Gå til innhold
Arkivverket

[#13528] Ingebret Kristensen fra Norderhov (muligens Ask)


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Er det noen som vet noe om denne mannen eller slekta hans? Ingebret Kristensen fra Norderhov, f. ca. 1803, flyttet til Borre i Vestfold, hvor han giftet seg med Olea Andersdatter Adal (1811-1838) og ble boende på slektsgården hennes, Adal.I kirkeboka for Norderhov har jeg funnet en Engebret Christensen, sannsynligvis fra gården Ask (men håndskrifta er ikke helt enkel å tyde). I FT 1801 finner vi ingen 'Kristen' i rette alderen på denne gården, men derimot to 'Christian', hhv. Christian Christensen (35 år) og Christian Ellingsen (52 år). En av disse kan være far til Ingebret (eller Engebret) som ble født to år senere. I så fall er vel den første av dem mest sanneynlig, for kona til Christian Ellingsen var nok i eldste laget til å kunne få en sønn omkring 1803.Vet noen noe om denne gården eller slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Slekta på garden Ask er kjent. Den er omhandlet i A.Lagesen: Ringerikske slekter, bd.III. Men Engebret Christensen bodde nok på en plass under garden, og husmannsslekter er ikke omtalt av Lagesen. Håndskrifta i kjørkeboka for Norderhov rundt 1800 er usedvanlig kronglete, og her er det lett å mistyde og overse opplysninger. Jeg fant ingen annen Engebret Christensen rundt 1803 enn denne: Engebret, dpt 2/10-1803, foreldre Christen (patronymikon utydelig, kanskje Christensen) Askeie og Marte Larsdt. Engebret ble konf. i Norderhov i 1818, 15 år gml., far: Christen Crist.sen Askeie. Jeg fant en Christen Christensen gift i 1802: Trol.20/8, viet 2/12-1802: Christen Christensen Lerbergeie og Kiersti Engebretsdt Lerbergeie. (Lerberg er nabogard til Ask). De hadde en sønn Nils i 1806, dpt.15/5 det året, foreldre Christen Christensen Askeie og Kiersti Engebretsdt. Kan Engebret dpt i 1803 også være sønn av disse, og presten innført moren med feil navn??? I 1801 er det en Christen Christensen, 26 år og tjener på Bjørke hos kaptein Thomas Rogneby. (Bjørke er også nabogard til Ask). Christen Christensen Ødegården, 16 år, konfirmeres i Norderhov i 1791. Til slutt: Dpt.10/12-1775 i Norderhov: Christen Knutsen Ødegårdseie og Maren Nilsdatters barn Christen. (Ødegården, Holeøgard'n er også nabogard til Ask). Dette er i alle fall litt å tygge på. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

En tilleggsopplysning som jeg fant nettopp nå: Christian Christensen Lerbergeie og Christen Christensen Ødegården er faddere i 1796 ved dåpen til en datter av Nils Christensen Lundstadeie. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å lese kirkeboka for Norderhov fra 1801-1804, og jeg fant ingen Engebret/Ingebret med far Christen/Christian. Men, jeg må tilstå at boka ikke er enkel å lese da det var vanskelig å følge linjene, så jeg kan ha oversett det. Siden du har funnet ham, kan du si meg datoen for dåpen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hadde glemt Familysearch. Sjekket der og fant Engebret Christensen dpt. 16/10 1803, med foreldrene Christen Christophersen og Marta Larsdt. Kan det være mannen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Takker og bukker, men hvordan fant du ham? Jeg prøvde det samme søket selv på Familysearch, både i 'All resources' og bare 'Vital records', og fant masser av Ingebret/Engebret Christensen, men ingen i Norderhov, og ingen med den datoen du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

All resources, Engebret Christensen, født, 1801 +-2 år, Norway. Da dukket han opp som nr. 22 i IGI.Men husk dette må sjekkes mot kirkebok, for se på Thorleifs innlegg (2) der det ser ut som han har funnet samme person, men forskjellig dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Ja, jeg fant ham nå. Feilen jeg hadde gjort var at jeg søkte såpass vidt som 1803 +/- 5 år, og da fikk jeg opp ganske mange treff. Så la jeg ikke merke til at bare de første 25 treffene under IGI var umiddelbart synlige, og at jeg måtte klikke meg videre for å se de andre.Ellers har jeg også merket meg at Familysearch opererer med en annen dato enn den som Thorleif hadde funnet. Jeg skal se i kirkeboka neste gang jeg er på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Bjarne!Gården i Borre er Adal Søndre Gnr. 54 bnr. 1, som ikke er eget bruk lenger. Gården er nå under Dal Gnr. 6.Her er det litt informasjon fra Borre.http://www-bib.hive.no/borreminne/index.html Borre bygdebok / hovedredaktør Eyvind Lillevold ; medarbeidere Charlotte Blindheim ... [et al.] ; utgitt av Borre kommune. [borre] : [s.n.], 1954 (Horten : A/S Gjengangerens Trykkeri). 891 s., pl. : ill.Ingebret Christensen er nevnt i bygdeboken på side 350, gift med Olea Andersd. Adal. Han var gift andre gang med Sofie Hansd. Og tredje gang med Ellen Andrea Andersd. Det er alt jeg har, da jeg ikke har bygdeboken. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.