Gå til innhold
Arkivverket

[#13474] Peter B. Størvold fra M&R til USA i 1911


Gjest Einar Fylling
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Fylling

Min tippoldefar og mor med sine barn reiste til amerika Peter.B Størvold f.1855. Gunhild født Søre Sylte fra Sylte i Tresfjorden. Karen gift Vatne ble igjen(oldemor). Andre barn ? Olga. Sofie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, ved nærmere ettersyn var ikke det fatet så stort...Finner ikke Peter når han drar første gangen. Regner med at dette er den du leter etter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I Gard og Slekt Tresfjord 1 kan vi finne følgende:Ola-plassen på Gjerå (plass under Sør-sylte) Ola Knutson Sør Sylte gift med Synnøve Knutsdtr. Sauset (1822-87). Ola som var smed tok over plassen etter faren, tydeligvis i 45, då faren dø og Ola giftet seg. dei fekk 6 barn-1 Gunnhild, 1875 g.m.uk.Benjamins. Storvold, 19 3/4 år f 1855 i Beistaden. Dei er ved folketelling 1900 reg. på plassen stykket på Skjegstad, han som pladsbruker og sjøfarende, fraværende-Amerika. Dei synes ha hamna på Sylte igjen, der det minnest Gunnhild 'som vart boande heime, dreiv ei tid med kaffe- og matsalg på Syltemartna`n'. Dei fikk 4 barn: Karen f 1875 vart gift med ein matros på Vatne dei bur i Ålesund. Ole Benjamin f 1880 dø knapt 5 år gammel. Og så vart det to døtre, ingen av dei døpt i Tresfjord, Olga og Synnøve som begge reiste til Amerika.Sidan reiste Gunhild også over til døtrene i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Fylling

Takk skal DERE ha for hjelpen ! Det er sagt att Olga var på besøk i norge på begynnelsen av 1970, hun hadde da med seg ett tantebarn (Klara). Men etternavnet vet jeg ikke. Olga døde barnløs. Der er heller ikke noe på Peter og Gunhild i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du vært i kontakt med Patricia, hun som har lagt ut den familien i lenken i mitt innlegg nr. 4? Det kan se ut som hun ikke er etterkommer etter disse, men etter noen andre i GUnhilds familie. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har ingen ting å bidra med direkte i denne debatten, men tillater meg å henge på en annen side av samme sak: Jeg leser i Beitstadboka I (BBI) s. 81 at Peter Ole Raffel Benjaminsen i Størvoldaunet (Ner-Aune) f. 1855, var sønn av Benjamin Petersen f. på Hoset i 1821, og Anne Olsdtr. f. 1823 (BBI s. 22) Vester-Elda. Ved folketellinga i 1865 er Benjamins kone registrert som KAREN Olsdtr. Anne Olsdtr. hadde ei søster som het Karen, og alderen passer. Vet du om Benjamin først var gift med Anne, og deretter med søstera Karen, eller er det en feil i bygdeboka?Min interesse i dette går på at Anne Olsdtr. hadde, i flg. kirkeboka, en bror, Peter Elias f. 1819 (i BBI står det Peter Olaus f. 1821). Denne Peter tror jeg er min tipptippoldefar. Jeg har det ikke svart på hvitt, men når jeg legger sammen alle fakta jeg har, er det overveiende sannsynlig. Men det er jo ikke godt nok! Derfor samler jeg på alle spor jeg kan finne, i håp om å få noe bekreftet. Hvis vi har felles tipptipptippoldeforeldre, er vi vel menninger!Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har nå lest Beitstadboka III (s. 418). Hosetaunet: Benjamin f. 1821 g. m. Karen Olsdtr. Bartneseldpl. omtalt i bd. I s. 81 (der står at han ble g. m. Anne Olsdtr., som må være feilskrift, for ho er å finne på s. 229).Da er den saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Fylling

Laila Jeg har prøvt internettadresse i lenke 4. Fikk den i retur med masse rart??? Jeg er meget fersk i data. Takk Eldbjørg . jeg har ikke funnet noe på tippoldefar Peter enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.