Gå til innhold
Arkivverket

[#13454] Aksjon 'komplett 1875-telling på nett'


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Medan denne ørkeslause debatten går, har fleire titals personar kring om i Noreg og andre stader registrert fleire tusen postar for utlegg på Digitalpensjonatet. Men det spørs om slike debattar skapar meire innsatsvilje hjå dei som slit med gotisk handskrift, bokstav for bokstav, til ein timepris av kr. 0,00 - for at andre berre skal nyte, ikkje yte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Bjørn Davidsen:Jeg skjønner din reaksjon. Folk klager og kyter uten å tenke på alle dem - som du og mange andre - som på frivillig basis gjennom Digitalpesjonatet har skrevet av kirkebøker og manntall. Klag ikke over hva som ikke finnes i DA, men se heller på hva som er blitt gjort av innsats fra mange i løpet av de fem år DA har eksistert!Manntallet 1701 for Røros - Knut Bryns verk - var noe som betydde aller mest for meg. Men bortsett fra det er det en enorm mengde av databaser som kommer hver måned om man følger med - som man har stor nytte av. Så klag ikke, men yt heller noe om du kan!!Med vennlig hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg sitter akkurat nå og pakker ned en ca 400 sider korrekturliste for Garnisonsmenigheten 1828-1841! (Oslo) Han som har registrert den...... bor i Trondheim! Flott ikke sant? Om noen få uker kommer den alle her på DA til gode.(bare for å fortelle noe om den innsatsen som foregår rundt omkring for at vi kan sitte hjemme i sofaen og søke etter slekta.... :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bjørn Davidsen kan gjerne mene at en debatt ikke fører noen vei, og at man ikke skal få lov til å ta del i måltidet om man ikke ikke har deltatt i arbeidet, og kun dette. En tankegang tuftet på Luthers 'Ora et Labora'?Men et slikt innlegg er ikke debattfremmende, og Bjørn Davidsen kunne med fordel latt være å komme det, og heller gitt oss sin mening om hvordan 1875-tellingen kan komme på plass så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Av og til føler jeg veldig sterkt at man blir betraktet som en som 'syter og nyter' straks et ønske eller synspunkt fremmes. Janteloven? For å ha sagt det så er det veldig synd! Jeg tror nok at en og annen kvier seg for i det hele tatt å si noe som helst.Kollektiv innsats er liksom noe fundamentalt inngrodd i den norske folkesjela. Selv nyter jeg 'tilværelsens gode liv' her på DA ...... og sier det med god samvittighet. Forresten er det mange måter å gi sitt bidrag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk for svar, Yngve!I DA har DIS-Oslo/Akershus-KROA lagt ut flere av Akershus-tellingene for 1875. Disse er registrert av en person. SÅ, det er mulig dersom noen har lyst!Jeg tenker bare med knottetottene...Dersom vi skal få på plass denne tellingen, må vi nok hjelpe til sjøl sånn det ser ut pr. i dag.Jan O. er villig til å lage en mal.Siden det er på 35mm film, må det vel være mulig å få dem på fische og? (det er vel flere med fische enn rull-film lesere kanskje)Fische-apparater er og mulig å få lånt flere steder (jeg vet om flere).Det er fullt mulig å sitte hjemme og registrere fra fischer, jeg har gjort det mye.Men, hvem skal evt. kjøpe disse tellingen for å få lov til å registrere dem? Hvor mye vil en gjennomsnitts kommune koste? På film og på fische. Er det noe dere i Bergen vet?Er det utopi? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Are: Eg har aldri korkje sagt eller meint at 'man ikke skal få lov til å ta del i måltidet om man ikke ikke har deltatt i arbeidet'. Snarare tvert om.Det eg derimot prøvde å få fram var at denne debatten kan virke hemmande på dei som gjer ein innsats, når dei ser at nokre har tid til å 'syte' i staden for å yte. Og det står eg på. Så får andre meine kva dei vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er da ikke syting. Det er konkrete forslag og tanker rundt hvordan noe faktisk kan ordnes!Hvis man ved hjelp av denne diskusjonen får satt igang bare 1 registrator på en pitteliten kommune innerst i en liten bergsprekk, så vil jeg ikke kalle den ørkesløs, men faktisk meget vellykket!Noen har anledning til å være aktiv som hjelper for andre, noen har anledning til å registrere. Noen har anledning til begge to, noen til ingen ting. Slik er det og slik vil det alltid være. Men, ingen er bedre eller dårligere enn andre for det!Nå får jeg vel pepper igjen :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

