Gå til innhold
Arkivverket

[#13419] Peder Hansen og Caroline Andersdatter


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg søker etter noen jeg ikke kan finne i 1865. Peder Hansen f 1826 i Snertingdal og Caroline Andersdatter f 1819 i Vardal. I 1875 bor de på Haugsveen under Oudnestad i Snertingdal, men hvor er de i 1865? De har to barn som burde bo hjemme, Hans f 1854 og Randine f 1860. Hans er antagelig på legd, finner to mulige, men hvor er Randine og foreldrene? Randine har jeg nylig oppdaget, da hun står som husbondens søster i 1900. Lurer også på om det kan være mulig å finne henne født. Kirkebøkene for perioden da hun ble døpt og konfirmert er dessverre brent, så det er vanskelig med informasjon. Randine finner jeg også i 1875, da som legdebarn. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Kan dessverre ikke hjelpe deg med Randine og Peder, men jeg fant familien i Bjørn Alunds slektslister for Snertingdal og der nevnes Peder Hansen Bergseie, f 0403-1826 gm 2211-1846 Caroline Andersdatter, f 1819 på Ålstadeie i Vardal. Han nevner tre barn: 1. Anton Pedersen, f 1007-1847,gm Nikoline Olsd, f 1312-1843. 2. Syver Pedersen, f 0908-1850, gm 1871 Agnete Arnesd. Ekerneie, f 0410-1844. 3. Hans Pedersen, f 0701-1854, utv USA i 1879. Peder Hansen døde 1204-1889, og Caroline døde 1012-1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk for hjelpen så langt, håper stadig på flere opplysninger, det gjør vi vel alle. Den Randine som blir pekt på i 1865 og 1875 stemmer dessverre dårlig. 'Min' Randine er født i Snertingdal, og er i 1865 legdebarn på haugen. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Sonja.Jeg finner Randine Pedersdatter som blir begravd 07.02.1929. Hun var ugift budeie, med bosted Skonnordstuen. Det står at hun var født 25.03.1859, Bakkestuen.Både Karoline og Peder oppgis som fattiglemmer når de dør. Peder står oppført med bosted Bakkeeie og fødested Bergseie. Karoline står oppført med bopel Ruudseie og fødested Vardal. Det synes jo også som at Peder og Caroline flyttet endel på seg.Da sønnen Anthon blir døpt i Segard krk. 25.07.1847 er de Ìnderster`og har bosted Bergseie.Da sønnen Syver blir døpt i Segard krk. 13.10.1850 er de Ìnderster`på Marking/(Markeng) med bosted Marking søndre.Da sønnen Hans blir døpt 22.01.1854 er Peder Husmann under Nøss, og de har bosted Nøsseie nordre. De bor hos sønnen Anthon og hans kone Nikoline og deres datter Bergitte i FT 1875 på Haugsveen.I FT 1900 bor de fortsatt sammmen med ovenfornevnte, men nå på gården Hagen i Biri. I tillegg bor Randine og hennes (uegte) sønn Johan Laurits Hans f. 04.06.1900 også der. Anthons søsterdatter Hanna Sofie Pettersdatter f. 1875 S.Land, bor også der. (Hvilken søster er dette tro?)I FT 1865 har heller ikke jeg funnet dem, men jeg finner at en Syver Pedersen er lægdslem på Austdal, og at en Hans Pedersen er lægdslem på Segard nedre.Lykke til videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk Rigmor! Det var den datoen jeg trengte. Fødested på de andre har jeg fått med meg, men det hjelper med en bekreftelse. Det er ikke Randine som er min, men det er godt å få plassert flest mulig av familien likevel. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.