Gå til innhold
Arkivverket

[#13477] Barn til Nils Andersen I. Hordvig og Brithe Olsdtr. S. Toppe - 1766...... Hamre


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Nils Andersen fra Indre Hordvig og Brithe Olsdtr. fra Søre Toppe giftet seg 22.6.1766 (Post 2988 Vigde i Hamre 1677-1815).Er det mulig å få opplysninger om navn, fødested og -data til deres barn? Jeg lurer spesielt på om Nils og Brithe hadde en søn Ole Nielsen ( som kanskje bodde på Indre Bragstad og ble konfirmert sønndag Qvasimodogeniti 1784, Post 1455 Konf. I Hamre ). Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Beklager forvekslingen av konfirmantene - unnskyld!Min heteste kandidat er ikke Ole Nielsen Indre Bragstad (som var allerede 13 år gammel i 1775), men heller Ole Nielsen konf. 1794 i Aasene sogn, bosatt på HJORTELAND.I 1775 er hans foreldre ikke å finne på Hjorteland, men i 1801 bor der en 30 år g. Anbiørn Nilsen - kanskje bror til Ole.Det finnes en Anbiøn Ols fra TOPPE, konfirmert 1753, som døde på FOSSE i 1753, 32 1/2 år gammel. Jeg tror denne Anbiørn er bror til Brithe Olsdtr Toppe ( Nils Andersens kone ). På grunn av nevnte tilknytningen til Fosse og Toppe tror jeg det er veldig sannsynlig at Nils A. og Brithe O. er foreldre til Ole Nielsen Fosse eller Toppe, som ble konfirmert fra Hjorteland og slo seg ned i Sandviken, mens hans bror Anbiørn fikk bruket.Håper alt var logisk. Er det kanskje mulig å få bekreftet antagelsen min via kirke- eller bygdeboka for Hamre (eller Åsane?).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S.1.) En feil: Anbjørn Olsen døde 1764 - ikke 1753.2.) En liten Ole Nilsen - 9 dg gammel - døde på Fosse i 1771, kanskje en elder bror til 'min' Ole Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Din kandidat Ole Nilsen Hjortland, døpt 28.10.1777 i Åsane, Hamre er ikke den person som du er på jakt etter. Han gifter seg 28.06.1800 med Martha Johannesdatter Jordal, døpt 19.04.1776 i Åsane, Hamre. Hun dør 1803 og Ole gifter seg 02.07.1804 med Synneve Olsdatter Nedre Selvik. Familien blir boende på Jordal i Åsane.Bygdebok for Åsane (gards og slektsbok) er ikke kommet ut. Men det er opprettet en komite som arbeider med saken. Så kanskje on 4-5 år kommer det ut en slektsbok.Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ole Nielsen Fosse ble verken dåpt eller konfirmert i Hamre (tema 13140).I hovedrullen til innrulleringssjefen i Bergen for 1778-1785 står det at Anders Nielsen Fosse, født 1770, og Ole Nielsen Fosse, født 1776, begge ble innført i Store Sandviken (gard nr. 64 i Arna skipreide) i 1785. I 1838 finnes det et skifte etter Ole Nielsen - garden heter da Sandviken store TOPPE FOSSE.Jeg synes fortsatt det er mulig at ANDERS og OLE er sønner av Nils ANDERSEN Indre Hordvig og Brithe OLSDTR. Søre TOPPE, som også har en forbindelse til FOSSE (s. innlegg 2).Nils og Brithe giftet seg 22.6.1766 i Hamre, men ikke er å finne i Sjeleregisteret for Hamre 1775. Kanskje begge to flyttet til en prestegjeld XYZ (der Ole ble født) og slo seg ned i Sandviken i 1785.Merkelig nok - ingen Nils (Fosse) nyinnføres i vedkommende militærrullen i 1785, men kanskje en Nils Andersen? Jeg finner skifte etter en Nils Andersen, Gard Sandviken store, skipreide Arna, side 373b, protokoll 10 1798-1805. Jeg vil svært gjerne ha opplysningen fra denne protokollen.Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.