Gå til innhold
Arkivverket

[#13493] Petter Pettersson, född 1793 i Norge, flyttade senare till Sverige


Gjest Marianne Elfström
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Elfström

Hej!Klensmedsgesällen Petter Pettersson gifte sig 1822-10-02 i Tölö, Hallands län, Sverige, med Rebecka Ulrika Askling. Han kom närmast från Göteborg och efter giftermålet flyttade de till Alingsås. 1837 flyttade familjen till Borås där smedmästaren Petter avled 1841. De fick fem barn.Petter Pettersson var född 1793 i Norge, men födelsedatum varierar i olika kyrkböcker; 18/3, 12/3, 13/3, 18/5.Någon som vet något om hans anor?Med vänliga hälsningar MarianneDetta svar fick jag från Nina M Nordby i svenska nättidningen Rötters anbytarforum tidigare idag:I Norges folketelling 1801 finner jeg to Petter P. med passende alder, men kanskje du skulle søke på +/- 1 år for å være sikker.En finnes i Bergen og den andre i Elverum,Hedemark. Nær svenskegrensa.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301.wc2&variabel=0&postnr=10096&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva het Petters barn?Denne Petter fant jeg på Familysearch. Tenkte jeg ville ta ham med da han er født den 17.mars.-----Petter PETTERSEN LEXAU, Birth: 17 Mar 1793 Bergen, Christening: 24 Mar 1793 Place: Bergen,Father: Petter LEXAU,Mother: Catharina HIORT-----Jeg finne ikke denne Petter i 1865, men han kan selvsagt være død. Synes du skal sjekke opp om denne Petter forlot Bergen i ung alder.-----Det dukker opp en Petter (fisker/sjømann) i Bergen 1815, uten at jeg kan si at det er den samme, han har ennå tid på seg til å forlate Bergen Lenke-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ser at det ene barnet heter Inger Juliane, ei anna Elisabeth ....ingen av disse navnene matcher Petter i Bergen's familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Petter Petterssons hustru Rebecka Ulrika Askling var född 1791-11-26 i Tölö, Hallands län. De gifte sig 1822-10-02. Barn: Inga Juliana, född 1822-06-11 (vet ej var). Elisabeth, f 1824-03-18 i Alingsås, d 1828-05-25. Emeli Augusta, f 1826-04-25. Petter Anton, f 1828-05-27 i Alingsås, d 1829-05-28. Pehr Alexander, f 1830-03-01. Carl Wilhelm, f 1832-02-08 i Alingsås. Fredrik Julius, f 1834-02-10 i Alingsås. (De fick alltså sju barn varav två dog i tidig ålder.) Efter faderns död verkar de tre äldsta barnen ha flyttat till Göteborg. Vart änkan och de två yngsta barnen tog vägen har jag ännu inte undersökt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Tack Nina för allt besvär. Tyvärr förstår jag inte ordet 'dersom'. Betyder det 'eftersom' eller 'ifall'? Hur kommer jag vidare med sökning i Norge? Kan man låna mikrokort där också?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.