kommer vi ikke utenom det gamle ordtaket:'Alle veier fører til Rom'.Vår vei går til vestre del av Mellem Rom. Og da er vi over i Johnsens første bind, annen del, Slagen sogn, 1948, s. 877 ff: På side 878 er oppført som Jon Arnesens foreldre: Arne Olsen som bruker Mellem Rom (vestre) 1703-1748 og dennes første ektefelle Marta Gundersdatter Rom. Det er i tillegg opplyst at Arne Olsens far Ola Arnesen bodde på gården til han døde i 1715, 69 år.Da stanser jeg med dette, da du lett finner de yngre generasjonene i bygdebøkene.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Sem og Slagen bygdebok er tilgjengelig på nettet:LenkeGårds- og slektshistorien for Sem hovedsogn er ferdig, mens Slagen sogn er under arbeid. I tillegg er kulturbindet tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Bjørn Christensen

Prøver å finne opplysninger/forfedre til Barbra Akselsdatter, gift med Ingebret (Engebret) Olsen på Nordre Undrum o Sem, 1778-95.Ingebret Olsen gift 1. gang 5. mai 1769 i Sem m. Barbra (Barbara) Akselsdatter, d. 1789, 46 1/2 år.Ni barn i første ekteskap: 1. Arne, f. 1769 2. Maren, f. 1771 3. Christen, f. 1772 4. Jørgen, f. 1774, bodde på Tangsrød. 5. Berte, f. 1775 6. Borger, f 1778 7. Anne Maria, f. 1780, ektet 1800 Andreas Nilssen, Bruserød i Nykirke. 8. Ole, f. 1786, bodde i 1805 på Lefsaker i Undrumsdal. 9. UkjentHar funnet en Barbra Akselsdatter i Stokke, sannsynligvis på Vestre Berge i Skjee som passer i alder. Der det noen som kjenner til om dette kan være riktig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.