Gå til innhold
Arkivverket

[#13509] Baker Seif i Fredrikstad, Østfold??


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med og finne Carl Gustav Seif og hans hustru Anne Cathrine Jørgensdatter. Det jeg har om dem er at de ble gifte den 16 Mai 1873 i Rygge.Hun var født i Moss i 1851 og han i Sverige.Far var Gustav Seif. Når de giftet seg var Carl Gustav bakersvend i Fredrikstad. Så er spørrsmålet, hvor ble de av? Trolig reiste de til Fredrikstad hvor han jobbet. Er det noen som har kjenskap til Carl Gustav og Anne Cathrine og kan hjelpe meg og finne ut hvor de ble av og om de fikk barn osv. Har funnet dem hos mormonerne. Der står det at de ikke fikk barn men jeg tror ikke det stemmer, og ingenting om hvor de ble av. Har prøvd ft. 1900 uten resultat. De kan ha flyttet til Sverige muligheten er der.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er kanskje årsaken til at de giftet seg ..... en kommende stenhugger i Onsøy LenkeDet er en mulighet for at barna kan ha brukt Karlsen som etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Nina. Det er da utrolig hva du klarer. Mange takk igjen. Ja jeg vet ikke hvor Onsø ligger engang men det skal være i Østfold tror jeg. Er det trolig at foreldrene til Hjalmar Gustav er døde for ft. 1900 ?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan jo hende, men moren er jo ung i 1900. Faren kjenner jeg ikke alderen på. Alternativer1.Begge er døde2. Anna kan ha blitt enke og finnes i tellinga (1900)3.De kan ha emigrert til Amerika4. Eller til Sverige, jeg finner ingen ved å søke på 1890 tellinga der.Jeg er dårlig på å gjette, ellers hadde jeg vunnet i lotto. Så oppsøk kirkeboka ved det jeg antar er sønnens fødsel og giftemål, samt sjekk ut faddere ved hans barns dåp. Kanskje du får stenhuggerns søken med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Oj .....det skulle stå søsken i siste linje.Det er littt rart at det nærmest er umulig å finne noen flere ved dette navnet på denne siden av jordkloden. Er det mulig at navnet er en forkortelse for f.eks. Seifart e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jorunn Olsen

