Gå til innhold
Arkivverket

[#13516] Tosten Tostensen f. ca. 1807 i Valdres


Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

Min tipptippoldefar het Tosten Tostensen (mange alternative stavemåter, f.eks. Thorstein Thorsteinsen). Han var født ca. 1807, etter alt å dømme i Valdres. Han flyttet til Land i 1832 og ble der for godt. Men hvor (i Valdres) var han født, og når?På begynnelsen av 1800-tallet bestod Valdres av tre prestegjeld (Aurdal, Slidre og Vang). Under innflyttede i Land kirkebok for 1832 står TT oppført med Vang i Valdres som fødested. Tilsvarende klokkerbok bekrefter dette, og gir i tillegg en nøyaktig anvisning av dåpsdato (3. søndag etter påske i 1807). 'Etter' er forkortet, og ikke særlig tydelig, og det kunne også vært 'før', bortsett fra at kirkeåret ikke opererer med noe slikt som 'søndager før påske'. Påskedag i 1807 mener jeg var 29. mars. 3. søndag etterpå blir dermed 19. april.Under døde i 1888 (kirkebok N.Land/Torpa) nevnes også Vang prestegjeld som TT's fødested. FT-1865 oppgir derimot N.Aurdal som fødested: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60536&variabel=0&postnr=1383&fulle=true&spraak=n>LenkeTT's far het Tosten Olsen iflg. Land kirkebok for 1839 (ekteviede). Jeg har lett meg forbi døpte i alle kirkebøker for Valdres for årene 1806-08, men har ikke klart å finne noen Tosten Tostensen med Tosten Olsen som far. Det nærmeste jeg kommer er en Torsten Torstensen i Vang, som var uekte sønn av Torsten Ovesen, og som ble døpt 8. mars 1807 (dvs. 3. søndag FØR påske). Ellers er det en Tosten Tostensen Boldstad, Rogne anneks i Slidre, som ble konfirmert i 1823, 16 år gammel. Han må vel være sønn av den Tosten Olsen som står oppført i FT-1801 som nr. 2265 på Boldstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Inderst Tosten Tostensen Bolstad, f. 25/10-1809, er sammen med kona registrert utflyttet fra Øystre Slidre til Amerika 14/4-1849 (Kilde: Utflytta fra Valdres 1816-1867 i Digitalarkivet). Tosten ble døpt 11/11-1809 i Rogne kirke i Slidre, foreldrene var Tosten Olsen og Guri Tostensdtr. Boldstad. Det er nok han du har funnet konfirmert i 1823, alderen er bare oppgitt litt for høy. Så han tror jeg du kan se bort i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Torstein (uttales vel Tøsten på Valdresdialekt???) var jo et SVÆRT vanlig navn i Valdres. Mine forfedre fra Kvåle i Vang het stort sett alle Torstein eller Kristoffer tilbake til tidlig på 1600-tallet, innblandet enkelte sønner som ble døpt Ole og også slekta på Lajord har massevis av Torsteiner. Jeg har sjekket om det kunne passe med barn av noen av mine Torsteiner, og det gjør det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per: Dette under er slekta til kona. Det er opplysninger som jeg har fått for lenge siden og som jeg vel aldri har sjekket nærmere (så vidt jeg husker). Det høres nesten ut til å være samme slekt som di(?), kan du i tilfelle sjekke opplysningene og evt komme med noe mer kjøtt på beina?! Dette er den delen av slekta (kona si) som jeg har gjort minst med. Jeg har i det hele tatt hatt svært lite med Valdres å gjøre, bortsett fra at jeg var på kino med ei derfra i 1967, jeg har fått rakfisk derfra i flere år og jeg har vært på hytte ved Syndin (tror jeg det var).Torstein Olsen f 1621 S.Kvåle i Slidre g.m. Marthe Endresdtr f ca 1625 i Slidre | Ole Torsteinsen f 1664 S.Kvåle i Slidre g.m. Guri Olsdtr f 1668 | Torstein Olsen f 1689 Slidre d 1739 g.m. Guri Olsdtr | Marit Torsteinsdtr f 1724 S.Kvåle g.m. Lars Knudsen f ca 1709 S.Røn | Torstein Larsen f des 1750 Slidre d. des 1789 Aurdal g.m. Ragnhild Nilsdtr døpt 6.10.1754 N.Aurdal | Guri Torsteinsdtr f 7.12.1788 Aurdal g.m. Anders Tollefsen Rognås f 14.6.1795 Valdres, død 18.10.1865Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei Arnstein,Nei dessverre, min mormors mor og hennes forfedre i i hvert fall 8 generasjoner var fra gården Nedre Kvåle i Vang i Valdres, mens din slekt tydeligvis er fra Kvåle i Vestre Slidre. Gårdsnavnet Kvåle finnes en rekke steder i Norge, og minst to helt forskjellige steder i Valdres.Men dette viser hvor vanlig navnet Torstein (med stavevarianter) var i Valdres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Tusen takk for svar! Særlig nyttig var det å få vite at mannen fra Rogne utvandret til Amerika, og dermed er lett å eliminere fra utvalget.Jeg heller mer og mer til at riktig mann er han som ble døpt 3. søndag før påske i 1807 og var uekte sønn av Torsten Ovesen. Kanskje ikke så unaturlig at det sjeldne etternavnet Ovesen ble feiltolket til det langt vanligere Olsen. Men det hadde naturligvis vært greit å få flere pilarer å støtte teorien til. Var det vanlig for 200 år siden å bruke uttrykk som 'n. søndag før påske'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.