Gå til innhold
Arkivverket

[#13494] Hvem var Nikolai - far til Daartea fra Grønås, Finnås Prestegjeld?


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Er det mulig å finne far til Daartea Nikolaisd. (f.ca. 1849) mor Daartea Helgesdtr. I 1865-tellingen for Finnås bor mor og datter på Grønås. Mor er oppført med ugift. Daartea N. var født utenfor ekteskap og dette ville det ikke snakkes om har jeg blitt fortalt av min bestemor. I 1900-tellingen er hun gift med Ole Sjursen og har 4 barn. Daartea døde i aug. 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk i Fam.search fant jeg under IGI: Dorteha Nikolaisen dpt. 19/3 1851 Moster, H. Foreldre Nichlas Olsen og Daarthe Thorine Helgjesdatter.Dette må evt. sjekkes da dette kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

I Bygdebok for Bømlo, Moster sokn finn eg ei Dortea Torine Helgesdatter Eikeland f. 1825. Ho døde ugift i 1890, budde då på Totland i Moster.I bygdeboka finn eg ingenting om at ho hadde noko dotter, men dette er likevel ein mogleg kandidat. Finn ingen med dette namnet under Grønås, men ho og dattera kan likevel ha budd der i 1865, td. dersom mora var i teneste her.Eg finn også dei same opplysningane om denne dama her på digitalarkivet under døde i Moster. Her er ho oppført som arbeiderske ugift. Ho døde av tæring.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

I 1965-tellinga står det at Daartha Helgesd. er 41 år og 'hun eier Hus uden Jord og er Væver'. Datteren er 15 år. Så desse opplysningene kan stemme. Datteren ble gift med Ole Andreas Sjursson Totland. Men hvor kommer Nichlas Olsen fra og hvem var han??Takker for hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Litt gjetting i ein sein nattetime. Dorthea Torine Helgesdatter hadde ei tante også kalla Dortea f.1775 som var gift (3 gonger) på Teigland/Grønås i Moster, denne Dortea døydde i 1864. Ho hadde ikkje barn med nokon av mennene, kanskje at niesa Dorthea Torine og dattera hennar Daartea Nikolaisdatter budde i heimen hennar på Grønås i ft. 1865. Den tredje ektemannen til denne tanta levde der fortsatt i 1865.Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke at denne Nicolai Olsen kom fra Bømlo, jeg har gått igjennom B. I, II og IV uten å finne noen som kunne passe.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Har sett litt etter Niklas namnet i bygdeboka for Moster, men har ikkje hatt hellet med meg. Ved søk på dette namnet i 1865 for Finnås og kommunane rundt er det veldig få i aktuell alder. Ser i bygdeboka at Niklas namnet finst på Grønås, men ingen i aktuell alder. Td. ein Niklas f. 1800 d.1801 og ein annan i same slekta f. 1840. Skal sjå nærare etter i morgon om det finst fleire her med dette namnet.Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har går igjennom hele, det er som du sier, flere som heter Nikolai Olson, men de passer ikke med alder - enten alt for unge eller for gamle. Jeg har og prøvd andre varianter av navnet. (jeg kan søke etter navna, da jeg har bøkene skannet)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finnås krk.bok: 5/3-19/3 1851 M.krk. Dorthea, uekte. Foreldre: pike Dorthe Thorine Helgesd. Egeland og barnets far gift mand gårdbruker Niclas Olsen Lien. Begges 1.leiermål.Faddere: grdmann Peder Anfindsen Egeland, hm. Søren Bryngelsen ibid., ungk. Anfind Pedersen ib., grdmkone Brithe Anfindsd., grdmkone Gunhilde Helgesd. Egeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff der forsvant innlegget mitt!Jeg har sjekket dette navnet og. Fant kun en gård Lien på Moster og den ble først utskildt i 1898. Derimot finner jeg en hel del folk fra Lien i Sveio, så jeg ville ha lett etter Nicolas der.Det var og to med Lien navnet fra Fjordane, Sunnfjord og Gaular, men jeg tipper på Sveio.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I FT 1801 bor der en Niclas Knudsen på Lien og han kan meget godt ha fått en sønn Ola, som så igjen har fått en sønn Niclas.LenkeVerdt å sjekke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !I følge bygdebok for Sveio Bind 1 hadde Niclas Knutsen Lien (1768-1838) berre ei datter Siri f.1791. Ho var gift Lier nedre, men arva bruket på Lien etter far sin. Skal prøva å finna kven ho var gift med. Kanskje ein Ola ?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen !Fylgjer Siri Niklasdatter Lio vidare til Lier nedre (Sveio bygdebok bind 3). Her finn eg at ho vert gift med Ola Johannesson Lier, nedre (1778-1841). Dette er 2. ekteskapet til Ola og fyrste til Siri (1791-1854).Born: 1)Mari f. 1818 2)Samson f.1819 (brukar etter faren) 3)Siri f.1821 g.Ervesvåg 4)Udna 1822-23 5)Udna f.1824 g. Valo, øvre 6)Ingeborg f.1825 g.Økland 7)NIKLAS F.1828 g.Lier nedre. 8)Marta f. 1830 i Amerika 9)Knut f & d 1834. Vidare står det om denne NIKLAS som viser seg å vera personen du leitar etter:Niklas Olson Lier, nedre f.1828 g.m. Jakobi Jakobsdatter Økland f.1827. Born: a)Siri f.1849 g.Lier,nedre b)Jakob f.1850 c) Ola f.1852 d) knut Johan f.1853.Niklas fekk dottera Dorthea f.1851 med Dorthea Tomine Helgesdatter Eikeland.Niklas drog til Amerika med huslyden i 1854. I 1840 fekk han skøyte frå faren på Lien.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Eit lite spørsmål til Berit Knutsen, Oslo (Veit at dette er utanfor tema, men 'vågar' det likevel). Det verkar som du har tilgong på kyrkjebøkene for Finnås. Stemmer dette, og i så fall i kva tidsrom ? mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Helga.Det er ikke noe galt i å spørre om det. Jeg har ikke selv noen kirkebøker eller noe annet. Jeg er en del på Riksarkivet, og jeg så etter dåpen på film der. Det var så klare opplysninger så det tok ikke så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var kjempehyggelig å høre. Jeg hadde liksom en følelse av at dette var rette familien. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.