Gå til innhold
Arkivverket

[#13497] En hyllest til 'svigermor'


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr tema 12592.I et gammelt fotoalbum hadde jeg noen bilder fra mine oldeforeldres ferie i Tressfjord i 1934 og 1936. En dag fikk jeg en mail .....'...Eg er sjølv frå Vestnes, og kona er frå Tresfjorden, så dette var interessant. Skulle vore interessant å vite kven venninna til oldemor di var, og eg skulle gjerne sett bildet av seterjentene du snakkar om. Svigermor mi blir 80 år til hausten, og ho kunne kanskje kjent dei igjen. Er du interessert, kunne du jo sende bildet til meg på e-post, så får vi sjå om vi kunne identifisere dei.....Eg ventar spent. Skal snakke med 'fotosjefen' på museet når eg har sett på bilda dine......'SÅ SENDTE JEG BILDENE DA ........og her er svaret jeg fikk ......'.......Ja, dette ble en overraskelse! For hva ser jeg ikke da jeg åpner det første bildet? Det samme fotografiet som står i glass og ramme i skapet på TV-stua vår -- fire meter fra PC-kroken der jeg sitter og skriver! På hella framfor Liabua på Neremsetra i Tresfjorden står min svigermor Brita Nerheim Bergum i midten og Sigrid, tvillingsøster hennes til venstre -- de er født i november 1923 og fyller altså 80 år til høsten. Mora -- Petra Nerheim (1897-1975) står bak dem og til høyre moster deres, Marianna (1895 - 1982) -- bare kalt Malla. Jeg ringte til Brita nå i kveld og fortalte henne om kontakten med deg, og da sier hun: 'Jau, det var ho Hol-Olianna som tok fotografiet ein sommar, ho var gift med ein Møller i Oslo!'Din oldemors venninne var altså Olianna Sofie Nerem (f. 1896, d.?) fra garden Neremsholan i Tresfjorden. Hun hadde flere søstre og brødre; Emma, den yngste, var født i 1902 og døde for ikke så mange årene siden. Den eldste av søsknene, Ane, var født i 1890 og var også gift i Oslo.........'Ja ja, så viste det seg til slutt at svigermødre er 'kjekt å ha'. Sjokket ble stort da seterjentene hun skulle identifisere i en mail fra Strømstad var henne selv og hennes eegen familie. Noen bedre historier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tja. Det skjer så mangt. Bror min skreiv bok om dei første utvandrarane frå Samnanger. Mellom anna var han då i Midtvesten. Han fann opplysningar om ein av dei på eit lite bibliotek. Dette ville han kopiera, men fekk ikkje kopimaskina til å fungera og spurte dama på maskina ved sida om hjelp. Då sente det seg at ho dreiv og kopierte opplysningar om same personen. Han er ikkje viden kjent utanom Samnanger. Det nyttar ikkje å ta statistikken til hjelp for å forstå korleis dette kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er denne boken blitt utgidt? Og i så fall, hva er tittel, osv.Det er ellers mange slike pussige sammentreff vi kan komme ut for, men kanskje det ikke er sammentreff i det hele tatt, men 'meant to be' som de engelske sier.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.