Gå til innhold
Arkivverket

[#13524] Hvem var daglønner Torbjørn Olsen?


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om daglønner Torbjørn Olsen som fikk et barn, Marthe Malene, f.10.04.1827 (dp.16.04.1827 i Domkirken i Bergen). Hvor kan jeg finne mer opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant ikke foreldrene gift, eller som foreldre til andre barn i Bergen. Det beste tipset er nok å sjekke fadrene ved dåpen (SAB kan hjelpe deg, sikkert - prøv arkivforum kanskje), og håpe på en pekepinn derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Fadderne til Marthe Malene var: Abel Gurine Halch, Værtshuuskone og Værtshuuspigen Oline Olsdatter, Sclippes de Jul, Carnales lee Dord og Andries de Walle. De tre siste var hollandske matroser. Fadderne kan vel tyde på at Anne Gurine var tilknyttet vertshusmiljøet i Bergen, men gir vel ingen indikasjon på hvem Torbjørn Olsen og Anne Gurine var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jostein,Vet du at Terje Aarland som stadig er innom disse sidene søker etter Marthe Malenes etterkommere? Har dere utvekslet informasjon?Så i ett av hans innlegg at Dødsmeldingen etter Malenes mann sier at Lars Andersen Nedre Manger, Pladsmand, døde 23. november 1890, og om arvingene står det: 'Ægtefælle, myndige Livsarvinger, endel Frav.' Lars var vel født på Marøy. Men dette er kanskje info du har allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du videre sjekket hva som står om Marthe Malenes foreldre i kirkeboka når hun gifter seg med Lars Andersen i Manger 22.6.1846? Det var vel vanlig å gifte seg i brudens hjem-sokn, kan både hun og Lars være fra Manger, evt. foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Marthe Malene ble satt ut til oppfostring i Manger, og kom senere til Lars Andersen som tjenestepike. Der konfirmerte hun seg i 1842, og fire år senere giftet hun seg med Lars Andersen. Det ser ikke ut til at hennes foreldre var fra Manger.Terje Aarland og jeg har forsøkt å nøste opp i disse anene uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har ein 'kandidat' til Torbjørn Olson:Torbjørn Olson Ottum, døypt i Luster 19.9.1802, flytte til Bergen som 'musketer' og gifte seg der 21.9.1828 med Ingeborg Gurine Jacobsdotter frå Stavanger. Torbjørn Olson Ottum døydde i Bergen 20.11.1851.Det einaste 'problemet' kan vera at Torbjørn Olson Ottum skreiv seg som musketer ogso etter at han vart gift, men kanskje var det berre ein 'laus' tittel?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jostein Søreide

Er det mulig å finne ut hvem Anne Gurine Andreasdatter (Marthe Malenes mor) var? Jeg finner hverken dåpsopplysninger eller begravelsesopplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.