Gå til innhold
Arkivverket

[#13485] Farmors biologiske foreldre


Gjest Hanne Heiberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heiberg

Min farmor Augusta Louise Andersen ble født på Fødselsstiftelsen 20.februar 1900. Hennes mor var Petra Pedersen, f.6.4 1874 og handelsbetjent Arne Andersen fra Bergen. Jeg har funnet en del opplysninger på Petra, men intet på Arne.Vet noen hvor det ble av Petra fra Finnås (Finaas) i Bømlo etter at hun fødte farmor, og hva/hvem var Arne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ved landsomfattende søk på 'Arne' og 'Andersen' i 1900 har jeg videre sett på de forekomster som kom frem for hele Hordaland og Bergen. I selve Bergen er det bare oppført et barn ved navn Arne A, men på gården Grønevig, Murlehagen i Strandebarm fant jeg følgende:Arne Andersen f. 1876, fehandler, MIDLERTIDIG BOSATT BERGEN. Hans foreldre var dyrlege Anders Arnesen og kone Marta Jensdtr.Vet ikke om fehandler kan sies å være det samme som handelsbetjent eller innebære noe sånt?Det er i hvert fall ikke oppført andre i Hordaland i passende alder som oppholdt seg i Bergen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei! Takk for interesse! Jeg har selv vært inne og sett på denne fehandleren- og lurt på det samme som deg. Er det noen som har en støtte-teori på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det burde kunne finnes noe mer om dette. Jeg hadde en forfar i Kristiansund som var uektefødt, f. 1883. Hans farsnavn var brent bort i kirkeboka (kirkebøkene der er svært brannskadde fra ca. 1841), men via Statsarkivet i Trondheim fikk jeg vite at det i Romsdal Amts resolusjonsprotokoll (tror jeg det var), sto hvem barnefaren var. Slik kom jeg lenger bakover på den linjen. Det er tenkelig at slike protokoller også finnes for Bergen, eller protokoller som gir opplysninger om barnebidrag. Barnebidrag var faktisk påbudt ganske tidlig. Kanskje kan slike protokoller gi tilleggsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Hanne !Er det di farmor eg finn i Kristiania under landsomfattande søk på Ft. 1900 ? Der bur det då ei Augusta Lovise Ness f. 20.02.1900. Den einaste med dette namnet f. i 1900 som er med i folketeljinga ? (Foreldre er oppgitt til Jaohan og Andrea Ness ?)mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei Berit og Helga! Takk for interessen for farmor!!! Det varmer! Jeg har fått nyttige tips fra Kjellaug Petit; faktisk så nyttige at jeg idag har snakket med min fars tremenning! Veldig rart, og utrolig godt å få svar på en 103 år gammel gåte. Farmors familie visste visste ikke at Petra hadde født en datter i 1900, og jeg har fått vite mye om om oldemor Petra. Om dere vil vite mere kan dere ta kontakt pr mail stil meg, hanne.heiberg@bn-eiendom.no. Når det gjelder oldefar Arne Andersen så står det intet annet i farmors dåpsattest enn 'far: handelsbetjent Arne Andersen, Bergen'. Dett var dett. Litt tynt, men utfra det Kjellaug har vist meg så fatter jeg håp. Igjen; takk for at dere bryr dere! God natt, begge to :-) Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.