Gå til innhold
Arkivverket

[#13487] Mestersvend


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I DAs databasene leser jeg av og til 'mestersvend' eller 'mester svænd' under Yrke. Hva er denne personen da, mester eller svenn - eller en svenn på veien til å få sitt mesterbrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 'Mestersvenn' kunne være en som var ansatt i et håndtverk-verksted uten at dette verkstedet ble 'drevet på hans mesterbrev'. Kall det gjerne en formann eller en produksjonsleder, - kanskje. Avhengig av hvor stort foretaket var. En baker med en produksjonsbedrift som hadde både bakeri og konditori, kunne godt ha en mestersvenn i hver av disse, selv om han selv hadde 'løst' mesterbrev for begge fag. Bedriften hadde gjerne både læregutter og mange svenner, og alle disse ble ledet av en mestersvenn. Stort sett en som hadde ansvaret for den daglige produksjon. Vanligvis var dette en fagmann med lang erfaring som hadde tatt ut det som myndighetene på gitt tidspunkt krevde for å kunne bli håndtverksmester. Men han var 'mester' i en annens bedrift. M.a.o. ikke driftsansvarlig for hele foretaket. Derfor Mestersvenn.Hilsen Idar Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei - hjertelig takk forklaringen!Nå kan jeg forestille meg hva som min 4. tipp-oldefar (Rebslager mester svænd Ole Nielsen) har gjort i Sandviken / Bergen ved 1800-tallet. Det ser ut som om der har vært flere store repslager-bedrifter i Sandviken.Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Får jeg lov å hive inn et spørsmål? Hva er da forskjellen på læregutt og svenn? Trodde de var læregutter/svenner før de ble mestre? Kunne de arbeide som svenner uten noen gang å bli mestre?Spør fordi min tippoldefar i ulike arkiver blir omtalt som både 'bager' og 'bagersvend'. Han blir kalt bakersvenn mange år etter han ble kalt baker. Han skal ha vært baker hos en Pedersen i Øvre Torggate i Drammen (døde i 1898). Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det går litt fort. Når vedkommende har fått svennebrev, vil det vel bety at han er 'mester' eller utdannet i faget. Læregutter har kanskje ikke hatt noen skolegang, men går i lære i forskjellige bedrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Det gikk opp for meg at vi har ord som svennebrev og mesterbrev. Da må man kanskje være læregutt og få svennebrev, deretter være svenn og evt. få mesterberv? Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En svenn har sitt svennebrev - vitne om bestått svenneprøve. For å ta mesterbrev, må man allerede ha bestått svennebrevet.Jeg skulle da tro at en mestersvenn er en som ikke enda har mesterbrevet, men som arbeider under en mester.En lærling har ikke besått svenneprøven enda og arbeider i yrket under oppsyn av en mester. Før i tiden måtte man ha mesterbrev for å kunne ha lærlinger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.