Gå til innhold
Arkivverket

[#13455] Hans Hansen - født i Bergen eller Hamre - 1897-1906


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Litt for nær nåtiden denne forespørselen her, jeg tror jeg får være litt vag i beskrivelsen...Et par gifter seg i april 1899, får første barn i juni samme år. De neste barna som lever opp blir født i 1901, 1904, 1907 og 1912.Kvinnen skal senere ha snakket om 'lille Hansemann' - et barn som ikke levde opp. Har noen en god idé om hvor man kan finne ut når og hvor han var født/døde? Regner med at han må være ganske tidlig i barnerekken, ellers ville noen av de andre barna (levde til nokså nylig) ha husket ham.Fødte for Bergen slutter for tidlig til at jeg kan finne ham der.I gravlagte i Bergen står det blant annet en Hans Hansen, barn, død i 1899, men han er født i september 1899, så ham er det ikke. Og ingen i Hamre passer heller.Noen gode råd om flere steder å lete? Noen som vet noe om digitalisering av fødte i Bergen litt nærmere oss i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Litt vanskelig å lete i Hamre når jeg ikke vet hva foreldrene heter. Men tipper på Hans August Hansen f.1868 i Solheimsviken og Gurina Bertina Johannesdatter f.1869 i Salhus. Disse giftet seg i Hamre 29.04.1899. Kan ikke finne at Gurina har født noen barn før 1899 i Hamre. Kun Hildur i 1899 som er ført i folketellingen 1900, adr. Kjældersmuget Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Og jeg som ville være diskret med mine nære slektninger! Joda, det er disse menneskene. Gurine Bertine snakket ofte på sine eldre dager om 'Hansemann' - som kan ha vært førekteskapelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.