Hei NinaBeklager at jeg ikke svarte deg på spørsmålet ditt om Seiff var en forkortelse av noe annet, det var uhøfligt av meg, unnskyld.Det er ikke noe som tyder på at Seiff er en forkortelse av noe annet navn. Jeg har nå funnet ut at Carl Gustav og kona kom til Larvik den 14 Oktober 1873 og at Carl Gustav jobbet hos bakermester Anders Olsen i Larvik. Er det noen som kjenner til om det har vært en baker Seiff i Horten blir jeg glad for og høre fra dere.MVH: Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej igjen!Hvor i Sverige kom Carl Gustav fra? Hva sier kirkebøkene i Larvik 1873 om dette? Og hva sier kirkebøkene i Larvik om hvilke som er faddere ved Hjalmar Gustavs dåp? Dette kan være personer de senere har vært knytte til.Det kan jo også være en liten mulighet for at de har reist tilbake til stedet han kom fra. Alternativt kan du oppsøke skiftet etter hans foreldre dersom de ikke døde før han emigrerte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei NinaNår Carl Gustav giftet seg med Anne Cathrine i Moss er det bare oppgit at han var fra Sverige og at faren var Gustav Seiff fra Sverige.Kirkebøkene fra Larvik fastslår at han var fra Sverige men ikke hvor.Når det gjelder kirkeboken ved dåpen til Gustav Fredrik er bare 2 personer ført opp som faddere nemlig faren og ei Caroline Svendsdatter. Jo jeg har også tro på at Carl Gustav med frue reiste tilbake til Sverige.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Prøvde Gustav Seiff på Familysearch, men fikk kun opp en forekomst og han var født i Tyskland i 1850. Navnet er nok ikke svenskt i utgangspunktet.Har du prøvd Släktdata og Anbytarforum? Den svenske dödskivan er jo også et sted å lete selv om Hjalmar nok på det tidspunktet er død. Du vil kanskje kunne få et hint om Seiff-navnets vugge i Sverige på den måten.Den svenske emigrantskivan kan også være verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sorry, Hjalmar bodde jo i Norge i 1900.Merkelig. Har sjekket dødskivan 1, Anbytarforum, släktdatas registre og emigrantskivan uten så mye som et funn av navnet Seiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Karl Gustaf Seitz var min svenske oldefars venn, og flyttet til Larvik sammen med han. Tidspunktet stemmer, kan det være litt forskjellig stavemåte??Begge kom fra Skållerud i Dalsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan jo forklare at jeg ikke fant spor av navnet. Da er det mange kilder å sjekke på ny. Med så god stedsangivelse og spesielt navn skulle det være lett å sjekk opp om Carl Gustaf returnerte til Sverige og Skållerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt utenomsnakk: [url="http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/2185.html?fredagden22oktober19991209>Lenke Her står det å lese om forskjellige skrivemåter av navnet Seitz. Om Seitz viser seg å være riktig skrivemåte er det meget mulig at bakern tilhører en gammel glassblåserslekt.Om navnet derimot skulle ligne mer på Seiff kan et forslag være 'Säf' . På WWW.arkion.se kan du nå søke etter navnet på soundex hvilket er en klar forbedring fra tidligere versjon.For i det hele tatt å avklare skrivemåten først kan du jo legge inn et innlegg under Skållerud på Anbytarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rygge Lysn 1 1859-1891 2/3 f.53 no.13 skriver hans navn Sef så forvirringen er tilstede allerede dengang. Mulig det egentlig skal være Säf.Som også er nevnt i vielsen (Mini), er siste attest fra Sverige 24.01.1870 og han er født 14.07.1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sef,Seff,Seitz ...... hva med Seit også?Siden det så langt ikke har dukket opp noen konkrete spor eller søsken til Hjalmar lanserer jeg en liten gutt på 11 år, Karl Seit fra Fredrikstad, som emigrerer i 1888. Medreisene er gifte Johanna Eriksen 58 år også Fredrikstad. Destinasjon Stillwater.Kan Carl Gustav's kone ha død på 70-tallet, og han giftet seg på ny? Kanskje Geir har oversikt over fødte i Fredrikstad 1877?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En rask kikk (vel å merke kun Vestre Fredrikstad - Domkirken i Borg) ga verken Karl'er i 77 eller ekteskap (74-78)som passet. Men dette var ingen finlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan jo være at han er født +/- 1877. Hva med å sjekke utflyttere for å finne flere opplysninger om gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk til Dere alle.Kona til Carl Gustav Seiff, Anne Cathrine har jeg leita etter blant døde frem til 1883 i Larvik. Har også sett på utflytte fra Larvik frem til 1887 men ingen spor av dem. Jeg har også vært inne på tanken at Anne Cathrine can ha død tidlig etter fødselen av Gustav Hjalmar og at Carl var gift omigjen men det ser ikke slikt ut frem til 1883. Jeg skal prøve det svenske anbytarforum litt seinere i kveld. Til Inger Tysland. Har du navnet på din svenske oldefar og vilket yrke hadde han?MVH. Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Jorun,Min svenske oldefar (som 2 generasjoner brukte mange år på å finne) het Josef Peterson (Pedersen ble brukt i Norge)Han var skreddermester og giftet seg i Larvik nov.1871. Bodde visstnok litt i Halden, litt i Sandefjord og mange år i Larvik. Inni mellom årene i Larvik bodde familien også litt i Skien. Død i Larvik 27.feb.1891Gift med Josefine Marie Jørgensen (Jorgensen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg vet ikke når Josef fikk sine barn, men dersom de var gode venner er det kanskje verdt å sjekke barnas faddere. Kanskje Seiff vil dukke opp i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Inger og Nina. Mulig at Carl Gustav flytted til Larvik forde han hadde en venn der og fikk jobb hos bakermester Olsen. Jeg vil se på Josefs barn og deres faddere.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei NinaSkal høre på bibloteket om det finnes slike bøker. Nå har jeg bestilt microfilmer fra Larvik frem til 1900 så jeg skal se etter om Carl Gustav Seiff og hustru døde der før 1900 før jeg skriver til anbyterforum i SverigeMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.