Gå til innhold
Arkivverket

[#13515] Foreldre til Kari Monsdatter, f. ca. 1730, død 1805 Hauge, Haus, Hordaland


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan hjelpe med informasjon om Kari Monsdatters foreldre og fødselssted.Kari (Cari) Monsdatter ble født ca. 1730. Hun giftet seg i Haus i 1768 med Nils Larsen Rongve (ca.1741-1789). De var bosatt på gården Hauge (Houge) i Gjerstad sokn, Haus, og fikk iallefall tre barn (to av dem døde før de var fylt ett år).Folketellingen for 1801 viser at Kari er enke og vilkårskone på gården Houge - og at sønnen Mons bor sammen med henne (prøvde å lage en link her - men den ble da 'urimelig' lang...).Jeg har gått ut i fra at Kari kom fra gården Hauge ettersom ektemannen er født på gården Rongve - men kanskje ikke dette stemmer??mvh Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FS: Kari Monsen,Christening:1730 Of Hauge, Haus, Hordaland, Norway.Death: 1805, begravet 30.juni 1905.-----Den 23 juni året etter blir det 'også' født en Kari Monsen på Haus. Hennes foreldre er Mons Nilsen og Kari Johnsen NilsenSiden FS ikke alltid er like nøye tar jeg dem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Anne Ørvig!Du skriver at Kari og Nil giftet seg i 1768. Men hvor gjorde de det? Jeg finner ikke handlingen i avskriften av kirkeboken for viede i Haus.Den Kari på Hauge, fødd 1730, finner jeg heller ikke i slektsboken for Gjerstad. Og den andre Kari av Mons Nilsen og Kari Johnsen Nilsen - her må en ha et gårdsnavn å forholde seg til.Om du ikke allerede har gjort det - så bør du få fatt i navnene på fadderne ved de 3 barnas dåp.Skal en gå etter alderen på dette brudeparet, så er det litt påfallende at han er ca. 11 år yngre enn hun. Umiddelbart kan det tyde på at han har giftet seg til et gårdsbruk. Men jeg kan ikke foreløpig finne noen kandidat på Hauge som gårdbrukerenke.Jeg spør fordi dette ligger innenfor 'mitt' område angående slektsgranskning.Håkon Aasheimhaakon.aasheim@c2i.net eller hakon.aasheim@spv.sparebank1.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nils Larsen og Kari Monsdatter Hauge hadde 3 barn:Lars døpt 10.09.1769- faddere: 'Lars Houge, Erich Andersen Houge, Erich Johannissen Houge, Agathe Houge, Brithe Wewle'Lars døpt 31.08.1771- faddere: 'Erich Johannissen Houge, Lars Ellingsen Houge, Johannes Monssen Wewle, Agathe Houge, Kari OlsDr. Houge'Mons døpt 24.10.1773- faddere: 'Erich Houge, Johannes Wefle, Lars Larssen, Synneve Wefle, Kari LarsDr. Wefle'Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Fadderen Johannes Monsen Vevle (1731-1789) Hans foreldre var: Marta Johannesdatter Vevle (1699-1754) som i 1726 ble gift med Mons Magnesen Hauge/Haugo. De hadde og datteren Kari født 1733. Om dette er din Kari vet jeg ikke, men kanskje det finnes noen skifter?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Mons Magnesen Hauge hadde to barn døpt Kari. Den første født og døde i 1729, den neste født 1733. Opplysningene har jeg funnet på webGED Jan's Family Pages. Jeg søkte i Google. Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er blant annet skifte etter Niels Larsen Houge i Mjelde skipreide 1788-1790 ifølge skifteregisteret for Nordhordland. Kan hende det står noe der om hvem som var laugverge til enken Kari og formynder til sønnen Mons.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.