Gå til innhold
Arkivverket

[#13462] Johan Anton fra Næs Norige


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Jeg har forsøkt å opplysninger tidligere vedr denne personen. Men det var kanskje litt uklart hva jeg har søkt etter. Marta Cajsa Larsdatter flytter til Skee, Strømstad fra Næs Norige. Kan noe sjekke kirkebøker for Næs sogn som ligegr flere plasser i Norge for meg: Fødselen til Johan Anton f. 1824 Utflytting for Marte Larsdatter fra Næs 1824-1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er de tidligere temaene 12839 og 12811. Hvor mange Næs i Norge finnes det i nærheten? Og dama hoppet jo rundt på krykker med et blindt barn så kanskje du skulle satse på at hun kom fra mere sentrale strøk? Letteste vei, og hva med båt fra Kristiansand til Strömstad?-----Nes på HedemarkenNes på Romerike i AkershusNes ved KristiansandNæss i Hallingdal-----Kanskje du også skal ta med i betraktning steder som Nesodden. Eller var Næs kanskje en gård i nærheten på andre siden av grensa? For det sto vel ingenting nevnt om at dette var et sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg er åpen for at det er et sted eller gård i f.eks søndre Østfold. Og jeg tror også hun muligens kan opprinnelig være fra Bohuslen. Hvorfor skulle en fattig og svak enke flytte til Skee. Hun dør jo året etter. Derfor skrev jeg denne gangen i headingen kun Næs i Norig. Så kjenner noen til Næs i Østfold, så gi lyd. Det er fødselen til Johan Anton jeg er sugen på og hvem som er faren. Johan Anton får senere farsnavnet Hansson, men jeg er ikke overbevisst om at faren heter Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Så vidt meg bekjent finnes ingen sogn/prestegjeld/kommuner med navnet Nes/Ness/Næs e.l i Østfold. Derimot finnes Nes i ulike varianter som gårdsnavnmange steder i fylket. Bl.a. i Aremark, Marker, Rømskog og Halden kommuner.Mh. Arild E. Pettersn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Granly

Hei.Nes på Romerike/Akershus er sjekket ut med negativt resultat Nes i Hallingdalen var også negativ. Nes i Vest Agder blir straks sjekket.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gå inn på folketellinga i 1865 og søk på 'Næs' som fødested. Da får du en viss peil på hvor Næs finnes rundt om i landet. Kanskje dukket det opp noen nye steder å lete i.Næs på RomerikeNæs i HallingdalNæs i Telemark. Vel 1/3 av de som er ført i Saude er født i Næs sogn. Næs ligger altså i Saude prestegjeld.Næs i BuskerudNæs Sogn i Flekkefjords Præstegjeld Vestagder Hvor mange gjenstår å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Søsteren heter Johanne Maria Hansdatter. Se temanene 12839 og 12811. Det står at moren, Martha Larsdatter 24/9-1791 ihht forhørslengdene, kommer fra Næs, Norige. Betyr det at hun er født der eller at hun kommer innflyttende derfra. Bakgrunn for spørsmålet er at de neste personene på innflyttingslistene er fra Ide (Idd). Kan det tenkes hun flyttet sammen med de. Vi snakker om ei enke på krykker, med en blind datter. Innflytting fra Idd hadde vært mere logisk, da det er 'nabo' området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Nei, den tanken har jeg ikke tenkt da det står Næs Norige ganske så klart. Næs Norige går også igjen på forhørslengdene. Men jeg skulle gjerne ha sjekket utflyttede fra Idd i 1826. Om det flytter ei Marta Larsdatter sammen med Peter Andersen, Anders Mathiasen og familie og ei Larsdatter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har Enningdalen som går igjen i et annet tema her, men han er ikke derfra. Næs kan være siste stopp på reisen i Norge for alt du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Nå er Næs i Flekkefjord sjekket ut med negativt resultat. Jeg har også sjekket ut Næs i Sauheread, der også negativt.Næs i nærheten av Kristiansand vet jeg ingenting om hvis det ikke er Flekkefjord. Er det noen som vet mere her.Og hvis det er noen som sitter med kirkebøkene for Idd, pls sjekk utflyttede i 1826 for meg.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.