Gå til innhold
Arkivverket

[#13478] Den norske sjømannen Lieutenant Peter Lassenius (død 1735)


Gjest Wopke Roukema
 Del

Recommended Posts

Gjest Wopke Roukema

Prøver å finne mer om den norske sjømannen Lieutenant Peter Lassenius (død 1735) Gikk i Russisk tjeneste 1 oktober 1725 og var med på Berings ekspedisjon. Det er tiden før 1725 som inntresser meg. Lassenius ( Lassinius) står ikke oppført i oversikt over ”Officerer i Den Dansk-Norske Søetat 1660-1814” Kan noen bidra med informasjon, så hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Jeg kjenner ikke Peter Lassenius. Kan han være identisk med Lassenius Pettersen, som var kaperkaptein under store nordiske krig.I J. Schiøtz, “Elleveårskrigens militære historie” Utgitt av Generalstaben Oslo 1936-55, bind s. 345 står det “Kaptein Lassenius Pettersen som nå førte “Det frugtbringende selskab” med 16 kanoner, 2 basser og 100 mann var 29/11 1711 i Flekkerøy.”Dette skipet var eid av et rederi på Bragernes og drev kapervirksomhet mot svenskene i Kattegatt.“Den norske sjøfarts historie”, Kra. 1923-25: S. 484: “Flere av Drammens redere med med (Niels) Tyrholm, (Jens Madsen) Wiel, Peder Moss, Otto v. Cappelen og Søren Lemmich i spidsen eide en kaper “Frugtbringende selskab”, som samme aar tok en prise.”I 1710 og 11 var Hans Andersen von Gaarden skipper, han var fra Bragernes.Det står helt sikert mer om Pettersen i disse bøkene, jeg vil også sjekket kilder fra Bragernes for å se om han kom derfra.Flere av kaperkapteinene ble senere i krigen ansatt som midlertidige offiserer marinen (månedsløytnanter). Disse var ansatt frem til fredsslutningen og er ikke registrert i 'Officerer ...'.Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wopke Roukema

Takk for svar, Har min informasjon fra boken, Kommandøren og Konen … Av Natasha Okhotina Lind, (Dbc –note) ” Gennemgang af arkivfund om den danske ekspeditionsleder i russisk tjeneste Vitus Bering (1681-1741) i form af privatbreve, der bl.a. kaster nyt lys over hustruen Anna Christinas deltagelse i ekspeditionen til Sibirien samt en række dokumenter derberetter om en dansk og en norsk deltager i Berings anden Kamtjatka-ekspedition: Kaptajn Martin Spangsberg og løjtnant Peter Lassenius ” Og fra en tingbøker for 1723 –1724 ( sjø forklaring) hvor han var Offiser i Svensk tjeneste som ” Capitain Lieutenant ” ( Handels fregatt) Mulig at det her kan dreie seg om samme personen, føler meg ikke helt sikkert her .. hjertelig takk for informasjon, blir spennende å se i de bøkene du anbefaler, hadde vært flott om det snakk så er snakk om det samme personen. Kan nevne at det Svenske fartøyet som forliste var en tidlig kaper fregatt, bygd av den Svenske kaperen Lars GaltenheilmWopke Roukema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.