Gå til innhold
Arkivverket

[#13518] Sjur Maard - Ein gløymt adelsmann?


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

29. april 1565 døde 'erlig oc welbyrdig quinne Anne Maards, siurd Maards dotter, som var Lasse Persens Borgemesters hustrw vdi Bergen', skreiv meister Absalon i dagboka si denne dagen. Tittelen viser at Anne var adelig, i alle fall at Absalon trudde at ho var velbyrdig.Kven var Sjur Maard? Eg finn ikkje noka slekt Maard under Adelsprosjektet sine norske adelsslekter, heller ikkje under danske (vigerust.net). Er han utegløymt, eller er han underkjent som adelsmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har valgt slektsnavnet Mort, siden denne navneformen forekommer oftest. Sjurd Mort, rådmann i Bergen 1529-32, var klart adelig. Hans våpen (i farger) finnes i en norsk våpenbok fra sent 1600-tall i Det kgl bibliotek, Uldalls samling. Før Sjurds tid vet vi lite. Men jeg antar at den kongelige ombudsmannen 'Thomas Mwrt' på Helgeland 1418 (DN II:646) er av samme slekt. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvordan skal vi få til det ? Det kongelige bibliotek krever ca 800 danske kroner (inkludert mva og mye annet) for å levere ett bilde - men uten rettigheter til internettpublisering. Men den som vil prøve seg på internettpublisering av fotos, får jo sette igang og bestille bilder, så får vi andre se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Dette materialet burde jo vere offentliggjort og gratis tilgjengelig, også i Norge.Skrivemåten 'Mort' er nok den rettaste. Sjur Mort er også nemnt som rådmann i Bergen 1520 (NRJ II, s 540) i lag med væpnaren og rådmannen Christiern Torbjørnson. Ellers fann eg ein Arnulf Gunnarson Murt i Bergen 1405 - 'Annulfuer murter Gunnarsson' (DN II-587).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Våpenet til Sjur var dermed ei 'gylden løve'? I så fall: Kan våpenlikskapen indikere slektskap? Eg meiner, i dette tilfellet, ettersom 'gylden løve' neppe var noke vanlig våpen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det tyder nok på slektskap mellom slekten Gyldenløve og Mort, ja. Hvordan ? En gjetning: at herr Henrik Jenssons mor eller farmor var av slekten Mort, og at det (slektskapet med Mort) kan forklare hvorfor Henrik Jensson skiftet ut sitt eget våpen (en gående fugl med en mark i nebbet, antageligvis en struts ol.) med gyldenløven. Forøvrig så hadde jo Henrik Jenssons far embede i Nordlandene, der hvor slekten Mort (kanskje) holdt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.