'....En pitteliten kommune innerst i en liten bergsprekk' .......Som f.eks. Fredrikshald ...... nær Strömstad.Østfold og Buskerud 'representeres' ved Moss i 1875, men det kan vi gjøre noe med og jeg er helt enig med Laila at alle bidrag er tilganger enten de er store eller små.At det skjer noe er det som er viktig, og det var det som var hensikten med å starte denne debatten.Ting skjer ikke av seg selv, noen må 'syte' først.Ta f.eks. et sted som Drammen, uuppsss ..det er vel ingen fra Drammen her? Og Fredrikshald. Mange svensker kom sjøveien akkurat dit, eller emigrerte. Likeså Fredrikshald. Men er de mulige å finne i dag? Nei ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lefser skal da ikke leses, de skal spises!!! særlig med klining... :o) Sa bolla som hadde slutta og røyke *flir* spise spise...Joa, det er alltid arti' å komme i blafisen, og særlig i Eftas-efta (jeg er mer bonde enn jeg vil innrømme her på Vålerenga...)Men, tilbake til det som betyr noe!Yngve og Jan, er det utopi, eller kan vi greie dette på dugnadsbasis???? Vi er i hvertfall to piske-berter som ser ut til å kunne rote i gang noe.... Men, vi vet ikke hvordan originalmaterien ser ut, det kan dere fortelle oss!god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Klart det går. Men først må me få tak i skannaren. Og er ikkje heilt sikker på at innsamling er den beste måten. Eg er overbevist at det vil føra til at ein byråkrat vaknar. Men sjølsagt, om nokon skulle koma til å kjøpa ein skannar, ikkje ha plass til han så er eg trygg til at Yngve har ein krok han kan stå i. Og skannarar bør brukast. Men dette er eit område der eg usikker på kva som går og ikkje går.Men så kjem neste punkt. No har me starta ein stor dugnad når det gjeld registrering av kyrkjebøker. Vil ikkje 1875 konkurrera? Er det ikkje lurt å ta ein ting om gangen? Jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Selv har jeg ikke registrert noe i gamlelandet jeg en gang forlot, men kunne kanskje tenke meg å sette fingrene i Fredrikshald 1875 .....Jeg tror ikke at det er slik at folk vil slippe det (kirkebøkene) de har i hendene og kaste seg over første og beste ledige '1875-mangel'. Det kan hende at denne aksjonen appellerer til noen av oss som ikke har gjort noe før.....At temaet fenger er tydelig, 1000 besøkere på 1 1/2 døgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

I går hadde jeg stor glede av det lille som tross alt er lagt ut av 1875-tellingen. Jeg kom på sporet av tippoldefaren min fordi Sørum er et av områdene som er tilgjengelig på nettet. Tusen takk til KROA DIS-Norge Oslo/Akershus som gjorde det mulig for meg å nyte uten å yte!JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan, jeg tenkte like mye på om de som har lyst til å knotte fra fischer? (altså ikke vente på scanneren) Er dette mulig, utfra hvordan original-listene ser ut?Jeg tror ikke dette kommer i konkurranse med kirkebøkene. Fordi folketellingene er en 'ens' materie, en mal gjør det til en 'grei' oppgave dersom telleren har skrevet noenlunde ok. Det kan være lettere å få tak i registratorer kanskje? Jeg vet ikke. Det er jo egentlig ikke så mange som har kommet inn her og sagt 'JA! Jeg vil registrere, gi meg en telling NÅ!.... hvor er de tro???Kanskje interessen for temaet går mest på 'lurer på når DE får det ferdig'...... LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Laila Her er vi! Min venninne Elisabeth Killerud og jeg savner resten av 1875 tellinga for Enebakk i Akershus. Dersom det er mulig å kunne 'Knotte fra fischer', kan vi faktisk være så heldige at vi blir blant de første i landet som får greie på hvem som bodde i denne delen av bygda vår i 1875. Ingen av oss er flinke databrukere, d.v.s.- vi kan svært lite, men lages det en mal, og noen forteller oss hvordan vi skal gjøre det, så kan vi gjøre vårt beste. Vi forutsetter at vi kan bruke god tid. E-post adressen min er leifskj@online.no Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Astrid! Vi har en oversikt over hva som mangler fra Enebakk. Om dette mangler i original-materialet, eller om dette manglet i det som registrator hadde tilgjengelig, derom sies det intet. Jeg skal sjekke dette med vår mann på RA!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

....... Skal, skal ikke? Eller scanner, scanner ikke.Ble dette bare en debatt, eller kan noen si at slik blir det? Gi oss iallefall en mal og oversikt over hva som mangler. Kan det legges ut en egen side med de stedene som mangler slik at registratorer kan adoptere ledige plasser? Det ville jo være dumt dersom noen setter seg ned for å rgistrere de samme stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror det er lettere å si hva som er registrert, for etter det Jan forteller :'Det manglar ca 1,2 millionar postar, av totalt ca 1,8.'Vi må huske på at det er ikke bare registrering, materialet må også korrekturleses før det legges ut!Men, det ble vel med diskusjonen, bare Astrid som kom innom og sa hun var villig til å være med.Astrid, vi kommer tilbake til deg, det jobbes faktisk aktivt med å få ferdigstilt Enebakk, og da trenger vi registrator og korrekturleser.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hva om man er interessert i å registrere noe, hvor tar man så kontakt? For mitt vedkommende vil det være Skjebergs kirkebøker.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.