Gå til innhold
Arkivverket

[#13498] Bygdebøker for Gol i Hallingdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet at Terje Østro har skrevet bygdebøker for Gol, men det ser ut til å være minst 7 bind. Jeg kan jo ikke bestille alle på en gang for lån gjennom biblioteket, og lurer derfor på i hvilke bind det står om følgende gårder: Liahagen,Bråtalien,Sire,Lien og Svenkerud.Min ane Liv Endresdatter ble døpt 12.08.1753, og hennes foreldre var Gro Herbrandsdatter Bråtalien/ Sire og Endre Larsen Liahagen. Gros foreldre var Herbrand Tomasson og Liv Halvorsdatter Svenkerud som ble gift i 1712. Dette har jeg fått opplyst fra andre. Liv Endresdatter ble forøvrig gift i Ål med Anders Nilsen som senere var bruker i Vangen. Han har jeg mange aner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

Jeg tror du bør begynne med bøkene for Ål. Sire ligger på Torpo i Ål. Gårdsnavnene stemmer ellers dårlig med indeksene i bøkene for Gol. hilsen Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg spurte på no.fritid. slektsforskning. diverse også, og der fikk jeg samme svar. Er det bind 1 eller bind 3 av Ål Bygdesoge som dekker tiden før 1815. Har ganske mange aner i Ål ellers fra 1816 og bakover, og har derfor hatt denne til låns for 3 år siden. Ellers har jo Tor Waraberg lagt ut noe på nettet, og han holder jo på med nye bygde- bøker for Ål som visstnok skal bli ferdig i 2007.Ellers viser det seg at jeg har noe i Gol likevel, og Birgit Hermandsdatter Rotnheimsøyn ble født der i ca 1686. I hvilket bind finnes Rotnheimsøyn? Ser jo at kirkebøker for Nes(som Gol gikk under) går tilbake til 1693, og jeg bestiller den mikrofilmen for å se kirkebøker. Bestiller også kirkebok for Ål fra 1744 og fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Anne LiseSvenkerud ligger halvei mellom Nesbyen og Gol men det viste du karnsje fra før. Er ikke sikker på om det står noe om den gården i Golbøkene nei. Jeg har sett i første boka om Nes (Nesbyen) og der er ikke Svenkerud nevnt. Svenkerud er et bitte litte tettsted i dag. 30 til 50 hus der i dag?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Anne-Lise: Dei fire første gardane ligg i Torpo; Sire, Lien, Bråtalien og Liahagen. Etter det eg kjenner til (ikkje 100 % sikker), ligg dei i denne rekkefølga langs vegen opp mot fjellet.Svenkerud ligg i Nes kommune. Eg kjenner ikkje til bøkene for Nes. Men dersom nokon av dei har Garnås i tittelen, ville det vera logisk å starte i den enden av kommunen, sidan Garnås og Svenkerud ikkje ligg så veldig langt unna kvarandre, i luftlinje.Lykke til vidare med leitinga! Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Så 4 gårder av Rotnheismøyn ligger i Ål? Opplysningene om at en av mine sannsynlige aner skal være fra Rotnheimsøyn i Gol, har jeg fra en som heter Botolf Baklien som har forsket mye slekt i Hallingdalen. Jeg har bestilt bind 5 for Gol gjennom biblioteket for fjernlån, og så får vi se om det er riktig. Hvis jeg ikke finner noe der så får jeg vel bestille bygdebok for Ål før 1815, som jeg har lånt før. Da visste jeg jo ikke det jeg vet nå. Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Beklager,Anne Lise. Eg rota det kanskje litt til for deg.Rotneim og Rotneimsøyn ligg fortsatt i Gol kommune. Så om du treng opplysningar om desse, bør du fortsatt halde på i bind 5 for Gol.Men det var dei gardane du hadde nemnt i ditt første innlegg eg prøvde å hjelpe deg med!God jakt! Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.