Gå til innhold
Arkivverket

[#13504] Ivar Tillander, g.m. Petra Pedersen, f.1884 i Finnås


Gjest Hanne Heiberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Noe opplysninger har du kanskje? Alder, yrke, når kom han til Norge. Barnas navn. Har du sjekket vigselsboka?Jeg finner en Ivar Tillander fra Säve utenfor Göteborg. Han ble født i 1867, gift der nede, og døde i 1915. Neppe samme mann...., men kan det være samme slekt? Denne Ivar hadde 8 søsken, alle født i Säve.Mener at navnet Tillander har vært diskutert i en annen sammenheng her også, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei Nina! Jeg vet intet om denne mannen- bortsett fra at han var gift med min oldemor... Fikk opplysningen fra Bømlo Bygdebok bd II, s. 415- og det sto visstnok ikke noe annet. Jeg fant de samme opplysningene som du har hos mormonerene. Der sto det at han var gift med en Petra, men med annet etternavn enn oldemor. Hvilke vigselsbok er det du mener ? Jeg er ganske uproff på slektsforskning... Takk for tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om de var gift i Bømlo er det bare å lete i vei. Når de giftet seg skal hans alder, fødselssted og farens navn være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den Ivar Tillander som er nevnt i Familysearch var i 1890 jus-student. Det var derfor jeg lurte på om du har yrket, trykket litt sent på send-knappen....De fikk vel noen barn ol., og deres yrkesvalg kan jo fortelle om faren.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Jeg vet dessverre ingen ting om Ivar- bortsett fra at han var gift med Petra... I og med at Petra oppholdt seg en periode i Stavanger, og en i Oslo er det vanskelig å vite hvor hun giftet seg. Regner ikke med at det var på Finnås, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom de fikk barn, kan du være heldig. Sjekke dåpen for det første barnet, og det kan stå i margen hvor/når de giftet seg!Du bør ta deg en tur på Riksarkivet, der finnes alle kildene. En annen ting, siden de oppholdt seg i Oslo, vet du ca når dette var???? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du vet ikke oldemor Petras videre skjebne da?Nå vet ikke jeg om hun fremdeles var gift med Ivar ved sin død (eventuelt enke, men sist var gift med ham). I så fall kan det jo tenkes de ligger gravlagt sammen, og om så er tilfelle burde en telefon til aktuell kirkegård/gravlund kan gi deg litt nærmere opplysninger også om Ivar!Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei Marius ! Jeg vet som sagt veldig lite om oldemor Petra bortsett fra at jeg har funnet ut at hun kom fra Finaas. Har fått mye fin informasjon om slekten til Petra men har ikke peiling på hva som skjedde etter at hun fikk min farmor. Tror det blir litt komplisert å ringe kirkegårder da jeg ikke har peiling på hvor de ble av. Skal prøve å få tak i gjenlevende familie til Petra i tilfelle noen husker/har hørt noe.Takk for hyggelig hilsen ! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Finn også denne Ivar Tillander fra Sæve f. 11. mai 1867 og død 21. Janauar 1915 på Family Search. Her står det at han var gift med Petra Sprange f.1871. Er det berre tilfeldig at begge Ivar Tillander hadde ei kone ved namn Petra eller kan det vera at den Petra me her snakkar om har nytta Sprange som etternamn ?'Di' Petra står oppgitt til å vera født 1874, 3 års feilmargin kan vel tenkjast, enten i Bømlo Bygdebok (veit om andre tilsvarande feil der) eller på Family Search.Kilda til desse informasjonane (submitter) er også oppgitt med namn og addresse i Uppsala (heiter også Tillander). Kanskje ein ide å sende eit brev til denne personen dersom du ikkje kjem vidare med Ivar Tillander. Dette er nok ein som har litt oversikt over Tillander slekta i området der borte.Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kjem ikkje på noko gårdsnamn her på Bømlo som dette kan komma frå. Kan ho ha budd ein annan stad i mellomtida (før ho gifte seg Tillander) og ha teke namnet etter denne staden ?mvh Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Igjen rein gjetning, men sidan du skreiv at denne Petra kanskje hadde opphaldt seg ei tid i Stavanger. Kan dette event. vera ei forskortning og 'forsvenskning' av Stavanger. Td kan det ha stått Stvgr. eller liknande med ei litt utydeleg skrift. nei, dette vart nok litt for 'spekulativt'.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei, begge to ! Jeg setter pris på spenstige ideer! Alle forslag mottas med stor takk ! Jeg fortsetter jakten på oldemor- og igjen; Tusen takk for at dere bryr dere! Det dokumentet jeg besitter er min farmors fødejournal- der står det Stavanger. 'Sprange' har jeg aldri hørt før- men kommer til å undersøke videre imorgen. Spennende! God natt, til dere fra Hanne;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen !Ser også at det står født abt. 1871 om Petra Sprange, altså about (omtrent) 1871. Dette kan jo godt bety 1874.mvh Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting vi skal ta i veldig betraktning, er det som står ang. kilden til denne opplysningen. Det er meget sannsynlig en amerikaner som har donert sine data, og det ser ikke ut til at den som har samlet inn akkurat dette har tatt seg tid til å finne noe særlit om denne Petra. Tenk deg hvordan 'Stavanger' høres på engelsk..... Så, denne er ikke helt til å kaste vekk.About Ancestral File: Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.Please Note: Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.