Gå til innhold
Arkivverket

[#13488] Gustava Helene Pedersen. Født den 19/8 1869 i Horten, Vestfold???


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen der ute som kan hjelpe meg med og finne Gustava Helene Pedersen, født 19/8 1869 i Horten. Jeg har funnet henne gift den 13 Mai 1884 i Horten med Hagbart Krisoffersen fra Lier. Der står hun som født 19/8 1869 men nei. Ved oppslag i kirkebøkene finner jeg henne ikke. Tenkte det var skrevet feil og at 1859 var en mulighet men nei. Nå har jeg gått igjenom 1858 til 1872 for Horten men nei. Det er en mulighet ar hun er fra Borre utenfor Horten, er det noen som kan hjelpe meg med og finne Gustava Helene. Far er sjømann Andreas Pedersen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Lurer på om du ikke skal gå et år tilbake i tid for å få bekreftet at disse opplysningen stemmer:-----FS ind.record.Gustava Helene F PEDERSENBirth: 19 Aug 1868 Solberg Farm, Skopaam. Death:1920Father: PEDERSEN,Mother:Lena SOLBERGSpouse:Hagbarth KRISTOFFERSEN, Marriage:13 May 1884,Horton, Vestfold.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Nina.Mange, mange tusen takk.Vet du om Skopaam er i nærheten av Horten? Der er opplyst ved giftemålet at hun var født i Horten men der var hun ikke i 1868 eller 9, ei heller mellom 1858 til 1872 så hvilket kirkesogn tilhører Skopaam?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FS igjen, Lena Solberg, født 1837,Solberg Farm, Skopaam,D:1924Det høres ut som en feilskrivning. AA er som regel Å.... Skoppum?? Ligger ikke det i Borre da?Her er tellinga for 1865 Lenke som viser at det finnes flere Solberg-gårder. Vestre, Østre, Mellem etc., men jeg tror ikke Lena er der på den tiden dersom mine antakelser om Skoppum stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Nina. Jeg tror som du at det må være Skoppum som jeg nå fant i NAF´s veibok. Skoppum ligger vest for Horten men vilken kirkesogn er det ikke godt og si noe om. Det er en kirke på et sted som heter kamnes, litt syd vest for Skoppum men jeg får prøve Borre neste gang alikevell.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Skoppum ligger i Borre sogn og prestegjeld, tidligere Borre kommune, slått sammen med Horten på 1970-tallet(?), først med kommunenavn Borre, men fra 2001(?) endret til Horten. Skoppum er vel opprinnelig gårdsnavn, men vokste frem som et lite tettsted rundt jernbanestasjonen fra ca. 1880. Kirken må være Borre kirke (ligger ved RV 19 ca. 5 km syd for Horten sentrum). 'kamnes' kirke må være feilskrift (eller feillest) for Ramnes kirke, i gamle Ramnes kommune, nå sammenslått med Våle til Re kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Dag: Nei, det var det jeg tenkte at det ikke var så relevant, men når du tok bryet med å sjekke det, så bøter du jo på min latskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Dere alle.Ja det er nokk Borre som er det riktige stedet og jeg skall se på kirkebøkene for Borre neste gang jeg reiser til Horten. Ærgelig og ha brukt timer på og leite i Horten når Borre var stedet men slik er det med slektsgransking.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Trenger mere hjelp om Gustava Helene Pedersdatter. Nå har jeg funnet henner født 19/8 1869 i Borre. Der er faren oppført som sjømann Andreas Pedersen som stemmer med opplysningene når Gustava Helene gifter seg men ved fødselen/dåp er moren nevnt som Oline Torkildsdatter. De bor på Solberg. På Mormonerbasen får jeg bare frem Gustava Helene født i 1968 med Lena Solberg som mor. Det må være samme Gustava. Prøvde og finne giftemålet til Andreas og Oline hos Mormonerne men klarte det ikke. Er det noen som kan hjelpe meg?MVH.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Har også lett i samme område etter mine forfedre, se tema om Mathilde. Har også tenkt meg nedover til Hortenområdet, men ihvertfall ikke før det slutter å snø. En gammel slektning anbefalte meg i mitt tilfelle å søke i kirkebøkene for Skoppum. Nå tror jeg det var noen år siden vedkommende selv hadde vært og kikket - så er det noen som vet hvor Skoppums kirkebøker befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Synne: Avleverte kirkebøker for Borre finnes på Statsarkivet i Kongsberg. Riksarkivet har kopier på mikrofiche.Jorun: På familysearch finnes det mange tvilsomme opplysninger, men det er vel grunn til å tro at Lena Solberg er en navnevariant på Oline Torkildsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Takk for svar. For å presisere: Kirkebøkene for Skoppum vedrører min bestefars slekt, Pedersen Rygland. Det kan derfor synes som det er disse kirkebøkene som er aktuelle også her. (Men min Pedersen-side innvandret 1883, så det er ikke samme Pedersen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Ketil og Synne. Takk for svarene.Synne, du må uansett se på kirkebøkene for Borre i Vestfold om din familie bodde på Skoppum.Ketil. Hvordan kan man kalle en person for Lena så for Oline? men du kan ha rett. Jeg må prøve og finne denne Lena /Oline blant de døde og se hva navnet er der.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Kirkebøkene for Borre, som omfatter Borre, Nykirke og Åsgårdstrand sokn er filmet fram til 1919. De finnes på Riksarkivet. Jeg tror Solberg gårdene hører til Borre kirkesogn, men de kan også være Nykirke. Rygland kan muligens høre til Nykirke. Jorunn. Du har kanskje sett at de opplysningene som ligger på familysearch om Gustava Pedersdatter, ikke er fra kirkebøkene, men opplysninger gitt av en privatperson i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Har du tittet i Borre bygdebok? Hovedredaktør heter Eyvind Lillevold. Jeg fant mye info om Solberg-beboere der. Bestilles på nærmeste Deichmanske. Veldig greit! Jeg fant fødsler fra Solberg Østre i kirkeboken fra Borre kirke. Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk for svarene Inger og Anne.Nei jeg har ikke fått med meg at opplysningene på Mormonerbasen var fra en privat person i Amerika. Takk for opplysningen. Det som sto der hvar jo helt feil da alle barna var født i Horten. Jeg hjelper fortiden en dame i Amerika som ektemann er i denne familien, trolig er det noen onkler som har lakt inn disse feile opplysningene. Anne Lill, jeg har lest om Solberg gårdene i Borreboken men de navnene jeg er på leit etter er ikke nevnt der. Karnsje bodde de der bare en liten stund. Mange takk for all hjelp.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jorunn Olsen

Trenger fremdeles hjelp med og finne vielsen til sjømann Andreas/Andrias Pedersen og hustru Karen Olene Christensdatter. Andreas/Andrias skall etter folketellingen i 1865 være født i Borre sogn i Vestfold og er ca 22 år i 1865, og Karen Oline var fra Drøbak.Det stemmer at familien bare bodde på Solberg gård når datteren Gustava Helene Pedersdatter ble født den 19/8 1869. Ellers bodde de i Horten. De fikk sitt første barn Carl Andreas/Andrias den 13/5 1864 i Horten men hvor giftet de seg, ikke i Horten, Borre eller på Løvøya kapell ved Horten eller har jeg oversett dem. Karen Oline har mange navn Lena Christensdatter og Oline Thorkildsdatter men Karen Oline er det rette. Er det noen som finner deres vielses dato og sted blir jeg svært glad for og høre fra dere.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.