Gå til innhold
Arkivverket

[#13423] Trondhjemmer


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Trondhjemmer slekten var en stor og sterk tater slekt i Norge. Noen av de persoenen jeg kjenner til er Ludvig Karlsen 'Ludvig Trondhjemmer', og 'Karl trondhjemmer'.Ludvig var født i 1887 i Trysil. Karl Trondhjemmer var Ludvig's far. Er ikke sikker på når han var født eller hvor han kom fra.Jeg skal sjekke en gang til i 1900-tellingen, men det kan hende de holdt til i Sverige på den tiden.Ønsker alt av info.Ludvig var gift med Anna Kajsa Wigart, fra Sverige, og Hilda 'i Furua'. Denne familien holdt stort sett til i Furua, et lite hus i Ullensaker. Ludvig døde i 1945...?Takk for all info. og opplysninger dere måtte ha rundt disse og deres familie/slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Denne familien oppholdt seg i et hus som ble kalt Furua som lå i Ullensaker i Akershus. Dette huset skulle ligge under en annen gård som het Gjelstad søndre...?Takk for all info.... MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Larsen

Da er altså hovedmannen så langt Carl Gustav Lindstrøm, gift? med Kristina Josefine Gustavsdatter.De fikk ihvertfall barna: 1.Karl Kristian Karlsen (f.ca 1875) tok senere etternavnet Lindstrøm.2.Ludvig Theodor Karlsen (f.ca 1887)3.Anna Karlsdt. (f.ca 1882)4.Laura.Håper på noen svar her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Denne Ludvig Theodor's fulle navn var Ludvig Laurits Theodor?Kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai Samuel G. Larsen

Heizann!Denne Ludvig Lauritz som han kalte seg ble døpt i Trysil i 1887. Foreldrene var Karl August Lindstrøm & Hus. Ingeborg Gustavsdatter! Det står også nevnt på bosted at de var omreisende.Takk for all hjelp og alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej igen, Vet inte om detta tillför diskussionen något, men fann följande uppgifter som jag kopierar in. Obs länken på slutet!:'Nå har jeg havnet i Trysil. Min oldefar het Ludvig Lauritz , født 5 Jan. 1887. ( Han er funnet i kirkeboka fra Trysil 1881-1897, fol.105.nr.4)Foreldrene: Karl August Lindstrøm f. 1841 og hustru Kristine Gustavsdtr. f. 1847.Det er disse jeg er på leting etter. Jeg har en magefølelse av at de kom fra Sverige. Kristine dør i 1902, da er de i Kragerø. Jeg håper at noen kunne ha hjulpet meg med å lett etter de i deres distrikt,i allefall rundt denne perioden da Ludvig Lauritz ble født. Finnes det en folketelling el.l. fra den tiden. Jeg klarer ikke å finne de igjen i 1900 tellingen på nettet, det virker for meg som helt håpløst. Fadderene til Ludvig Lauritz i dåpen var: Lærer og gårbruker Bernh. Hoel og hustru Eli Persdtr, Magnus Hoel, Petter Holt, Emma Sanden. Disse har jeg funnet igjen på 1900 tellingen på nettet. Bosted: Sørby i Trysil. Men jeg kan ikke finne fam. Lindstrøm sammen med de. Har dere noen råd og gi meg så setter jeg stor pris på det. Karl August benyttet også navnet Karl Gustav / Tilnavn Karl Trondhjemmer.''Karl August og Kristine Josefine ( f. 1847 / 1850?) har flere barn.1)Karl Kristian Født. 17/6.1874 ( 1875-78) 2)Anne Kristine Født. 18/5.18823)Anton Nikolai Født. ?4)Frans Oskar Født. 26/6.1884 - Død 19255)Laura Josefine Vilhelmine Født. 27/5.18926)Bernhard Teodor Født. 13/8.1895.Nr 1 og 2 har jeg funnet igjen i Lier.(1900 telling/ Brænna.) Der er de sammen med sine familier. Ingen av de andre barna har jeg klart å funnet igjen, heller ikke foreldrene.x) i 1902 ved hustruens død- heter mannen Carl Lindstrøm ( blikkenslager)x) Ved Ludvig`s vielse i 1928 - heter far Karl August Lindstrøm ( død)x) I omstreiferprotokollen - heter han Karl Gustav Lindstrøm.x) Hans første reisekone het: Karen Marie Villumsdatter Alting ( Død 1900)x) Ved Anne Kristine`s vielse i 1912 - heter far Karl Gustavsen.'LenkeVänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arne Robertsen

