Gå til innhold
Arkivverket

[#13414] Ole Kittilsen


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Ole Kittilsen kom fra Rud i Sigdal. Han døde i 1801 bare 52 år gammel. Konen het Berte Knutdsdatter (1750ca-1817). Disse bodde på gården kjær og Nordre O i Ramnes i Vestfold.Takk for alle opplysninger...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Kai Samuel. Ola Kittilsen og Berit Knutsdatter omtales på side 668 i bygebøkene for Sigdal. Bøkene får du vel lånt via fjernlån på biblioteket, eller du kan sende meg en mail, så skal jeg dra fram litt mer. Min mailadr. er; tallmoen@start.noForfatteren Ola Mørch nevner at Ola og Berit (Berthe) hadde seks barn og at de ikke befant seg i Sigdal ved tellinga i 1801. Det hadde han jo da rett i og du har sporet de til Vestfold. Ikke de eneste sigdølinger som gjorde Vestfoldinger av seg forøvrig.Ola Kittilsen solgte Øvre Rud til Knut Knutsen for 830 riksdaler i 1793.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for fin info. Jeg skal bestille den boka på biblioteket etter vinterferien. Vi har akkurat fått vinterferie og da skal jeg være på riksarkiv, statsarkiv o.l. nå. Derfor får jeg ikke bestilt bøkene før om en uke...!Sigdal ligger det i buskerud fylke? Hva het foreldrene til Ola og Berthe?En av deres barn het Knud Olsen. Han bodde på Øvre Lønn i Ramnes. Født 1812...?Takk for alle svar og info. jeg får... MVH Kai Larsen (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ja, Sigdal er i Buskerud. Ola sine foreldre het Kittil Eivindsen og Sigrid Olsdatter. Berit Knutsdatter sine foreldre var Knut Kittilsen og Gundbjørg Bjørnsdatter.Knut kittilsen og Gundbjørg bodde på Eidal i Sigdal. Kittil Eivindsen og Sigrid (Signe) bodde på Vestre Blekaberg, Eidal og på Skinnemoen før de kom til Rud (gnr.91).Her er de barna som nevnes i bygdeboka : Gard og Slekt av Andreas Mørch bind 3 side 668: Eivind født 1772, Knut født 1777, Kittil født 1779 død 1780, Kittil født 1785, Ola født 1790 og Sigrid født 1793.Jeg har masse info om aner på disse folka som du kan få ved å sende meg en mail. Ola Kittilsen var barnebarn eller oldebarn (husker ikke helt nå) til en av mine aner.....Send meg en mail.... så skal jeg sende deg en rapport Kai Samuel. I tillegg til Sigdalsbøkene trenger du bind 1 av bygdeboka for Krødsherad. Forfatteren er samme mann; Andreas Mørch og også den bokserien kalles Gard og Slekt.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.