Gå til innhold
Arkivverket

[#13512] AKP m-l Leirvik på Stord


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Min oldefar Andreas Kristian Johansen f.1864 i Buksnes,Lofoten, bosatte segb i Leirvik på Stord hvor han var urmaker og aktiv politiker i kommunen.Han var med i AKP m-l. Tror dere det finnes noen materiale om ham. Senere flyttet han til Odda og var aktiv iAKPm-l der intil han døde i 1931. Noen som kan hjelpe? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fj4eldsgård

Ikke alt men veldig mye arkiver og protokoller fra Arbeiderbevegelsen før krigen ble ødelagt/forsvant i forbeindelse med okupasjonen. Så vidt jeg vet gjaldt det i stor grad lokale foreninger, fagforeinger og lokale partilag både i Arbeiderpartiet og Norges Kommunistiske parti. Årsaken var at lokale tillitsmenn ikke ville sitte på kompromiterende materiale. Det ble stort sett tilintetgjort.I første omgang er vel Arbeiderbevegelsens Arkiv i Oslo det rette sted å lete, dernest å kontakte NKP, selv om det vel er tvilsomt at det finnes så særlig mange, om noen, som husker tilbake til før 1931.AKP-ml var en viderutvikling av SUF-ml som brøt ut av Sosialistisk Folkepart i 68-69 SF ble vel stiftet i 1961 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

For å ta de sosialistiske partiene som fantes før Andreas Kristian Johansen døde i 1931: Norges Kommunistiske Parti ble stiftet i 1923, etter at Arbeiderpartiet brøt med Komintern, som de hadde gått inn i i 1921. Innmeldelsen i Komintern førte til opprettelsen av Norges Socialdemokratiske Parti i 1921, men partiet gikk inn i AP igjen i 1923. Før dette var, så vidt jeg vet, Arbeiderpartiet enerådende som 'rødt' politisk parti fra stiftelsen i 1887. Partiet regnet seg som revolusjonært fra 1918 og fram til 30-tallet. Dersom Andreas var med i AKP m-l snakker vi om et gjenferd, så det må vel ha vært NKP eller kanskje aller helst DNA han var med i. Var han kommunepolitiker, med plass i kommunestyret, ville jeg lett i kommunearkivene der han virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Norges Socialdemokratiske Parti gjekk ikkje inn i Ap før i 1927, men tilnærminga mellom dei to partia starta alt i 1923 då Ap braut med Komintern. (Kjelde: Store norske leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er NKP som er rett i denne sammenheng. Jeg forvekslet dem med AKP. Ja han var med i kommunestyret i Leirvik på Stord. Hvor tar jeg kontakt for å finne deres arkiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Det er nok ikkje dumt å ringa administrasjonen i Stord kommune, kommunehuset i Leirvik på Stord. For det er kanskje ikkje sikkert at alt av arkivmateriale er avlevert Statsarkivet enno?Ei anna sak er at dersom det soga til den lokale arbeidarrørsla er nedskriven av einskildperson og/eller eit lokalhistorisk lag, så vil truleg eit par eksemplar av dette verket finnast på Stord kommune, - eller, dei kan gje deg opplysingar om Kvar du bør venda deg for å få yttarlegare informasjon.Eg meiner elles å ha lese ein stad at kommunistane (dvs. NKP) stod sterkt på Stord på 1930-talet. Dette då grunna industrisamfunnet Litlabø (gruvedrift). Den politiske situasjonen var vel med andre ord nokså lik andre vestlandske industribygder/samfunn som til dømes Odda, Tyssedal, Ålvik, Dale, Øvre Årdal, Høyanger, Svelgen osv.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ta først av alt kontakt med Arbeiderbevegelsens Arkiv i Oslo. Det dei ikkje har, kan du leite etter andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Balle

I boken 'Gruva' av Øyvind Bjørnson (ISBN: 82-991667-2-1) står det litt om Andreas Christian Johansen. Han satt blant annet i kommunestyret og var med i formannskapet. Det står videre at referatene fra disse møtene er gode. Det bør være mulig å finne ut endel om din oldefar om du følger opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.