Gå til innhold
Arkivverket

[#13465] Slekta på fars siden til Aleksander Johan Lauritsen, Aarvik Skjervøy Troms.


Gjest Arvin Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvin Andreassen

A.J.L.var født 18874. Død 14.04 1944. Hans far het Laurits eller Lorens Johansen, født 1833,men hvor? Hans kone het Andrea Margrethe Mikalsdatter, født 11.12.1844. Laurits Johansens far het Benjamin Johansen,født?? Hans kone het Ingeborg. Pikenavn samt fødselsår vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Med all mulige fobehold kan du finne følgende på Familysearch (IGI) som ikke stemmer helt med det du oppgir, men som er sannsynlig:ALEXANDER JOHAN LARSEN født 23.8.1874 på Skjervøy.Far: LAURITS MIKAEL JOHANNESEN Mor: ANDREA MARGRETE MIKAELSDRLAURITZ MICHAEL JOHANSEN født 23.9.1832 på Skjervøy.Far: JOHAN PETER OLSEN Mor: BERETH KIRSTINE LARSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg tror dette kan være Lorents, f. 15.10.1831, sønn av Benjamin Jonsen f. 19.08.1800, Rotsundelv, g. 19.05.1823 med Ingeborg Anna Larsdatter Dahl, f. 1801 Vågans prestegjeld. For Benjamin har jeg noen av anene en del generasjoner bakover, men Ingeborg har jeg ikke klart å finne noe på ennå. Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg har fortsatt mest tro på IGI i dette tilfellet. De har også et bryllup 19.8.1866 på Skjervøy mellom LAURITS MICHAEL JOHANNESEN og ANDREA MARGRETHE MICHAELSDR. Så kirkebøkene kan sikkert avklare dette.Britts Lorents har nok sikkert riktige foreldre, men hvorfor er det Laurits Michael?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvin Andreassen

Hei Britt. Har du anene til Benjamin Jonsen født 19.08.1800?? Tidligere har etternavnet blitt stavet Joesen og Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I FT 1865 bor Laurits alene på en innkjøpt gård der han også er i FT 1875. Da har han en sønn født 1866 som passer bra med bryllup samme år.(Så det er fortsatt ikke spor etter Lorents ...)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Sitter her med kirkebok for Skjervøy:F. 16.mars, dpt 23. aug 1874: Alexander Johan. Foreldre: Laurits Mikal Johannessen, Aarvik og 1833 og Andrea Margrethe Mikaelsdtr. 1846. Æktev. 14.8.66.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Benjamins foreldre er Jon Pedersen døpt 11.9.1757 i Tolgen, Hedmark og Maren Johannesdatter , døpt 1.7. 1770 , Eydet ( Lyngseidet ) Lyngen. De har også en datter , Elisabeth Cornelia f. 1797.Jon Pedersen og foreldrene, Peder Jonsen f. ca. 1725 og Elisabeth Pedersdatter Grue f. 1730, er nevnt i Skjervøy bygdebok ,under Rotsundelv, Der står det ikke hvor de kommer fra , heller ikke at de er far og sønn. Der er også andre feilaktige opplysninger om begge to.I følge Skjervøy kirkebok kom familien nordover en gang mellom 1765 og 1768. Du finner de i ft. 1801 på gården Elven. Jeg har funnet en del av anene til Elisabeth, hun kommer inn i kjente bergverksfolk fra Røros. Peder Jonsens opphav har jeg ikke klart å finne ennå.Kanskje jeg kan sende deg en mail ? Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Og 19. aug 1866 Ækteviet Ungk. Lauris Mikael Johannessen Meiland 33 år og Pige Andrea Margrethe Mikaelsdatter Aarvig 20 år.Brudgommens far: Johan Peder OlsenBrudens far: Mikael HenriksenForlovere: Andreas Bertinussen (?) Rekvig og Henrik Henriksen ibid.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Og videre:f. 14.aug, dpt. i Skjervøy kirke 23 sept. 1832:Lauritz Mikael. Foreldre: Ind. Johan Peter Olsen Meiland og hustru Berith Kirstine Larsdtr.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det ser ut til at her er to st. Lorents/Laurits. En er sønn av Benjamin Johnsen og den andre av Johan Petter Olsen. Etter opplysningene i begynnelsen av tråden her ser det jo ut til at Johan Petter Olsens sønn er den riktige. Ønsker Arvin fremdeles anene til Benjamin Johnsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvin Andreassen

Takk for dine innlegg Britt.Vi har fått rede på at Laurits Mikael Johansens foreldre er Johan Petter (Peder) Olsen og hustru Berith Cristine Kumpe eller Larsdatter Har du noe begrep om disse to sistnevnte personer?? Vi ser bort fra Benjamin.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei ArvinJohan Petter Olsen var f. 14.2.1806 på Ravelseidet, Skjervøy, dpt 11.5.1806 på Skjervøy.Foreldre: Ole Michelsen og Doreth Johanna Dal, Ravelseidet.Bereth Kirstine; navnet Kumpe fra Familysearch er nok feil, det skal være Kiempe. Hun f. 1795 på Ravelseidet, dpt 5.4.1795 på Skjervøy.Foreldre Ole Arensen og Elen Aslachsdatter, Ravelseidet.Johan og Beret bodde i Moldforvik, Skjervøy, og hadde iallfall 2 barn til; Tomine Andrea f. 29.8.1828 og Karl Johan Kiempe f. 21.8.1830.Tomine ble gift med Johan Christopher Angell fra Lauksund, Skjervøy, og Karl Johan med Anne Birgitte Hansdatter fra Oksfjord. De ble boende i Moldforvik, Skjervøy.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Berit Kirstine var forresten gift 2 ganger. 1. gang med Karl Johannessen Kiempe, f. ca 1781 i Trondhjem. Han var enkemann når han giftet seg med Berit Kirstine 10.9.1824. Derav Berit K. Kiempe når hun gifter seg med Johan Petter.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvin Andreassen

Takk Olaf.Du har skaffet meg mye nytt med dine opplysninger om mine aner. Håper du kan hjelpe med mere stoff. Jeg er nemlig nybegynner på internett. Mvh, Arvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.