Gå til innhold
Arkivverket

[#13475] Ragnhild Kristine Karlsen Værnes født 16/4 1914 i Trøgstad - eller??


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Ragnhild Kristine var min bestemor/mormor. Hun var datter av Karl Johan Karlsen Værnes og ??. Jeg har fått en muntlig bekreftelse på at min bestemors biologiske mor døde i barselseng. Hun vi trodde var min oldemor, som også bodde sammen med min oldefar i mange år (Nikoline Mathilde Kristiansdatter), var ikke engang gift med han.I det jeg har funnet om min bestemor Ragnhild - fødselsanmeldelsen for min mor (Oslo i 1940), vielsen mellom henne og min bestefar (hos byfogden i Oslo), inn- og utflytt registeret til Lensmannen i Trøgstad så står hun oppført som født i Trøgstad 16/4 1914. Problemet er: Jeg har sjekka HELE Østfold flere ganger, både kirkebøker og 'folkemengdebevegelseslistene' uten å finne noe. Hun flyttet sammen med sin far, hans 'hustru' og hennes datter fra Trøgstad til Lillestrøm 16/5 1914 men de kom tilbake til Trøgstad 15/1 1915. Etter de opplysningene, tok jeg også å sjekka kirkebøkene for 'flytteveien' fra Trøgstad til Lillestrøm. Jeg vet at familien flytta til Mysen i 1924 og at Ragnhild reiste aleine fra Mysen til Oslo høsten 1930 og fikk seg jobb der som tjenestepike - men etter opplysning fra kirkekontoret i Eidsberg ble hun ikke komfirmert i Mysen.Spørsmålene mine lyder som følger: Hvor andre steder kan jeg leite etter navnet på min oldemor? Uansett om Ragnhild eventuelt ikke er døpt og/eller ikke komfirmert må hun jo finnes registert født et eller annet sted? I så fall, har DU noe forslag hvor jeg skal fortsette min videre søken?Venter i spenning på svar... Vennlig hilsenMette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra 1916 av er det ført fødselsregister der man skal vente å finne alle fødte, uavhengig av om de ble døpt eller ikke. Før 1916 er det verre, men fra 1902 av skal det finnes jordmorprotokoller, og det skal fra samme tidspunkt være sendt fødselsmeldinger til helserådene. Disse protokollene/meldingene skal gi navn på den fødende, og en del opplysninger om fødselen. Jordmorprotokollene skulle leveres til helserådets ordfører (distriktslegen). Disse arkivene er delvis kommet til statsarkivene, delvis ligger de i kommunearkiver, og for en del ligger de nok fortsatt ute.Dersom barnemoren døde på barselseng, må vi tro dødsfallet kom relativt kort tid etter fødselen. I forbindelse med dødsfall skal lensmannen og skifteretten ha melding om den avdøde, boets status, og arvingene. Både lensmannsarkivet og sorenskriverarkivet (skifteretten) bør kunne gi opplysninger. Begge typer arkiver ligger i statsarkivene. Her burde det vel være lensmannen i Trøgstad (Statsarkivet i Oslo) som har registrert et dødsfall kort etter 26. april 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Tusen takk for svar og rask respons - nå er det bare å brette opp ermene for en ny økt på Riksarkivet/Statsarkivet... Vennlig hilsenMette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.