Gå til innhold
Arkivverket

[#13484] Petra Pedersen født i Finaas (Finnås) i Bømlo 6. april 1874


Gjest Hanne Heiberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heiberg

Min oldemor Petra Pedersen ble født av Peder Knudsen, f. 29.2 1828 og Anna Hansdtr.f.1833. Hun vokste opp på Hisken med sin bror Andrias, f.1865.Oldemor Petra var serveringsjomfru og møtte handelsbetjent Arne Andersen fra Bergen og det resulterte i et barn utenfor ekteskap, min farmor Augusta Louise Andersen, f. 20.februar 1900. Farmor vokste opp hos pleieforeldre uten å vite noe om sine biologiske foreldre.Er det noen som vet noe om Petra eller Arne - eller har tips om hvorledes jeg bør gå frem blir jeg veldig glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg!!! Har du mulighet til å gi meg noen nærmere data på når dette skjedde, og alternativt om det står noe mere om min oldemor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Westerheim

Det står ikkje meir om Petra,men famililen til broren Peder Andreas står opplista,og eg ei av døtrene hans,Maren f. 1916 lever enno.Ho veit kanskje meir.Du kan få adressa via hwesterh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !I Bømlo Bygdebok s. 421 står det også nevnt ei eldre søster av Peder Andreas (1869) og Petra (1874). Ho heitte Ranvei f.1860 og gift Kuleseid, Bømlo.Under Kuleseid finne eg så Johan Samsonsen Totland g.m. Ranvei Pedersdotter Hisken, Hiskholmen, f. 1860. Johan kjøpte eigedommen i 1902 og selde i 1924. Det står ingenting om desse hadde etterkommere.Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen !Finn også Johan Samsonsen f.1860 og kona Ranvei i ft. 1900 for Finnaas under gardsnamn Flatnes (Hisken). Han er oppgitt til å vera sjømann og fiskar. Dei hadde då ein fosterson Arent Johannessen f. 1894 i Stavanger. Andre barn er ikkje oppgitt.Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder har jo en del etterkommere på Bømlo, da tre av barna ble gift der. Anna ble gift Østensen og bodde på Hiskjo. Per Malvin Østensen på Hiskjo er hennes sønn. Og han hadde en bror Ragnvald Østensen.Peder Andreas Pedersen, Hiskholmen, f. 1869, d. 1958. G. m. Marie Olsdtr. Totland, f. 1877, d. 1952. a. Paul Andreas, f. 1900, g. Økland. b. Olga Theodora, f. 1902, g. i Fitjar. c. Signe, f. 1905, g. Hiskjo, d. Ragnvald, f. og d. i 1907. e. Ragnvald, f. 1908, d. 1920. f. Petra Mathilde, f. 1910, g. i Fitjar. h. Hilda Serine, f. 1912, g. Stokken, Fitjar. i. Dorthea, f. 1915, g. i Sauda. j. Anna, f. 1915, g. Hiskjo. k. Maren, f. 1916, g. i Skudenes.Paul Andreas gift på Økland har flere barn og : Paul Andreas Pedersen, Hiskholmen, f. 1900. G. m. Ellen Marie Danielsdtr. Økland, f. 1903. Born: a. Margot, f. 1933. b. Per Andreas, f. 1936. c. Else Marie, f. 1941. d. Dagmar Johanne, f. 1943. e. Astrid Margaret, f. 1947.På Hiskjo bodde og Signe:Rasmus Krossøy, f. 1906. G. m. Signe Pedersdtr. Pedersen, Hiskholmen, f. 1905. Kjende born: a. Karen Alise, f. 1941. b. Madel Petra, f. 1943Du Helga kjenner nok sikkert noen av disse.Ellers er det jo mye om forfedrene til Petra i bygdebøkene om Hanne er interessert. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei, Kjellaug! Tusen takk for kjempegod hjelp! Fikk også en del opplysninger fra Harald Westerheim så når begynner jeg å få samlet trådene. Jeg er veldig interessert i få vite mere om Petra- om du vil kan du maile meg på hanne.heiberg@bn-eiendom.no så kan vi avtale hvorledes vi gjør det ! Ha en fin dag ! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du i det hele noe om hennes forfedre? Dersom ikke kan jeg sende deg det som står i bygdebøkene. Det hadde vært OK om du så hadde fortalt hvor langt tilbake du er kommet - ingen vits i å gjøre smme arbeid to ganger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.