Gå til innhold
Arkivverket

[#13472] Familien Møller i Trondheim


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg leter etter forfedrene til Johan Andreas Møller, f. i Trondheim i 1840 og døpt i Domkirken. I kirkeboka står foreldrene oppført som Henrik Christopher Møller og Johanna, f. Hoeggen, men i folketellinga fra 1865 har mannen til Johanna navnet Carl Møller, f. ca. 1813. Uansett om faren heter Henrik eller Carl har jeg ikke klart å finne ut noe om slekta videre bakover. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Uten å vite dette sikkert - jeg tror dette kunne være en 'avlegger' av familien Møller på Røros. Se forøvrig her:LenkeI manntallet 1701 for Røros finner du for eksempel oberstigeren Christopher Møller 46 år med sønnen Johan Hendrich 5 åt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har valgt å tro på at Johan Andreas' far het Henrik Christopher ut fra at han kalles H.C. både når Caroline Christine blir døpt i -42 og når Johan Andreas blir konfirmert i -56 (og som du sier i 1840). I Fabritius' bok om Hartmann-slekten kalles han bare Henrik. Mannen er nevnt som los, dampskipslos og jægtskipper. Min tilnærming er egentlig via Johan Andreas' bror Jacob Albert, som er oldefar til min søsters mann (- kalt Jacob Henriksen Møller på Familysearch). Jeg har derfor samme interesse som deg av å finne linjen bakover fra mannen uten patronym.Jeg sitter med kirkebøker fra Domsognet 1848-57 på fiche, men sender noen syrlige tanker til presten som aldri kan ha lært skjønnskrift...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant På Family S. (Vital Records) at Henrich Christopher Møller (26 år)som ble gift med Johanna Andrea Hoeggen (21 år) 12/11 - 1840. Der står det at hans hans fars navn var Jacob Henriksen Møller.En Jacob Henriksen ble ifølge Fam. s. gift i Bache Strinda med Kirsten Erichsen i 1813. Ved å søke med dem som foreldre fant jeg en sønn Henrik Christopher som ble døpt i Strinda 10/4 - 1814. Noe etternavn Møller finnes ikke her, men det kunne muligens være et spor å følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har tidligere trålet Familysearch fram og tilbake men ikke funnet det du har, Astrid. Ser interessant ut og noe å følge opp.Bjarne, jeg mener å huske at du har Johanna Hoeggen som Amundsdatter i din database. I ett av kirkebokoppslagene jeg har står hun som Andreasdatter. Betyr det at presten har bomma og blandet Andrea med Andreasdatter?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du finner Johanna født her:LenkeNår det gjelder Hoeggen, så finner du Hoe-eggen i Strinda i 1801. Det så også ut til å være en Amund Olsen der.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenken ble feil, men du finner henne på Vital Records som Johanne Andrea Amundsdatter Hoeggen.Igår så jeg at Johannas far var oppgitt å hete Amund Hoeggen, da hun giftet seg i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Takk til dere to som har svart hittil! Joda, det stemmer at faren til Johanna Andrea het Amund Olsen. Moren het visstnok Karen Martha til fornavn, men noe jentenavn på henne har jeg heller ikke funnet. Amund Olsen var visstnok sønn av en Ole Jonsen, opprinnelig fra Åsen. Rune, forbindelsen til Hartmann-slekten var jeg ikke klar over, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har en del opplysninger rundt Jacob Alberts liv og etterkommere (deriblant grunderen Harald A. Møller) hvis noe kan være av interesseRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Igjen, takk for respons og hjelp!Rune, opplysningene om Jacob Albert og etterkommerne hans er jeg absolutt interessert i. Jeg husker at min kones farfar Gunnar Ingebrigtsen, som var dattersønn av Johan Andreas, nevnte at han var i slekt med 'Folkevogn-Møller'...Ellers har jeg enda et ubesvart spørsmål som forsåvidt har å gjøre med Møller-familien (om enn indirekte). Johan Andreas Møller (1840-1900) var min kones tippoldefar. Han flyttet til Sande på Sunnmøre, hvor han startet som handelsmann. Der traff han Andriana Pettersdatter Håberg (1849-1922), som han gjorde gravid høsten 1876 - uten at de var gift. Andriana reiste deretter til Trondheim, hvor barnet, en datter som fikk navnet Petra, ble født i mars 1877. At hun reiste til barnefarens hjemby kan ha vært tilfeldig. Det var kanskje rett og slett den greieste måten å komme unna 'skammen' ved å være gravid utenfor ekteskap, og jeg vet ikke om hun i det hele tatt hadde noe kontakt med Møller-familien etter at hun kom til byen. Petra ble satt bort hos fosterforeldre (men hun fikk farens etternavn), og hadde neppe noe mer kontakt med noen av de biologiske foreldrene sine. I 1898 giftet hun seg med Johan Ingebrigtsen (som etterhvert skrev etternavnet sitt som Ingebricson) fra Mosjøen, og flyttet deretter til Oslo. Johan Andreas ble senere gift på annet hold og fikk flere barn, og han ble boende på Sunnmøre resten av livet.Andriana emigrerte til USA, hvor hun, ifølge opplysninger fra bygdeboka for Sande, giftet seg og stiftet familie, og døde der borte i 1922. Men jeg vet ingen ting om hvor i USA hun bodde, eller om eventuelle etterkommere der borte. Jeg vet heller ikke nøyaktig når hun emigrerte, men siden hun rakk å stifte familie og (formodentlig) få barn der, kan det ikke være så altfor mange år etter at Petra ble født. Jeg har ikke funnet henne i US Census fra 1880 - med mindre hun forandret skrivemåten av fornavnet radikalt.Er det noen som vet noe om henne, eller mer generelt om hvordan man sporer opp utvandrede forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Beate hanssen

Hei! Er det noen av dere som har ei Ingerbertine (Ingbertine, Inger Bertine) Gerhardine Møller i notatene deres? Hun var født ca. 1846 i Trondheim....LenkeHun var min farfars farmorMVH Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.