Gå til innhold
Arkivverket

[#13457] Borgerbrev i Bergen 1750-1800


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner Liebert Gerhard Honhorst som Gesell i Bergen 1755.Jeg lurer på om han senere drev som kjøpmann på Bryggen.I så fall løste han vel borgerbrev.Kan noen sjekke dette for meg , og eventuelt opplyse hva som står om ham der.Jeg kan ikke finne ham gift eller død i Bergen.Men jeg tror han er far til Rasmus Liebersen f. ca.1765.I undersøkelsekom. for Bergen 1804-1805 står det om Rasmus at han var uekte sønn og at faren var kjøpmann på Bryggen.Jeg kan forøvrig heller ikke finne Rasmus født. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Bergens borgerbok 1752-1865 (utg av Bergens historiske forening ved A M Wiesener 1917-23) nemner ingen borgar av dette namnet. Likevel kan han ha vore kjøpmann på Bryggen, tysk kjøpmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Nina. Jo, jeg er rimelig sikker på at denne Liebert Gerhard Honhorst er far til Rasmus Liebersen.Ikke minst av den grunn at han døper en sønn Liber Honhoe el.l.Men jeg finner altså ikke andre spor etter denne Liebert enn det som står om ham som gesell i 1755.Jeg finner ikke Rasmus sin fødsel heller.Vet noen om det finnes noen opptegnelser over de tyske kjøpmennene på Bryggen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Han kom fra Bremen til Bergen ca 1750. Det er litt merkelig at han skulle ha forblitt ved Kontoret etter at han fikk geselltestimonium i 1755, da han, sålangt jeg kan se, verken ble gesell (var ihvertfall ikke lenger gesell på begynnelsen av 1760-tallet), eller handelsforvalter eller egenhandler ved Kontoret senere. Med forbehold: det finnes et protokoll over handelsforvaltere som jeg ikke har gjennomgått, men bare basert meg på Koren-Wiborgs bøker. Det burde nok også undersøkes om han ikke dro hjem etter endt læretid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for interessant innlegg.Bør nok se om det er mulig å få tatt en titt i forvalterprotokollen.I følge opplysningene vedrørende hans eksamen i 1755 er det oppgitt at hans far het Johan Honhorst.Ser av Familysearch at der er relativt mange med det etternavnet bl.a. i Preussen.Som før nevnt vet jeg ikke med sikkerhet om det er rett person jeg ser etter , men navneoppkallingen kan tyde på det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis Rasmus' far var kjøpmann på Bryggen, bør han ha vært borger i Bergen. (Tyskerne på Kontoret het, etter kontotrisk terminologi, egenhandlere, ikke kjøpmenn, og var ikke borgere.) Finnes ingen Liebert blandt borgere i borgerboka, kan en alltids se etter borgere med fornavnet Liebert i Bergens skattemanntall fra de aktuelle årene. Opplysningen om at Liebert Honhorsts far het Johan, står forøvrig ikke nevnt i forbindelse med at Liebert tok geselltestimonium - opplysningen stammer kanskje fra dengang han ble innskrevet som junge ca 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for svar.I følge innlegg nr.2 i denne debatten står ikke Liebert oppført i borgerboka heller.Dette begynner å ligne et lite mysterium.Så langt har jeg bare funnet ham blant gesellene i 1750 årene.Rasmus skal være født rundt 1765 , og i så fall må Liebert ha fortsatt sitt opphold i Bergen etter eksamen i 1755. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det siste innlegget er ikke logisk. Liebert Honhorst har kun fortsatt sitt opphold i Bergen såfremt han i 1765 i Bergen ble far til Rasmus. Hvilket jo ikke er bevist. Mitt forslag til løsning, er at det er en *annen* person enn Liebert Honhorst - en bergensborger - som er Rasmus' rette far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei , det er nettopp det som er problemet.Opplysningen om at Rasmus var uekte sønn av en kjøpmann på Bryggen står i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804-1805.At Liebert er hans far har jeg ingen andre holdepunkter enn Rasmus sitt etternavn og navnelikheten når Rasmus døper sin sønn Liber Honhoe.Som sagt så finner jeg ikke Rasmus sin fødsel.Men jeg prøver å finne ut mer om denne Liebert som eventuelt kan bekrefte eller avkrefte en forbindelse til Rasmus.Om det er logiske eller ikke , men ofte kan det å få eliminert bort noe også være til stor nytte. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.