Gå til innhold
Arkivverket

[#13525] Gasman, Sanders og andre slekter i Østfold (Moss/Råde/Tune/Skjeberg)


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg prøver å finne ut mer om forfedrene til Sigvart (1842-1904) og Lovise Simensen (1843-1901) fra Moss.Sigvart var sønn av Johan Simensen (f. ca. 1814), arbeider fra Moss eller i nærheten, og Anna Margrete, f. Gasman (f. ca. 1813). Når det gjelder navnet Gasman, har jeg funnet en Hans Gasman (f. ca. 1756) i Moss i FT 1801, samt en Jon Gasman (muligens faren?). Hans er kanskje litt i eldste laget til å være far til Anne Margrete (i så fall var han ca. 57 år da hun ble født), men det er selvfølgelig ikke umulig. Vet noen noe mer om denne slekta?Videre vet jeg at Lovises foreldre var Hans Olsen fra Tune eller Sarpsborg og hustru Birthe Marie Fredriksdatter, begge f. ca. 1812. I FT 1865 fra Sarpsborg har jeg funnet en Hans Olsen Sanders, yrke 'saugfiler', født i Sarpsborg, gift med Berte Marie Fredriksdatter, født i Skjeberg. Er det noen som vet noe om disse personene eller om slektsnavnet Sanders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Her er i allefall Berte Marie`s dåp:Døbt i Skjeberg Kirke den 27. mai, 1813, født den 4. mai.Foreldre: Friderik Ingebretsen og Sofie Nilsdatter, Sarp.Faddere: Aase Jonsdatter, Syrene Olsdatter, Anne Jacobsdatter, Paul Arnesen, Halvor Nilsen og Petter Ingebretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Bjarne. Jeg skjønner du vanskeligheter med Gasmannslekta i Moss da det finnes tre grener av den her i byen og alle har tilknytning til Moss Jernverk. I tillegg er det mange som ikke bruker navnet Gasmann. Johan Simensen var ansatt på Moss jernverk og er født 1812 i Råde som sønn av Simen Larsen. Hans kone vet jeg ikke mer om enn at hun er født i Sarpsborg ca 1844. Anne Magrete Hansdtr. Gasmann er født på Moss jernverk og døpt i Moss 9-6-1813. Foreldrene er arbeider Hans Jonsen Gasmann på Moss Jernverk hvor han også er født og bodde i Verket 18 ( idag 5, døpt i Moss 9-9-1759. Gift 1. gang 16-6-1782 med Johanne Gutormsdtr.(1763-1809). Gift 2. gang 17-3-1810 med Marte Hansdtr. Haug, født på Haug i Råde. Hans Jonsen Gasmann var sønn av Jon (John) Jansen Gasmann, former på Moss Jernverk hvor han også bodde, trolig født i Asker 1731 og døde på Moss jernverk i 1804. Hans giftet seg 18-1-1758 med Rønnou Gutormsdtr. født ca 1737 og død 1794 på Moss jernverk. Var trolig gift tidligere. Jon Jansen Gasmann var sønn av Jan Hansen Gasmann og Randi Engebretsdtr. Jon er trolig født ca 1701 - 05 på Hakadal Verk? av foreldrene masovnmester På Hakadal Verk Hans Giliussen Gasmann født ca 1628 og død på Egeland Verk i 1734 106 år gammel og Anna Larsdtr. (stor etterslekt) Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trude Lykke

Hei, Knut og OddbjørnHva vet du om Jan Hansen (Gasman). Var han hammersmed på Bærums verk? Kan han ha vært vertshusholder på Bærums verk en tid i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror ikke at han var hammersmed på Bærums verk, selv om det ikke kan utelukkes at han også har vært der en periode. Han var imidlertid hammersmed en del år ved Herre verk i Bamble - før vi i 1720- og 1730-årene finner ham i tilsvarende stilling ved Dikemark verk.Flere andre debatter her i forumet berører ham, f. eks denne: Lenke. Her er det også lenker til noen av de andre aktuelle debattene.Hvilken kilde er det som nevner at han kan ha vært vertshusholder ved Bærums verk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bjarne !Du skriver at Lovise er datter av Hans Olsen og hustru Birthe Marie Fredriksdatter. Jeg har undersøkt, og funnet ut at Lovise og Sigvard selv får ei datter som de kaller Birthe Marie, og at Lovise kalles konsekvent Hansdatter ved dåpen til de barna Sigvard/Lovise bærer til dåpen.Likevel tror jeg det ville være fint å få et eller annet kildebelegg som kan bekrefte at Lovise er Hans/Birthe Maries datter, og om dette kildebelegget også involverer Sanders-navnet. Her er det noen uavklarte problemer som det bør være mulig å løse.Iflg en IGI kilde på FS, så inngår en HANS JACOB OLSEN og ei BERTHE MARIE FREDRIKSDT ekteskap i Råde 25 JUL 1828. Kan de begge virkelig ha vært ca 16 år ved ekteskapsinngåelsen ??Ved foreldresøk på FS med utgangspunkt i Hans Olsen og Berthe Fredriksd, dukker det opp 2 dåp i RÅDE (Johannes 1827 og Ellen Andrea 1841). Jeg regner med at paret ved ekteskapsinngåelsen i Råde i 1828 kan kobles som foreldre til Johannes og Ellen Andrea. (NB: Mellomnavnet Jacob er utelatt ved dåpene)I tillegg dukker til 4 dåp i nabobygda TUNE opp.(Ellen Sophie 1837, Hellene Maria 1839, Christian 1841 og Ole 1857). (Noen av disse navnene kjenner vi igjen her Lenke ), og som det også henvises til i siste avsnitt i innlegg 1.(NB: Her ser vi altså Sanders./Sandersen-navnet)Men Hans/Birthe-Marie i Råde og Hans/Birthe-Marie i Tune er neppe samme par. For det første må Birthe ha hatt 30 års (1827-1857) mellomrom mellom første og siste fødsel. (Det kan nok med tvil gå an når man starter i 16-årsalderen). For det andre er det to nesten sammenfallende fødsler i Tune og Råde i 1841.Spørsmålet blir således hvilket av disse to foreldre-parene som Lovise bør kobles opp mot. Neste spørsmål blir eventuelt om hvordan Tune-familien har kommet til å bruke Sanders/Sandersen-navnet. Foreløpig har jeg ikke funnet noe spor ! - Dersom man ikke våger tanken på at Lovises biologiske foreldre kan være noen helt andre.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.