Gå til innhold
Arkivverket

[#13505] Nils Olsen/ Grebstad/ V.Agder til Amerika.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Den 15.mai 1885 reiste landmann Nils Olsen fra Kristiansand og Grepstad til Amerika med oppgitt adresse til Wisconsin. Nils oppgis til en alder av 28 år, og dermed antakelig fødd i 1857. Der finnes en grunn til min nyskjerrighet om denne Nils. En Nils Olsen er oppgitt som far for et uekte barn fødd 26.april 1880 på Homme i Bjelland i VestAgder.Hennes navn ble ved dåpen Nikoline Nilsdatter, senere gift til Nikoline Roland. Denne Nils oppgis som veiarbeider ved hennes dåp, og han kom fra Morstøl i M/R. Historien sier at denne Nils drog til Amerika. Jeg har forsøkt forskjellige søkemetoder i USA for å finne Nils, uten hell. Muligens har jeg bommet på den riktige, eller kansje vært klønete i min søkemåte. Er det noen som kan gi en hjelpene hånd om denne Nils kom til Amerika. mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette blir nok også en nål i den akk så berømte, men dog så upopulære høystakken.I 1900 finnes det minst ett par tusen Nils Olsen (med forskjellige stavemåter) rundt i USA. Han kan jo bo hvor som helst, selvom reisemål var Wisconsin.Du må nok få tak i flere opplysninger om ham her hjemme før du kan ta turen over dammen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg er faktisk klar over det problemet Laila. Men kan du finne han noe sted når han kom til Amerika? Er han ikke fødd på Morstøl i M/R så går han bare i papirkurven. Jeg vet han reiste 15.5.1885 fra Kristiansand. Hadde jeg bare funnet han ved innreise til Amerika, så er det muligt at denne nøtten var løst. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Han dro med Amerikan Linje, men denne dro ikke fra Norge, den dro fra Hull til USA. Mest sannsynlig Philadelfia.Du kan jo prøve deg litt frem påhttp://www.norwayheritage.comog se om du greier å finne hvilket skip han kom inn når til hvor. Fra der er det mulig å få tak i skipslister fra Mormonerkirken. Dette har jeg ikke gjort selv, men vet at andre har gjort det med hell.Vi må huske på at de som er reg. i DAs emigrantprotokoller var de som registrerte seg for utreise, ikke de som virkelig reiste!Har du forsøkt den andre veien, at du finner ham har hjemme, sjekker kirkebøker for utflytte osv, og se om du finner en som kunne passe? Har du sjekket om han f. på Morstøl virkelig dro?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som svart i et tidligere innlegg: Etter hva jeg kan se finnes ingen Nils Olsen født ca.1857 i Greipstad (dvs.FT 1865 i Søgne), men ham i FT 1865 i Bjelland er muligens en kandidat: Lenke Siden han kalles Landmann er det kanskje ikke hans første tur til USA? Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å ta 'Grebstad' først: I Vest-Agder fra FT 1865: Grebstad sogn, Grebstad Amt (Mandal), Grebstad ('Greipstad')i FT Søgne, Grebstad som plass og/eller gårdsnavn. I Aust-Agder gårdsnavn Grebstad (Grefstad). Det er nok muligens bedre å anvende fødested (istedenfor Morstøl) som følgende: Grytten, Gryten, Gruten, Grutten osv. eller kun f.eks. Romsdal(en). Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nils Olsen fekk et barn sammen med Kari Nilsdatter Homme fra Bjelland i VA. Nils er fødd 12.jan 1857. Det sies at Nils drog til Amerika. Over Kristiansand havn finnes der bare en med riktig alder 28.år,og han er landmand fra Greipstad som Knut Fjogstad skriver. Jeg har lett både med lys og lykt i mange kirkebøker på Agder etter denne Nils. Men han er faktisk som ' sunket i jorden' etter han i 1880 nevnes som far til sin uekte datter Nikoline. Ja han kom fra Grytten, men den Nils Olsen Nora som du Laila nevner, er faktisk en helt annen. Han har jeg sjekket ut. Muligheten er jo selvsagt at han er flyttet til en helt annen kant av landet. Men jeg velger forsatt å tro på historien om at Nils drog til Amerika. Sannsynligvis har jeg gitt meg inn på å lete etter den berømmelige 'nålen i høystakken' i dette tilfellet. Men jeg for ta det som en utfordring. Takk for hjelpen. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvilken gård kommer egentlig denne eventyreren fra? Og hvilket sted i hvilket fylke?Jeg er ikke det granne kjent på den siden av fjellheimen vår..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Laila: Her er et klipp fra Tema nr.8147 vedrørende denne sak: 'Til hjelp for din videre granskning vil det tilføyes følgende(ref.mitt tidligere innlegg fra Klokkerboken i Bjelland): I følge Ministralboken (MINI 1867-1887) for Bjelland står Nils Olsen begge steder oppført som veiarbeider.I sistnevnte bok står det også at han var fra Rauma, født i Gryttens Prestegjeld. Etter hva jeg kan se finnes det kun en Nils Olsen som er aktuell, se FT 1865 for Grytten - søk på hans mor Oline Sørensdatter eller far Ole Nilsen under gården Veblungsnæs. Se også under 1500-1900 under bygdebok øverst på siden for Rauma, eller http://home.powertech.no/magneh/slekt/raumaflk.htm hvor også vil finne mer /weblnes.1htm. Du vil her se at det er moren Oline, som er kommer fra Morstøl.' Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja du kjenner jo denne saken så gått Fjogstad, så dine opplysninger er 100%. Men der finnes en Nils Olsen til i Grytten, uheldigvis blandet jeg disse to noe tidligere i min jakt, men som du riktig nevner Laila, denne Nils har navnet Nora, et gårdsnavn så vidt jeg vet og kommer fra Grytten. Hele denne familien drog til Amerika.Og denne familien er ikke vanskelig å finne igjen der borte. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Fjogstad