Jeg satt og så litt på gamle innlegg om Trondhjemmerne i kveld. På innlegg (11) fra Olle Elm så jeg at Bernhard Theodor var nevnt. Han har jeg funnet i to kirkebøker. NOR1 100 Grue kirkebok 12 1881-1897 side 137 nr 56 levende fødte 1895. Han er født 13.08.1895 som det er nevnt og døpt 08.11.1895. Foreldrene: Kopperslager Karl August Lindstrøm - Kristine Josefine Gustafsdatter. Omstreifere, bor nu på Bye. Født hhv 1844/1849. Faddere: K(one)Mathea T. Bye og P(ige) Mathilde Martinsdr. Bye. Barnet er ektefødt. Foreldren er opgived ægtevied i Røros. etter attest Barnet født hos gbr. John Haugan, Venabygden, Ringebu (i Gudbrandsdalen) Innholdet i () er mine kommentarer. Det er også beskrevet i NH 23 Grue 1895-99 side 6 nr 40 under fødte i 1895. Faddernes navn er tydeligere og mer utførlig skrevet der. Jeg har også Karl Gustavs første reisekone Karen Marie Willumsdatter Alting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg har funnet en 'Ole Trundhiemmer' som fadder i en dåp på Kongsberg i 1814. Det døpte barnet het Cathrine Maria og var datter av skreddermester Hans Rasmussen Røraas og Stine Torgiersdatter. Jeg har trodd at 'Røraas' og 'Trundhiemmer' viste til hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for informasjonen dere lagt inn her. Jeg er interisert i kirkelige opplysninger hvis noen skulle komme over noe! Også andre opplysninger!Kan det være mulig at noen av disse satt fengslet, hvor begynner man å lete da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Hjemstavnsprotokoll for Kristiania Fattigvæsen, protokoll 43: bogtrykker svend Karl Gustav Lindström. Angj: forklaren vare født den 12te desember 1842 i Upsala stad i Upsala forsamling af Karl Lindström og hustru Margrete.Kan dette være den Karl Trondhjemmer som tilhører min slekt..?På forhånd takk for all hjelp og videre hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest Susanne Thoren

Hejsan ! Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att få klarhet i en del frågor. Min mans mormors mor var Anne Kristine Karlsen f. 1882. Hennes Barn var Anna Pauline min mans mormor och hennes syskon Wilhelm, Kristine, Amanda, Karl Johan och Alexander vilka jag vet om. Hon skulle bla vara gift med Per Gripenfelt! Anna Paulines far enligt kyrkoböckerna var Ole Johannesen f.1861 är det någon som vet något om honom.MVH Susanne Thoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei SusanneSkal prøve å hjelpe deg med noen opplysninger, men du burde ha lagt dette ut som en ny debatt, da det er lettere å få hjelp om du da skriver f.eks. ANNE KRISTINE KARLSEN, f. 1882Anne Kristine er datter av Karl Gustav Johansen Lindstrøm, f. 9 mai 1857 i Bamble i Telemark og Kristine Josefine 'Svart-Stina' Gustavsdatter, f. ca. 1849 på Røros i Sør TrøndelagAnne Kristine hadde et barn med Johan Holm: Johannes, f. 29 november 1900 i Lier, BuskerudNår Anne Kristine gifter seg i 1912 med Peder bruker hun sin fars andre navn til etternavn.Anne Kristines farfar var Johan Fredrik 'Svenske' Jansen Lindstrøm, f. ca. 1792 i Carlskrona, Sverige og døde 22 august 1871 på Neseiet i Bamble i Telemark og hans farmor var Karen Marie Villumsdatter Alting, f. ca. 1829 i Solum i Telemark (om de var gift vet jeg ikke)Håper dette hjalp deg litt på vei, for jeg legger ikke ut opplysninger om personer født ETTER 1900.Men Anne Kristine hadde mange søsken, og om du ønsker det kan jeg legge ut dette ved et senere innlegg.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Thoren

Hej Inger!Tusen tack för upplysningarna! Jag vill gärna veta mer om Anne Kristines syskon och deras familjer. Jätteroligt :)Vet inte själv sådär jättemycketMVH Susanne Thoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Noen datoer.og barn av Karl Gustavsen og Kristine Josefine.Johan Fredrik dpt.2/4 1876 Gran Oppland.....Anton Nikolaus dpt.26/4 1874 Nordre Land Oppland....Anne Kristine f.18/5 dpt.18/6 1882 Kvikne Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

En stor takk til Nina! Har ikke sett at du har svart her tidligere, har heller ikke fått noen melding om dette på mail...Jeg skal bestille meg disse kirkebøkene nå og få sett nærmere hva som står der. Dette var morro! Kjente bare navnene, ingen fødselsdato eller dåpsdato der tidligere. Anne Kristine kjente jeg til!Kjenner du/dere til noe mere om disse, mine forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kai-Samuel Vigardt

Er det noen som kan hjelpe meg med denne slekten? Opphavet har vært en stor gåte i slekten, i mange tiår. Alle tips mottas med takk!kasaglar@online.noUnder følger et bilde av søstrene Laura og Anna. Disse var barn av Karl August og 'Svarte-Stine'.

bilete7787.v.) og laura trondhjemmer (sittende t.h.).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Jeg prøver meg igjen på denne debatten. Det var tidligere en ganske grei interesse for denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har kanskje oversett det, men jeg finner ikke noen lenke til dåpen til Lugvig Lauritz. Jeg legger den derfor inn her nå, og håper det er den riktige Ludvig Lenke Og her står foreldrenes navn og fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.