Gå til innhold
Arkivverket

[#13471] Hansine Albertine Hansdatter,Bergen,konfirmasjon.


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Er det noen som har tilgang til kirkebøkene over konfirmerte, ev. Nykirken, Korskirken eller Fana ? Det gjelder en Hansine Albertine Hansdatter som ble født på Askøy i 1833. Hun skal da ha blitt konfirmert rundt 1846-48. Mest sansynlig i Nykirken - da hennes datter ble døpt der i 1859. Muligens kan også i Korskirken være aktuell. Hun dukket opp igjen Fana i 1860 - derfor kan hun også ha hatt en oppvekst i Fana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Treng du fleire opplysningar om henne enn konfirmasjonen? Akkurat den har eg diverre ikkje, men anna vil eg nok kunne skaffe om du ikkje alt har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

De opplysninger jeg har om Hansine er at hun er født i oktober 1833 på Askøy. Moren het Maria(e) Ni(e)lsdatter. (Forøvrig ukjent opphav og hvordan det gikk videre.)Faren het Hans Absalonsen som forsvant en gang på 1840-tallet i Farsund. Det er stille om Hansine inntil 1859 da hun føder en jente i Bergen. Hun blir straffeforfulgt like etter for et eller annet. I 1861 blir hun gift med enkemannen Johannes Svendsen Stenedal i Fana. Hun har da vært pike på gården inntil da. Hansine døde i 1884. Det viktigste for meg er å finne ut hva som skjedde med henne mellom 1833 og 1859. Da håper jeg at jeg finner ut om moren hennes , Maria Nielsdatter, samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Nå har jeg endelig funnet ut at Hansine ble konfirmert i Fana kirke 21. april 1850 (Fana ministerialbok , konfirmerte 1849-1850 s.15 nr.42). Da var hun allerede kommet til Stend, muligens på 40-tallet. Men hva står under 'Christendoms kundskab og flid' ? Når nå Hansine er blitt lokalisert til Fana før midten av 1800-tallet - er det noen som kan kaste et lys over moren, Marie Nilsdatter, sin bakgrunn ? Kanskje hun også er en opprinnelig fanabu som ble født rundt 1810 + . Mvh Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge avskrift av kirkeboka for Askøy ble Hansine Albertine f. 16.10.1833 og døpt 27.10 samme år. Foreldrene var ungk. og skreddersvenn Hans Absalonsen Strudshavn og Marie Nielsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.