Torleif:Har du prøvd å finne skifter etter Nils Ols. eller noen av hans familie. Noe slikt kan kanskje gi deg løsningen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Knut: Jo tanken din er god, og jeg skal ta fatt på det, men det er kansje like viktigt å finne ut når tid Nils Olsen Morstøl sine foreldre døde. Ole Nielsen Sætre Weblungnes f. 21.12.1821 gift i 1849 med Oline Sørensdatter Hen f. 31.05 1831. Skulle noen ha kjennskap til dødsåret til dette ekteparet, vil det jo hjelpe med disse opplysningene, før en leter etter et skifte. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torleif Odland

Ja her er mange muligheter, men skal jeg forholde meg til kirkeboken, så er Nils Olsen Morstøl fødd 12.jan.1857.Ser en då på denne berømmelige Landmand Niels Olsen fra Grebstad, så oppgis han til en alder av 28 år ved sin utvandring i 1885. Leser en så litt lokalhistorie, eller kulturhistorie fra de enkelte bygder, så har enkelte av de som drev veiarbeid på veien gjenom Mandalen mot Åseral, også kommet nærmere Kristiansand. Derfor holder jeg døren på gløtt for denne Niels Olsen fra Greipstad.Jeg hadde håpet på i mitt nye innlegg 15914, at jeg kunne være heldig å få dødsdatoene på Nils sine foreldre. Men tydeligvis finnes der vell bare en farbar utvei, dersom en skal muligens finne en løsning, skifte etter foreldrene. Og det betyr en tur til SAT i Tronheim. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Knut Fjogstad

Noe nede til høyre i menyen er bla. 1900 adresse boken. Søk på Morstøl, Ni(e)ls, O., Ols. osv. og du kan finne den mulige ettersøkte.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Fjogstad

I forbindelse med et annet tema fremkom det en soldat A. Ols. f. i Grytten. Kan det være familie til Nils Ols., og således en ledetråd?LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg tror jeg har skummet igjennom Ellis Island Knut, men det skader jo ikke å ta en 'mys' til.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Fjogstad

Om ca. 1 år blir vel bygdeboken for Eiken ferdig. Da er det stor sannsynlighet for at du finner spor etter Nils Olsen der.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.