Gå til innhold
Arkivverket

[#13441] Karen Kirstine Johnsdatter fra Larvik


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter opplysninger om slekten til min oldemor Karen Kirstine Johnsdatter f. 8.9.1845 i Larvik (Fredriksværn?). Da hun giftet seg med min oldefar Hans Martin Christophersen f. 12.9.1841 i Vestre Aker 25.8.1872 er det i kirkeboken opplyst at brudens fødested var Laurvig og at hennes far var John Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Jeg har funnet at Karen Kristine Hansen f. 1845 på Fr. værn døde 15.7.1920 og ble begravet 21.7.1920 i Sandar. Bosted: Krokemoen. Det er opplyst at hun var enke etter smed Hans Kristofersen, og at dødsfallet ble meldt til skifteretten 15.7.1920. (Kirkebok for Sandar - KLOK 3 1916-1922). Kan disse opplysningen gjøre at noen kan hjelpe meg med opplysninger om slekten til Karen Kirstine (Kristine)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Mannen til Karen Kirstine døde 5.2.1893 på Kjølberg i Borge, og dødsfallet ble anmeldt til skifteretten 8.2.1893 (Kirkebok for Borge - MINI I 8 B 1887-1902, 4/8). Kan det hjelpe noen til å finne flere opplysninger om Karen Kirstine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier.

Hei,så forespørselen om Karen Kirstine Johnsdatter og gikk inn på familysearch med flg.resultat: Karen Kirstine f.8.aug.1845 i Brevik med foreldre John Knudsen og Dorthe Marie Hansdatter. Videre søk viser at John Knudsen og hustru var husmannsfolk på Hegna under Nordre Lunde i Eidanger,men flyttet senere litt rundt og finnes 1865 i Fredrikstad:Bjelkehugger John Knudsen f. 1821 i Eidanger og hustu Dorthea Hansdatter f.1821 i Melum(dvs.Solum)med hjemmeværende 4 sønner. Barna var: Maren f.18/9-1843 i Eidanger, Karen Kirstine f.8/8-1845 i Brevik, Jens Cornelius f.2/7 1849 i Brevik(hjemme i 1865),Hans Andreas f.3/6- 1852 i Eidanger(hjemme i 1865),Isak f.28/3-1854 i Eidanger(hjemme i 1865),Maren Anne f.23/6-1856 i Larvik, Martinius dpt.7/7-1861 i Larvik(hjemme i 1865) og Johan Valdemar f.7/4-1866 i Fredrikstad. Karen Kirstine er antakelig den Karen Johnsdatter som 1865 finnes som tjenestepike i Larvik hos handelsmann Michael M.Reinholdzen. Håper dette var til noe hjelp. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Til Berit Knudsen.Alle barna etter mine oldeforeldre Hans Martin Christophersen og Karen Kirstine Johnsdatter het Hanssen til etternavn. Enke Karen Kirstine het Kristoffersen da hun bodde i Øvre Gade 6 i Kristiania i 1900, mens hun het Hansen da hun 31.12.1901 bodde i Maridalsvn. 35 i Kristiania.Jeg har ikke funnet hvor de bodde i 1975. De flyttet fra Glemmen til Kjølberg i Borge i 1883.Hans Martin var født 18.9.1841 i Aker.Til Torkil Lier!Takk for mange opplysninger. Det ser ut til at du har funnet riktig slekt. Kan det være slik at Brevik i 1845 kan ha blitt benevnt som Laurvik eller Fredriksværn?mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Brevik har nok ikke vært benevnt med Larvik eller Fredriksvern; Brevik tilhørte jo et annet amt.En mulig årsak til at Larvik er nevnt ved vielsen, er at Karen Kirstine sannsynligvis er konfirmert der (søsken født i Larvik mellom 1856 og 1861).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Kristian! Jeg fant Karen Kirstine som konfirmert i Larvik i 1861.Hei Torkil! Hvordan har du funnet dine opplysninger? Jeg finner ikke Karen Kirstine og Jens Cornelius i kirkeboken for Eidanger (Brevik)? mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil lier

Hei Kjell. Har funnet opplysningene ved å søke på mormonernes familysearch(dåpsdata).Sjekket også mikrofilm for Brevik:Mini 4 1814-1846 s.324 nr.3 ovenfra, hvor det med svært dårlig fotografisk gjengivelse er anført Karen Kirstines dåp. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil lier

Hei igjen. Iflg.familysearch ble Jon Knudsen,f.1820 og sønn av Knud Jonsen,gift i Eidanger 30.juli 1843 med Dorthe Marie Hansdatter,f.1821 og dtr.av Hans Aslaksen. Går du til Lokalhistorisk Arkiv(Porsgrunn Bibliotek)og søker på Knud Jonsen vil du finne ham med hustru Anne Arnesdatter som husmann på Kikut under Kleven i Eidanger. Lykke til. Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Torkil! Takk igjen for mange nyttige opplysninger. Jeg må visst lære meg å bruke familysearch. mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.